Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 08:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem

Stor ros til Arpheus herfra for hans indlæg :gud:

Ikke kun i dette topic, men bare generelt, jeg synes virkelig jeg får meget ud af at læse dine indlæg!
Keep up the good work! :rocking:

Medlem

jeg har efterhånden fået Akarin i ca 1 1/2 år og er blevet godt vand til det og syns det skulle være pga problemer med bivirkninger at jeg skulle skifte dette preparat ud.

jeg har læst en del her inde om melatonin, og kunne enlig godt tænke mig at få udskiftet Imozop med evt det da jeg ikke er så meget for den slags hårde sovemedicin.. imozop virker både angst nedsættende og uro dempende oven i at hjælpe med søvnen.. ved du/nogen hvordan melatonin virker på det?

agomelatin lyder dog interesant og vil helt sikkert spørge min psykiater hvad hen ved om det.

Medlem

Jeg kan anbefale Mianserin.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Emil87 skrev:
jeg har efterhånden fået Akarin i ca 1 1/2 år og er blevet godt vand til det og syns det skulle være pga problemer med bivirkninger at jeg skulle skifte dette preparat ud.

jeg har læst en del her inde om melatonin, og kunne enlig godt tænke mig at få udskiftet Imozop med evt det da jeg ikke er så meget for den slags hårde sovemedicin.. imozop virker både angst nedsættende og uro dempende oven i at hjælpe med søvnen.. ved du/nogen hvordan melatonin virker på det?

agomelatin lyder dog interesant og vil helt sikkert spørge min psykiater hvad hen ved om det.

Melatonin er et naturligt hormon, som findes i hele dyreriget, også i mennesket.
Kroppen bruger det som en slags døgnrytme-regulator.
Det produceres i større mængder når det er mørkt, end når det er lyst, og det er grunden til at folk ofte bliver mere trætte om vinteren, og kan have svært ved at sove om sommeren, pga. forskellen på nat/dag over årstiderne. Da jeg prøvede det blev jeg bare træt/døsig - faktisk føltes det som om øjenlågene blev tungere, og jeg sov kort tid efter. IMO virker det ikke angst nedsættende eller uro dæmpende, men mere som en slags naturlig søvn, der virker knapt så hårdt på sindet/kroppen dagen efter.

Medlem

ja det med at imozop er angs og uro dempende er også bare en bunus, det burde den anden medicin jeg tager tage sig af men da jeg har uro når jeg skal sove ser jeg det som en god bonus..

men pga melatonins naturlige fremkomst kunne jeg faktisk godt finde på at bruge det istedet

tak for god respons

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Emil87 skrev:
ja det med at imozop er angs og uro dempende er også bare en bunus, det burde den anden medicin jeg tager tage sig af men da jeg har uro når jeg skal sove ser jeg det som en god bonus..

men pga melatonins naturlige fremkomst kunne jeg faktisk godt finde på at bruge det istedet

tak for god respons

Imozop hører til i den lette ende i gruppen af sovemedicin og har kort halveringstid, men den virker på mange og har også tilvænningsrisiko.

Det er slet ikke sikkert, at melatonineffekten fra Valdoxan er nok til at du får en god søvn. Jeg ved også godt, at et medicinskifte ikke er noget at lege med og hvis du er nogenlunde tilfreds med din nuværende medicinering, er det måske bedst at blive dér. Der er det problem med antidepressiv medicin (som eksempelvis akarin), at det skal få en "op" og derfor vil ha stimulerende effekt pga. virkningen fra eksempelvis serotonin og noradrenalin. Derfor får man ofte et problem med søvn (eller får forværret et søvnproblem, der var der i forvejen).

Jeg har altid undret mig over, hvorfor man ikke går direkte efter dopamin i behandlingen af depression, men det er selvfølgelig pga. risikoen for afhængighed og tilvænning. Her er der så et stof (agomelatine) der indirekte rammer dopamin. Havde det haft direkte effekt på dopamin, så tvivler jeg på det ville blive godkendt. Dopamin er også en stimulant og burde umiddelbart give problemer med søvnen. Den samtidige blokering af melatonin receptorer kan måske opveje den stimulerende effekt om natten, men det er ikke til at svare sikkert på. Valdoxan har haft en ret god effekt på depression ledsaget af angst, søvnrytme og på svære depressioner, men igen er det svært at sige, hvordan det virker på den enkelte.

