Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 16:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej alle

På fredag skal jeg ha' tappet blod (ca en halv liter) som bloddoner, men det var planen at jeg samme aften ville tage noget Methylone. Er der nogle der ved hvilken betydning dette vil have, og om det måske er en dum ide?

Jeg forestiller mig at virkningen måske vil være kraftigere, da koncentrationen i blodet vil være højere ved samme mængde stof indtaget. Måske er det dumt og uansvarligt, men kan ikke helt vurdere det selv - håber nogle ved bedre?

På forhånd tak :)

Medlem
Brugeravatar

Rigtig godt spørgsmål!
Jeg kunne godt forestille mig at koncentrationen af stoffet i blodet vil være højere og derfor virke mere potent, men jeg har faktisk ingen anelse?
Følger med i tråden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Tror ikke der er nogen forskel på det. Men ved det selvfølgelig ikke - Så jeg følger da også lige med. Faktisk ret interessant spørgsmål :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Har ladet mig fortælle, at man i gamle dage fik serveret en øl efter tapning netop af den grund. Det gør man dog ikke mere. Men ja, interessant spørgsmål, jeg er også bloddonor så lytter lige med her :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Bloddonor på narko... LOL troede jeg sgu ikke man fik lov til....

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Svend Jolly skrev:
Har ladet mig fortælle, at man i gamle dage fik serveret en øl efter tapning netop af den grund. Det gør man dog ikke mere. Men ja, interessant spørgsmål, jeg er også bloddonor så lytter lige med her :)

Det kommer an på hvor man bliver tappet - nogen steder kan man stadig vælge at få en øl eller et glas vin bagefter.
Jeg ved ikke hvor vant trådstarter er til at få tappet blod. Hvis det er en af de første gange, ville jeg nok ikke udsætte min krop for noget vildt samme dag - nogen bliver lidt bombede af det, og vil sandsynligvis reagere kraftigere på såvel alkohol som andre rusmidler. Vær forsigtig under alle omstændigheder, der er helt sikkert en risiko for at tingene sparker hårdere end de plejer. Husk nu at have holdt en god pause med medicin og stoffer før tapning. Der er ikke megen mening i at give blod hvis det kan være potentielt farligt for modtageren.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg er enig i, at man bør holde en rigtig god pause før tapning.

Fx. har man karantæne 6 måneder ved brug af kokain og en måned ved et fast brug af hash

http://bloddonor.dk/donor-info/karantaeneregler

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det er helt sikkert det eneste rigtige. Går dog også ud fra, at folk som donerer blod, sætter sig ind i de få regler der er, da det jo egentlig bare er sund fornuft.

Medlem

Jeg tager naturligvis ikke narko i perioden inden jeg skal tappes. Dét med at snifning af kokain medfører 6 måneders karantæne, er åbenbart ikke så vigtigt at der bliver spurgt til det på det spørgeskema man skal udfylde før hver tapning. Der spørges ind til om man nogensinde har brugt sprøjte, men ellers ikke andre rusmiddel-relaterede spørgsmål. I øvrigt tror jeg mere det er ment som et symbol om, at det ikke billiges. Kokain kan kun spores i kroppen få dage efter indtagelse - kortets tid i blodet, længst tid i urinen (kilde mangler). :)

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Kokain giver 6 måneders karantæne, mens andre stoffer typisk giver 1 måned (hash kun 1 døgn). Er næsten 100% sikker på at det skyldes af kokain sniffes, og at der er en reel risiko for overførstel af HIV eller smitsom leverbetændelse hvis man deler snifferør (eller bruger en beskidt pengeseddel?). Det er i hvert fald næppe fordi de frygter at der er kokain i blodet efter så lang tid.

I rigshospitalets blodbank serverer de stadig en øl eller et glas vin efter tapning hvis man ønsker det. Jeg spurgte faktisk en tappe-sygeplejerske om det virkede stærkere efter tapning, og det kunne hun bekræfte. Så mon ikke det er det samme med andre rusmidler.

Jeg ville nok også vente med at tage stoffer til efter et par dage, sørg i hvert fald for et solidt måltid mad efter tapning så kroppen har noget at gendanne de tabte blodceller med. Og selvfølgelig godt med vand.

I øvrigt tager det max et døgn (afhængigt af dit væskeindtag), før blodvolumen er oppe på det normale igen. Hos de fleste mennesker er de røde blodlegemer i blodet gendannet i løbet af en måneds tid.

