Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 20:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8700,where hope goes to die.
Hvad er "the dealio" med Benzo´er og Grape juice? Hvad er det præcis der sker ved blandingen? Bliver halveringstiden forlænget? Det er noget med et enzym i grapefrugten,der spiller ind i forhold til nedbrydning af stoffet i kroppen. Er det decideret farligt,hvis vi taler små dosereringer potensieret ved at blande med Grapefrugt eller Grape juice? Altså nogen erfaringer eller råd?

På forhånd tak.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Grapefrugt hæmmer det enzym der metaboliserer benzodiazepinet i kroppen. Ja, det er potentielt farligt, i og med at du skal have lavere doser for at opnå en virking, og dermed risikerer en overdosis hvis du bruger samme mængde som du plejer. Start lavt ud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Grapefrugt indeholder et enzym der kan hæmme det enzym, eller den enzymgruppe der er en vigtig del af metaboliserings processen for en uendelig række stoffer. Enzymgruppen hedder MonoAmine Oxidase eller MAO-A og MAO-B, og hæmmere heraf kaldes MAOI's.
Husk at der er stor risiko for at komme til skade ved at bruge MAOIs, da du ved at indtage dem inaktiverer dem permanent - dvs. kroppen skal selv syntetisere nye, og det kan tage op til 2 uger - hvilket er slemt nok UDEN at indtage stoffer. (Resultatet er umuligt at forudsige, så det er en meget dum idé. Stofferne kommer *sandsynligvis* til at være langt mere potente, og have en meget længere virkningstid - men der er ingen der ved, hvordan kroppen vil reagere på at være påvirket så længe!)

I den tid er du så nød til at være påpasselig med mad - visse kostarter bliver nemlig metaboliseret til signalstoffer og aminosyrer, som er afhængige af MAO's nedbrydningsarbejde.
Spiser du f.eks. kalkun, banan eller anden mad med højt tryptofan indhold, omdanner kroppen tryptofanen til serotonin, som MAO-enzymerne normalt regulerer. Du kan I så tilfælde ende med et ukontrollérbart tilfælde af serotonin syndrom.
Dette er ikke den eneste af de mange nasty interaktioner man kan komme ud for.

Tænk dig GRUNDIGT om, hvis du vælger at gøre dette!!

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Rush>> sikke noget vrøvl.. Benzodiasepiner virker ved at forstærke GABA signalet i hjernen. GABA bliver ikke metaboliseret af MAO, men af GABA-transaminase, og grapejuice hæmmer ikke MAO.

Grapejuice indeholder visse furanocoumariner og flavonoider der hæmmer CYP3A4 i tarmen og i leveren. Som jim fear rigtigt skriver metaboliseres flere stoffer (deriblandt nogle benzodiazepiner) af denne enzymgruppe og en antagonisering af CYP3A4 vil, grundet nedsat metabolisering, føre til forhøjet AUC for disse stoffer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dr ... grapefruit

Medlem
Brugeravatar

storken skrev:
Rush>> sikke noget vrøvl.. Benzodiasepiner virker ved at forstærke GABA signalet i hjernen. GABA bliver ikke metaboliseret af MAO, men af GABA-transaminase, og grapejuice hæmmer ikke MAO.

Grapejuice indeholder visse furanocoumariner og flavonoider der hæmmer CYP3A4 i tarmen og i leveren. Som jim fear rigtigt skriver metaboliseres flere stoffer (deriblandt nogle benzodiazepiner) af denne enzymgruppe og en antagonisering af CYP3A4 vil, grundet nedsat metabolisering, føre til forhøjet AUC for disse stoffer.

Undskyld hvis man spørger dumt, men hvad står AUC for? :) Hverken google eller søge funktionen herinde kunne finde svaret. :)

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
AUC står for Area Under the Curve. AUC er integralet af plasmakoncentrationskurven og bruges som synonym med plasmakoncentrationen i farmakokinetisk sammenhæng

Dedikeret medlem
Brugeravatar

My bad, blandede lige en omgang enzymer sammen - så kan jeg lade være at poste under en all-nighter.

Insane psychedelia user!

X-tina skrev:
storken skrev:

Undskyld hvis man spørger dumt, men hvad står AUC for? :)

Det er sådan en ting som giver farmakologer stiv pik i timevis.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

[/quote]
Det er sådan en ting som giver farmakologer stiv pik i timevis.[/quote]

ROFL..true.
Det med potentiering af forskellige stoffer via grapefrugt/juice er noget kontroversiel IMO.Der er nogen der slet ikke lægger mærke til det,og så er der andre hvor den virklig slår igennem,så en ellers normal dosis kan blive en tand for stærk.Jeg har aldrig selv kunne mærke nogen potentiering,og Guderne skal vide jeg har prøvet.. :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8700,where hope goes to die.
Takker for de meget kvalificerede svar. :) . Jeg prøvede med 30 mg Oxazepam og vil da nok mene at jeg følte større virkning end normalt ved den dosis. Halveringstiden virkede osse længere,så for mig var der markant forskel at mærke ihvertfald. Vil helt sikkert sige at man skal være på passelig med doseringerne,som nævnt tidligere i tråden.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Undskyld jeg hiver dette emne op igen, men da jeg søgte på emnet, fandt indlægget og læste det, syntes jeg (stadig) ikke rigtig at sagen var af/opklaret for mig:

Nogle postere skriver, at ALLE benzoer får en kraftigere effekt, hvis man indtager grape-juice inden man indtager benzoerne.
Men Wikipedia skriver, at de stoffer der potentieres af grapejuice-indtagelse er:
Wikipedia skrev:
The benzodiazepines triazolam, midazolam, alprazolam and quazepam

Som jeg læser Wiki-teksten, så er det KUN de 4 nævnte benzoer der potentieres vha. grapefrugt - de andre benzoer forstærkes ikke.