Uanset hvad, så synes jeg det er på tide, at man forsøger med andre receptorpåvirkninger end serotonin og noradrenalin. Det skulle være lidt mærkeligt, hvis alle depressioner skyldes mangel på de to signalstoffer. Mange oplever i hvert fald ingen eller utilfredsstillende effekt af traditionelle lykkepiller, mens andre nærmest bliver kureret og ikke oplever generende bivirkninger.

Det bedste er selvfølgelig helt at undgå det her medicinræs og i stedet finde ud af, hvorfor så mange mennesker tilsyneladende skulle ha problemer med deres signalstoffer. Det er sgu bekymrende, at et stigende antal mennesker bliver depressive eller får angst og skal tage piller for at holde tilværelsen ud, men det er selvfølgelig en anden diskussion...

Most of the physical world is unseen.

Medlem

da jeg kom til min læge for ca 1 1/2 år siden pga depresion, jeg troede selv jeg var blivet sindsyg eller havde fået en hjerneskade, sagde han til mig at det mest effektive ville være terapi i form at psykiater eller spykolog og måske noget lysterapi men begge dele var meget dyre og kunne være lang tid om at blive sat igang, derfor, blev vi enige om at medicin var den nemmeste og billigste løsning på daværende tidspunkt..
der skal ikke være noget tvivel om at jeg havde brug for den medicin(jeg var helt blank) men syntes da alligevel når jeg tænker over begrundelsen idag at det var ret åndede.

jeg har længe gået og tænkt at der burde være et sted ligesom en almindelig læge, bare for folk med psykiske problemer, hvor man kunne gå hen og få profesionel hjælp og vejledning så man kunne komme igang med den rigtige behandling med det samme, disse steder kunne da også have styr på da forskellge spykiatere og psykologer rund omkring så de kunne finde en med de rigtige profesionelle og personlige skills til en.
nu ved jeg så godt at der er psykiatiske skadestuer rund omkring men det er jo mere til de mere ekstreme tilfælde, jeg har selv boet i nærheden af en der ligger på det gamle sygehus i køge, og må ærlig talt sige at det altid har skræmt mig lidt det sted både udseenmæsigt hvor det meget ligner sådan en eller anden lukkede afdeligereden, samt de mennesker der kommer ud der fra som virker meget blanke og medicineret.
bland andet derfor syns jeg det kunne være rart hvis der lå et sted i nærheden som så lidt mere modtageligt ud over for "alm" syge som migselv og alle andre der går og slås med psykiske sygdomme uden at være fuldstændig saderet og blanke spylopater:)

jeg skal helt sikker snakke med min psy om Valdoxan i forholde til akarin og imozop, syntes faktisk godt jeg kan mærke imozop´s effekt er ved at være aftaget.
nu tager jeg godt nok akarin om morgenen men da det er depot medicin ved jeg ikk om det gør den store forskel i forholde til nattesøvn

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det skal være noget du tager på daglig (natlig) basis,er Benzos og lign.(stilnoct,Imozop)) udelukket.I det hele taget er de fleste "sjove" sove midler udelukket.Måske er du en af de heldige hvor Melatonin har en god virkning.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg har prøvet melatonin og det virkede sådan set meget rart, med tilsyneladende god effekt på søvnkvaliteten, men det var slet ikke nok. Nu har jeg prøvet valdoxan og jeg har aldrig sovet så godt. Perfekt afslappet 7-8 timers søvn, tilsyneladende uden forringende effekt på REM søvn. Var til gengæld vildt smadret dagen efter, så de er droppet igen. Det skal lige siges, at jeg er ret følsom i den sammenhæng og jeg kunne godt forestille mig, at det ville virke rigtig godt på nogle mennesker.

Jeg er meget overrasket over den potente melatonin blokering - det gav virkelig ro. Vil for mit vedkommende til hver en tid slå indslumringspræparater som eksempelvis Stilnocht. Det kan kombineres med visse typer SSRI (mener også citalopram og escitalopram) og kan måske opveje nogle af de negative konsekvenser man kan opleve ved stimulation af 5ht2c. Det kan godt være lykkepiller kaldes for selektive, men de rammer jo serotoninsystemet meget bredt, hvilket selvfølgelig ikke er hensigtsmæssigt.