Junior medlem

Lige et måske dumt spørgsmål men hvordan kan man lige overføre HIV igennem et snif rør eller en sedel?? :o

Wiki Admin
Brugeravatar

zero cool skrev:
Lige et måske dumt spørgsmål men hvordan kan man lige overføre HIV igennem et snif rør eller en sedel?? :o

Gennem blod. Det er teoretisk muligt at der kommer en smule blod på sedlen/røret fra næsen på en HIV-positiv, pga små rifter eller sår deroppe. Hvis en anden stikker et sådant inficeret rør op i næsen, kan viruset vandre ind i kroppen gennem næsens slimhinder.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Drupe skrev:

I øvrigt tager det max et døgn (afhængigt af dit væskeindtag), før blodvolumen er oppe på det normale igen. Hos de fleste mennesker er de røde blodlegemer i blodet gendannet i løbet af en måneds tid.

Mener det går meget hurtigere end det, bla derfor de siger, at man skal have drukket rigeligt med væske inden, og skal drikke noget efter tapning. Så har kroppen noget at overføre til blodbanerne. (har selvfølgelig ikke lige min kilde her men synes at kunne huske det fra en farmakologi bog jeg læste for år tilbage)
Personligt bliver jeg pænt døsig efter en tapning, og jeg har fundet ud af, at jeg ikke skal foretage mig noget vildt om aftenen, så mit råd er, at du ikke går på narkovognen ovenpå en tapning.

Synes nu også det lyder helt vildt med 6 mdr karantæne for kokain, og synes også det lyder som en tosset forklaring med HIV-risikoen. Amfetamin giver jo "kun" en måneds karantæne, og det er vel også ganske almindeligt at sniffe det?

Wiki Admin
Brugeravatar

noname skrev:
Drupe skrev:

Mener det går meget hurtigere end det, bla derfor de siger, at man skal have drukket rigeligt med væske inden, og skal drikke noget efter tapning. Så har kroppen noget at overføre til blodbanerne. (har selvfølgelig ikke lige min kilde her men synes at kunne huske det fra en farmakologi bog jeg læste for år tilbage)

Min kilde er GivBlod (blodbankernes) egen side: http://givblod.dk/index.php?option=com_ ... endannelse
Pointen er, som det også fremgår, at vi taler max et døgn - det vil altså typisk gå hurtigere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Nu skal man også huske at differentiere imellem blodplasma og røde blodlegemer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

noname skrev:
Synes nu også det lyder helt vildt med 6 mdr karantæne for kokain, og synes også det lyder som en tosset forklaring med HIV-risikoen. Amfetamin giver jo "kun" en måneds karantæne, og det er vel også ganske almindeligt at sniffe det?

De der karantæneregler er jo generelt totalt tåbelige. Hvis man en enkelt gang i sit liv har indtaget noget euforiserende via indsprøjtning er man udelukket på livstid. Hvor er logikken i det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Tom Behnke skrev:
noname skrev:

De der karantæneregler er jo generelt totalt tåbelige. Hvis man en enkelt gang i sit liv har indtaget noget euforiserende via indsprøjtning er man udelukket på livstid. Hvor er logikken i det?

Ja det virker satme underligt. Man må gå ud fra at de tester blodet for diverse sygdomme, inden de deponerer det. Og hvis ens blod ikke fejler noget, hvad har ens narkotika forbrug så med noget som helst at gøre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Svend Jolly skrev:

Af netop hvilken grund? At man bliver mere påvirket? :)

Wiki Admin
Brugeravatar

Tom Behnke skrev:
noname skrev:

De forsøger at udelukke alle de regner for grupper med forhøjet risiko for smitsomme sygdomme. For dem at se er folk der tager stoffer med sprøjte en højrisikogruppe, ligesom mænd der har sex med mænd eller folk der haft sex i områder med forhøjet HIV risiko er det. Alle regler er baseret på et forsigtighedsprincip, og jeg tror de udemærket er klar over at de kommer til at udelukke en del uden reel risiko. Men når man administrerer tapninger af blod fra så mange mennesker som de gør, så synes jeg nu deres strategi er forståelig nok.

Det er i øvrigt ikke så lang tid siden at de lempede en del på karantænereglerne.

@Morten: Ja, de tester alt blod for sygdomme, men sådanne test er ikke 100% sikre. Fx. kan man først lave en sikker HIV test 3 måneder efter man er blevet smittet.

Medlem

Jeg kan lige komme med en opdatering. Jeg indtog methylone samme aften jeg havde fået tappet blod - dog lidt forsigtigt til at starte med. Jeg synes at jeg oplevede en kende stærkere virkning - men ikke noget nævneværdigt. Det kan ligeså godt have været andre ting der har påvirket det (lang pause siden sidste indtag, placebo mht. forventningen af en kraftigere virkning grundet tapning samme dag mv.). Ellers var der ingen komplikationer el. uregelmæssigheder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]