Undskyld hvis jeg måske hænger lidt fast i jeres offtopic-diskussion, men jeg vil også lige melde mig i koret af dem, der besynger herlighederne ved Subutex-afvænning i forhold til Metadon-afvænning.
For det første er man, som I skriver, "mere sig selv", hvilket gør det meget nemmere at komme ud af den dér opioid-tankegang og stil. Når man (jeg) har trappet ned på Metadon (altså fra heroin og så over til Metadon og så ned i Metadon-dosis), så har jeg stadig haft den dér heroin-agtige følelse, men bare i en lidt mere kedelig og svag udgave - og så er det nemt at blive fristet til the real deal. Men når man (jeg) tager Subutex, så føler jeg mig så normal, klar og ædru, at jeg ikke tænker, sover, skider og lever i heroin-verdenen. Og heroin/opioider bliver fjernere, og ikke længere noget naturligt.
Desuden (og det syntes jeg ikke I nævnte), så påvirker Subutex ens (ihvertfald min) libido (sex-drive) langt mindre end Metadon gør (som godtnok er bedre end heroin, men stadig ikke normalt) - og det er MEGET vigtigt for mig, at blive liderlig på samme måde og lige så ofte som hvis jeg var helt clean, hvis jeg skal føle mig som et normalt, velfungerende menneske, og ikke som en selvdød zombie.
Og så er der jo den indlysende positive effekt, at stoffet virker på heroin-junkie-typer lidt ligesom Antabus gør på alkoholikere. Jeg overvejer faktisk, at tage Subutex konstant i en periode fremover, så jeg mindsker fristelsen til at tage heroin/opioider. Som en slags sikkerheds-foranstaltning. Og så trappe ud af Subutex (det synes jeg har været ret let for mig - meget lettere end heroin, og en del lettere end Metadon), når jeg føler, at heroin-tingen er kommet så meget på afstand, at jeg har helt styr på det. Er der nogen hér der har erfaringer med at bruge det på dén måde? Altså at holde sig på en Subutex-dosis, selvom man godt kunne trappe ned og blive helt clean, for at mindske risikoen for at tage heroin ukontrollabelt og risikere at ryge tilbage i sit misbrug? Spørgsmålet er, om risikoen for at man efter lang tid "sidder fast i" Subutex-forbruget, så det bliver til et misbrug, opvejer fordelen ved muligvis at forhindre et heroin-tilbagefald. Og evt. også om der er bivirkninger ved længere tids Subutex-forbrug, som gør, at man skal prøve at trappe ud af det hurtigst muligt, selvom det måske betyder, at der er lidt større risiko for et heroin-relapse.
Hvis det er ok med dig, emingos, så vil jeg gerne have svar hér - jeg tror også, at det kunne interessere andre, der læser denne post. Ellers kan jeg selvfølgelig også bede en admin om at splitte tråden, eller bede folk om at skrive svar på PM.
|