Medlem

har nu fået Tolmin(mianserin) i stedet for imosop, glæder mig til at se om det virker i aften.. var enlig bare her inde for at se om der skulle stå noget om dem, men syns umidlbart ikk der er noget:)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Tolmin er et relativt kraftig psykofarmaka, og bør bestemt kun benyttes hvis lægen har udskrevet det... Jeg har taget tolmin et par gange hvor jeg ikke har kunne falde til ro - og det virker bestemt også.. Men fuck hvor er det bare en mental slukknap! Tog engang 20mg i en brandert - der gi sgu et par dage før jeg var blevet klar i hovedet igen, ellers var der dømt zombietilstand for hårdt!

Ved godt at det er et G - men har ofte grint over, at hvis man drejer logoet/præget lidt, så ligner det sluk-logoet på fjernbetjeninger..
Billede
Billede

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Der er en del af de gamle antidepressive midler, der kan bruges som sovemedicin i små doser. Jeg har prøvet dem der er på markedet i DK (har haft problemer med søvn i årevis) og de har alle fungeret som slukknapper - desværre også dagen efter. Det samme gælder antipsykotisk som truxal eller seroqel i små doser. Man skal virkelig opveje om det kan betale sig.

Håber det virker ordentligt for dig Emil87. Hvad sagde din psyk. til Valdoxan?

Junior medlem

Geografisk sted: Jeg er oplyst af skærsildens flammer. Venter utålmodigt på helvedets barmhjertighed..
Sorry, blev nødt til at slette denne post, du er selv inde på problematikken mht afhængighed, derudover var den spækket med anti-HR....

HopIFjordeN

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Uanset hvad, så synes jeg det er på tide, at man forsøger med andre receptorpåvirkninger end serotonin og noradrenalin.

Prøv at søg på Bupropion

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Luftkaptajnen skrev:
Citat:
Uanset hvad, så synes jeg det er på tide, at man forsøger med andre receptorpåvirkninger end serotonin og noradrenalin.

Prøv at søg på Bupropion

Kender det godt, men tak for tippet. Det er ikke godkendt som middel mod depression i DK. Det er Bupropion og Modafinil eksempelvis i USA, men ikke i DK.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
Det er ikke en rar følese eller nogen direkte dårlig følelse men som jeg tidliger skrev og som "HopIFjordeN" lige har skrevet så vil jeg helt klart anbefalde mianzerin. "Sluk knapperne"... Men husk og tage små doser og i god tid inden du ska sove.. De kan sagtens tage røven på en!!!

Junior medlem

Geografisk sted: Jeg er oplyst af skærsildens flammer. Venter utålmodigt på helvedets barmhjertighed..
Jeg kan virkeligt anbefale Nitrazepam 10mg. Sover fantastisk godt på dem, og føler mig udhvilet og stortset frisk dagen efter..

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
Ja nitrazepam virker sikkert på mange mennesker, men det kan føre til dødens misbrug!

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Jeg vil anbefale at indtage en lille bitte mængde varmpresset sovehash, istedet for alle de der piller. De sovepiller der for alvor virker, er ofte fyldt med bivirkninger og er typsik ekstremt vanedannende. Hash er fremragende til at sove på, har selv søvnproblemer, som klares fint med en lille mængde hash før sengetid.

Medlem

prøv lige at læs indlægssedlen til eroquel før i skamroser det der er enormt mange bivirkninger ved det og det er ikke et godt stof. for mig gør det det som det skal.. men tror også jeg har brug for den antipsykotiske del af det.. men kan ikke vente til jeg får noget andet der kan erstatte det.. man skal IKKE lege med seroquel

benzoer er bare dumt.. hvis man endeligt skal tage dem til at sove foreslå jeg imozop eller lign. fordi de ikke er særligt stærke og de har den korte halveringstid

hash kan i mange tilfælde bruges men langt fra altid.. hvia man som mig har værre søvnproblemer vil jeg anbefale mirtazapin

for noget tid siden fandt jeg en gammel kur til at sove på som jeg vil prøve til sommer når jeg får fat på noget tørret humle. det skulle efter sigende være perfekt tilat falde i søvn af. man skulle tage at sy en slags pose af myggenet og så putter en ordenlig håndfuld tørret humle ned i netposen og putte lidt lavendel i til at give lidt bedre duft, dog også fordi det virker sedativt. men bare lig netposen nær dit hoved når du sover så skulle støvet fra humle få dig til at sove som et lille barn :)

hvis man synes melatonin er for dyrt så køb det i pulverform fra en eller anden chinadude til ingen penge

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]