Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 09:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Citat:
Kollegium: Slut med rygning i eget hjem
Af SARAH KOTT | ANDREY KAZANKOV
Offentliggjort 11.03.10 kl. 11:42
"Det er vanvittigt," siger en ikke-ryger på landets største kollegium, der har forbudt rygning i lejlighederne.

Forbuddet blev vedtaget ved en brevurafstemning mandag, hvor beboerne på Øresundskollegiet på Amager i København anonymt kunne stemme ja eller nej til et forbud mod rygning i kollegielejlighederne.

Blot 576 valgte at stemme, selv om kollegiet har 1.024 lejemål og ca. 1.500 beboere. Heraf sagde 341, at de ønskede et forbud mod rygning.

Karina Willumsen har boet på Øresundskollegiet i snart tre år og er ikke-ryger. Alligevel er hun chokeret over beslutningen.

"Det gør mig så vred. Jeg havde lavet min stemmeseddel, jeg havde lagt den på køkkenbordet, og jeg fik indsendt den for sent. Men jeg havde ikke fantasi til at forestille mig, at ikke-rygere ville stemme for forslaget," siger hun til jp.dk.

Generende cigaretrøg fra underboen
Sagen begyndte i efteråret 2009, da Øresundskollegiets beboerråd modtog en henvendelse fra en person, som klagede over cigaretrøg fra underboen.

Beboeren tog herefter ordet ved et beboermøde den 5. november 2009 og foreslog et forbud mod rygning i lejemålene.

Der var ikke enighed om forslaget på mødet, og derfor blev det besluttet at sende forslaget om et forbud mod rygning til urafstemning blandt alle beboerne.

Kan blive smidt ud
En overtrædelse af de nye husregler, som kun tillader rygning i to festlokaler på kollegiet, betyder ifølge det brev, som kollegianerne har fået tilsendt, at man bliver smidt ud af sin lejlighed.

Karina Willumsen er tilhænger af de forbud mod at ryge på gangene og i fælleslokalerne, som længe har været gældende.

Hun har også fuld forståelse for den person, der har været genert af røg fra underboen, og andre mennesker, som kan føle sig generet af sivende røg fra lejlighederne.

"Men så må man overveje at isolere lejlighederne bedre eller gøre det helt ulovligt at ryge," siger hun.

Ingen tolerance over for rygere
"Vi er jo vant til, at folk larmer og maden stinker. Det er jo et kollegium. Man har så meget tolerance til overs for alle de mærkelige mennesker, der bor her, og så kommer 341 mennesker og fortæller os, at røg er forkert," tilføjer hun.

http://jp.dk/indland/article2006520.ece

Hvad i helvede sker der?
Er selv ryger og synes det er ok at man ikke ryger på restauranter og cafe'er, men det der er jo helt væk.
Hvorfor ikke bare forbyde tobak helt, i stedet for den her heksejagt?

Admin
Brugeravatar

De er vel også efterhånden ved at udfase tobak?

Jeg synes det er fair nok, hvis tobak blir forbudt. Det gir mening i forhold til narkolovgivningen (om den så gir mening i sig selv er en anden sag). Men så skulle alkohol jo også forbydes.

Til den pågældende sag kan jeg bare sige, at jeg er glad for ikke at bo på kollegie :P

Hvis det er et privateget kollegie, synes jeg det er fair nok. Så må man lede efter et andet sted at bo. I forhold til beboerne som boede der før den regel trådte i kraft, synes jeg dog ikke det er fair.

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!

Det er for langt ude. Men det bliver sikkert også snart en realitet for almindelige lejeboliger.
:roll
..Vi trænger seriøst til at blive ramt af en katastrofe, eller få smidt nogle bomber i hovedet, her i DK. SÅ vi kan få bugt med det navlepilleri, hele landet snart er ved at være opslugt af....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg tror ikke at boligforeningen ville kunne forsvare i landsretten, at en ryger skulle smides ud af sit hjem, hvis alt han har gjort er at have røget der. Det må modstride en eller anden lov det der. Er der nogen jurister herinde, der har viden inden for området?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt ude at flyve
Morten jeg er ikke jurist, men er ret sikker paa at hvis du har skrevet under paa regelsaettet, og overtraeder reglerne, kan de smide dig ud lige saa meget som de har lyst til :).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvad med alle dem, som er flyttet ind inden denne regel trådte i kraft? De har jo ikke skrevet under på noget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Der skal selvfølgelig være plads til at ikke-rygere IKKE skal generes af røg fra rygere, men sværere er det så heller ikke.

Jeg synes sku det er lidt pinligt at leve i et land der er så fremme angående udvikling og teknologi, men alligevel altid vælger at springer over hvor gærdet er lavest. Svaaaagt.

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 17:11, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Tobak er alligevel et lorte drug. Men det er sgu fuckt at man selv må bestemme hvad de laver i deres egne hjem.

Medlem

Jeg synes ligeledes det er en forkert beslutning der er taget. Altså, for fanden da, det er altså at gå i små sko. Jeg har boet på det pågældende kollegie i 5 år, selv som on/off ryger, og jeg har *aldrig* bemærket røg fra naboerne - ikke engang på gangen - ligesom der aldrig er blevet klaget over min rygning. Aldrig. Det har ikke været et problem.

Jeg mener - som det er tilfældet i resten af danmark i øvrigt - at man opstiller for mange tåbelig forbud og regler, der fratager folk evnen til at leve deres liv som de ønsker.

Jeg ryger ikke længere, og gjorde det heller ikke da hende den hysteriske studine kom med sit forslag, men jeg stemte nej til forslaget i urafstemningen. Og jep, godt man ikke bor på kollegie længere. :-)

Insane psychedelia user!

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article2006787.ece

sekretariatschef i Lejernes LO i Hovedstaden Claus Højte skrev:
”Ved ændringer af husordenregler skal halvdelen af de stemmeberettigede ifølge almenlejeloven og den private lejelov stemme ja til ændringen, så reglerne er altså ikke fulgt her,”

”Hvis man har underskrevet en lejekontrakt, hvor der ikke står noget om rygereglen, må man i princippet ryge lige så meget, som man vil. Man kan nemlig ikke lave lejekontrakten om,”

Så de kan vel efter alt at dømme stikke det forbud op i røven.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Danmark om 5 år.

Medlem

Geografisk sted: byen
folk glemmer bare det mest essentielle, det er lige meget hvad de beslutter pointen er bare at det er et skidt i den helt forkerte retning, og at det seriøst er sager som denne der skal ligge til grunde for de efterfølgende sager. Og det sku noget lort når det er endt sådan. Har ikke det helt store at sige, det undre mig ikke at vi er kommet så langt ud......

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Smuk film, InnerNetExplorer! Jeg tror at det er cirka sådan at de gør.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]