Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 10:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Danske narkomaner får nu gratis heroin

Offentliggjort 17.01.10 kl. 09:59

De svageste danske narkomaner får nu gratis heroin af staten. De første stofmisbrugere kan fra midten af februar få den statsbetalte, lægeordinerede heroin i Odense og København.
...
Til marts følger de københavnske omegnskommuner, og til sommer får narkomaner i Esbjerg også muligheden. I alt vil cirka 230 narkomaner på sigt være omfattet af ordningen
...
I Århus vil politikerne inden for en måned formentlig beslutte, om byens stofmisbrugere også skal have tilbudt den gratis heroin eller ej. Aalborg Byråd har allerede takket nej.

Der bliver stillet en række krav til narkomanerne, for at de kan komme i betragtning til den gratis heroin. Blandt andet skal de møde op en til to gange dagligt hele året rundt.

Så hvis heroin-afhængige skal have rene stoffer og ordentlige kanyler skal de være hverdags-afhængige, så vidt jeg kan se. Er det ikke lidt at fastholde afhængige - eller dem der skrænter mod afhængighed - i deres afhængighed, når de nu skal møde op mindst én gang om dagen for at få det rent?

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Well.. Jeg synes det er ret stort at forslaget overhovedet er gået igennem her i landet. Også selvom det har være 10+ år undervejs efterhånden

Medlem
Brugeravatar

Jeg kunne forestille mig at dem som kommer i betragtning i forvejen vil fungere bedst hvis de for det hver dag!
og jeg tror at i mange af tilfældene vil den forcerede daglige rutine være bedre end hvad mange af dem har i forvejen - man kan så diskutere hvorvidt staten skal tvinge dem til det eller om det skal være så atraktivt i sig selv at de frivilligt vælger at møde op!

peace

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Det var satme også på tide!!! Så mangler vi bare flere clean-rooms i dk - er der ikke allerede et enkelt i KBH?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Mon ikke et af kravene for at de kan få det, er at de skal arbejde hen imod at blive clean. Hvis ikke, så forstår jeg ikke at det kan lade sig gøre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Morten - det er jo kun de allermest belastede narkomaner der får tilbudet - umiddelbart tror jeg ikke, at målet er at de skal være clean, men det holder dem fra kriminalitet jo... Herion koster ikke en skid at fremstille, men det er rocker dyrt på det sorte marked jo - jeg går bestemt ind for tiltaget..

Medlem

Geografisk sted: København
Du må ikke fikse i rummet, det er der hele problemet ligger. Så de fikser stadig lige ude foran rysensstens gymnasium. De kan komme ind og få bad og lidt mad + et tæppe osv.
Men ordningen er bundet af regeringen, så det kan ikke blive til et "rigtigt" fixerrum før regeringen tillader det, selvom den nuværende ordning ikke har ændret på særlig meget. Men det var måske også det rum du referede til med clean-room?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja det var det - cleam-room er vist den engelske betegnelse så...

Medlem

Geografisk sted: København
De løser bare som sagt ikke så forfærdelig meget. Forsøget i københavn er mere mindre en katastrofe, mest på grund af placeringen lige ved et gymnasium. Så i stedet for at spredt lidt rundt på vesterbro er meget af gadefixeriet blevet samlet lige ved cleanroomet ved gymnasiet.
Så flere fixerrum til DK er mit bud :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
And skrev:
Er det ikke lidt at fastholde afhængige - eller dem der skrænter mod afhængighed - i deres afhængighed, når de nu skal møde op mindst én gang om dagen for at få det rent?

måske, men det er bedre at fastholde dem på heroin end på metadon.

Medlem
Brugeravatar

Det er snyd at f. eks. Aalborg ikke SKAL gøre som KBH, Odense osv.. Vil vil også have selvbestemmelse i KBH så vi kan få Frank Jensens hashcafeer. :x

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke meget at tilføje, andet end at det glæder mig, forslaget er gået igennem og man nu kan se de fordele, der helt sikkert vil være ved lægeordineret heroin.

Thumbs up!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Halugenlampe skrev:
And skrev:
Er det ikke lidt at fastholde afhængige - eller dem der skrænter mod afhængighed - i deres afhængighed, når de nu skal møde op mindst én gang om dagen for at få det rent?

måske, men det er bedre at fastholde dem på heroin end på metadon.

Plus at det er meget nemmere at bekæmpe en stærk afhængighed hvis man ikke skal bruge adskilligelige timer af sin dag på at begå kriminalitet og få noget beskidt dyrt stof, jeg er glad for at politikerne har set pointen. Nu mangler vi bare at de videreudvikler og forbedrer systemet til fordel for både samfund, stat og misbrugere. Plus at politiet sikkert får mere tid til det de egentligt burde lave, der er meget "socialt oprydningsarbejde" mange steder uden at det egentligt burde være dem der havde med det at gøre. Stofferne ud af pansernes hænder tak!

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Morten på 14 skrev:
Mon ikke et af kravene for at de kan få det, er at de skal arbejde hen imod at blive clean. Hvis ikke, så forstår jeg ikke at det kan lade sig gøre.

Det er lige omvendt. Kravet er at man allerede har forsøgt at blive clean uden resultat. Tiltaget er (forhåbentligt begyndelsen på) en pragmatisk tilgang til heroinafhængige, baseret på en erkendelse af, at et krav om total stoffrihed ofte bare ikke er realistisk.

HopIFjordeN skrev:
Herion koster ikke en skid at fremstille, men det er rocker dyrt på det sorte marked jo - jeg går bestemt ind for tiltaget..

Alligevel er det lykkedes dem at betale en skyhøj pris der nærmer sig den på det sorte marked fra leverandøren af heroinen. Totalt åndssvagt. Der er mange ting ved det her forsøg der ikke er optimalt. Men det er det nu er en realitet er i sig selv stort, og da jeg næsten kun kan forestille mig positive resultater ifht. narkomanernes helbred og velbefindende samt kriminalitetsraten, så har det potentiale til at blive starten på en mere human tilgang til stofafhængige. Med mindre at politikerne pludselig går i moralsk panik og ruller det hele tilbage igen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Det er fantastisk at der i det hele taget sker noget, men der er så mange dumme-fejl i det at det ikke kan fungere ordentligt imo.

Fx. er det kun narkomaner UDEN et blandingsmisbrug som får muligheden, hvis de fx har et minimalt alkohol-misbrug ved siden af (hvad +95% af narkomanerne i Istedgade har) er de totalt udelukket.
Problemet er også at de fleste af dem der har et alkohol-misbrug ved siden af højst sandsynligt har det pga. at de er nødt til at rende rundt på gaden og skaffe penge til heroin nonstop, hvis man gav dem heroinen ville det nok mindske deres andre side-misbrug.

Og angående de "fixerum" eller hvad de nu kalder dem så er de totalt til grin - narkomanerne må kun junke metadon i dem og ikke heroin og kokain (som samlet står for mindst 90% af hvad der bliver injiceret på gaden) og skal gå udenfor hvis de skal "lege" med alt andet.

At der sker noget er super, men det går aaalt for langsomt og er kun et halvhjertet forsøg da modstanderne konsekvent sørger for at skyde projektet i benene.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]