Hvad siger de kloge kemikere/farmaceuter/medicinere?? Er det ALLE benzoer der forstærkes af grapefrugt-indtagelse (inden stof-indtagelsen), ELLER er det kun de 4 specifikke benzoer nævnt ovenfor (i Wiki-artiklen) der får øget effekt?

Svar gerne hurtigt, da min kat gerne vil have mest ud af sine benzoer hér i weekenden...

Junior medlem

Uden at vide alt for meget om emnet på stående fod tror jeg måske du skal finde ud af hvilke benzo'er din kat har tænkt på at indtage i løbet af weekenden, og så kan vi se om der er nogle der kan grave lidt info om det op? Jeg kunne forestille mig det er lidt forskelligt hvordan de forskellige benzo'er bliver metaboliseret, og derved også om nedbrydningen bliver hæmmet af grapefrugt.

Insane psychedelia user!

Katten havde tænkt sig at indtage Nitrazepam (hvis handelsnavn vist også er "Nitrazepam"), og/eller Bromazepam (hvis handelsnavn bl.a. er "Bromam").

Katten har lidt benzo-tolerance, og har også rimelig stor erfaring med benzoer osv., så I behøver ikke komme med så mange HR-råd ... Ihvertfald ikke rettet mod katten, medmindre den virker FULDSTÆNDIG vanvittig i sine idéer om dosis, brug osv..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ser ikke sådan ud. I hvertfald ifg. den her side http://www.medicinkombination.dk/

Insane psychedelia user!

Update:

Katten gad ikke vente på teorien, så besluttede sig for at lave et lille empirisk forsøg for at teste resultaterne, og så måske kunne udforme en forsigtig hypotese på baggrund af data fra eksperimentet.
(oversat fra nørd til dansk: Katten blev utålmodig og prøvede sig frem)

Kl. ca. 21:09-21:11 drak katten saften fra en meget stor grapefrugt (næsten en D-skål i bryst-mål - ihvertfald en yppig C'er) blandet op med en masse sukker. Det smagte faktisk overraskende godt. Nogle gange må man ikke lide for lamheden.

Kl. ca. 21:21: 1 Nitrazepam spist – 5 mg
Kl. ca. 21:22: 1 Broman spist – 6 mg
Kl. ca. 21:23: Ca. 2/3 Møllehjul sniffet – dvs. ca. 16,67 mg Metadon insuffleret

Katten glemte forresten at skrive, at der (som man kan se ovenfor) også var Metadon involveret.
Katten har (også - som med benzoerne) en relativt høj/stærk opioid-tolerance (lang privat historie) og er derudover et opioid-hardhead, så endnu engang burde der ikke være grund til at advare eller råbe "FY" til katten :).

...

Konklusion: Katten kunne MEGET hurtigt mærke en kraftig beruselse. Det virkede dog mest som en opioid-effekt, hvilket jo er logisk nok, da metadonen blev sniffet, mens benzoerne blev spist, og derfor vil tage længere tid at virke.
Katten syntes ihvertfald, at metadon-effekten er MEGET stærkere end forvntet, hvis der IKKE havde været grape-juice involveret. Så havde det været en mild/medium dosis, hvorimod den nu er rimelig lam og sidder og nodder, dagdrømmer og spinder af velbheag purrrrrrrr :).

Men... lamheden er dog også så intensiv og fortsætter i med at vokse, så det lader også til at benzoerne virker.
Spørgsmålet er bare, om det "virker normalt" og det så virker så ekstra kraftigt fordi metadonen virker så meget mere kraftigt, ELLER om de også er forstærkede.

Min egen vurdering af kattens situation er, at metadonen blev MEGET potentieret, mens benzoerne ikke er blevet så meget kraftigere end ellers.

...

Nu er katten inde i det lune, rare, bløde, nussede mentale purpurrøde pude-rum, så nu vil den slukke computeren og lægge sig i snegen og dagdrømme om hunkatte i løbetid og Edgar Allan Kats digte og væren og tid og al den slags.... måske endda se noget dumt tv at halvsove og dagdrømme til.

...

I må MEGET MEGET gerne svare - både med teoretiske og videnskabelige informationer, men også med subjektive oplevelser og egne (eller kæledyrs) erfaringer :).

Dette er et emne der interesserer mig meget, og som min kat nok vil få brug for viden om de næste dage....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg savner "Dig nu?"-tråden!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]