Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 17:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
Hej med jer.

Først vil jeg lige sige at det her ikke skal forstås som et angreb på nogen eller noget, men gerne skal opfattes som konstruktiv kritik.

Jeg læser ofte med herinde på foraet, og jeg synes tit der er nogen der er meget imod min opfattelse af hvad harm reduction er. Tit og ofte læser man indlæg om 14-15 årige, der står f.eks. og vil prøve LSD eller andre psychedelics, og gerne vil have rådgivning til dette. Men oftest så får de bare kastet tilbage i hovedet at de skal vente nogen år. Er det særlig harm-reduction, bare at sige nej? JEG mener at det er forkert bare at sige nej, fordi hvis vedkommende så alligevel beslutter sig for at prøve det pågældende stof, og ikke har læst op på emnet, og ikke fået de nødvendige svar fra folk med mere erfaring, så er vi jo ikke meget bedre end regeringen med deres forbuds-politik.

Det skal selvfølgelig lige understreges at jeg ikke mener at man bare skal droppe at tænke på alder, men sige "du burde nok vente et par år, men hvis du nu vælger ikke at lytte til det råd så... osv.".. Folk bør jo ikke begynde at tage drugs i alt for ung en alder, men de skal have info hvis alligevel vælger at gøre det.

Peace!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det har du helt ret i. Jeg synes først at man advarer personen imod at gøre det. F.eks. hvis en i ung alder vil tage LSD kan man fortælle ham hvorfor han ikke skal gøre det. Hvis han så vælger at gøre det alligevel kan man bruge tid på at forklare ham hvordan han skal gøre det.

Medlem
Brugeravatar

ja, jeg synes du har delvist ret. Men istedet for bare at skrive vent nogle år, så komme med et link der ligesom kan fortælle hvorfor man skal vente nogen år, og ikke bare skrive "det er dumt at begynde at fucke med psyken i så tidlig en alder". Tit synes jeg at det virker som at folk prøver at skræmme folk, istedet for at informere, og det er jo ikke særlig god HR-ånd, imo.

Dedikeret medlem

Bonhead; jeg er meget enig i det du skriver - specielt, at information er den eneste vej til et fornuftigt stofbrug. Med risiko for at blive beskyldt for at pudse min egen glorie, så synes jeg også tit der bliver givet gode råd (sammen med en løftet pegefinger) til de meget unge stofbrugere. Senest f.eks i denne tråd

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Når vi taler om Harm Reduction, så er det tit i betydningen "en strategi at falde tilbage på". Samtalen går altid sådan her: 1. jeg råder at du lader være (af én eller anden grund: for ung, for syg, for mentalt ustabil, whatever), men 2) hvis du alligevel har tænkt dig at gøre det under alle omstændigheder, så hør lige her ...

Det er især punkt 2 hvor moralisterne har haft svært ved at følge med. Naturligvis sikrer nul-eksponering af et stof, at man ikke får skader af det, og som sådan er det vel en form for harm reduction. Psy er her bare til at fortælle brugerne - som ikke går væk bare pga. rådet i punkt 1 - at der er mere eller mindre sikre måder at omgås stoffet på.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Malkavian skrev:
Når vi taler om Harm Reduction, så er det tit i betydningen "en strategi at falde tilbage på". Samtalen går altid sådan her: 1. jeg råder at du lader være (af én eller anden grund: for ung, for syg, for mentalt ustabil, whatever), men 2) hvis du alligevel har tænkt dig at gøre det under alle omstændigheder, så hør lige her ...

Det er især punkt 2 hvor moralisterne har haft svært ved at følge med. Naturligvis sikrer nul-eksponering af et stof, at man ikke får skader af det, og som sådan er det vel en form for harm reduction. Psy er her bare til at fortælle brugerne - som ikke går væk bare pga. rådet i punkt 1 - at der er mere eller mindre sikre måder at omgås stoffet på.

Vise ord fra en erfaren mand. Stadig i tvivl om hvad HR går ud på så læs igen. :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Nu er det jo standard at man ikke fucker sin hjene før den er udviklet til det....

Jeg havde da også vildt lyst til at prøve både svampe, LSD og alt muligt psykedelisk da jeg var teen, men jeg var alligevel 19 da jeg spiste E første gang og 20 da jeg spiste svampe første gang og 21 da jeg spiste LSD første gang.

Mine valg kom ikke fra psychedelias råd - der var ikke noget psychedelia da begyndte at tage dope, men man kunne stadigvæk finde noget info på nettet, resten kunne hentes fra bøger skrevet af folk som selv havde taget de stoffer, og når man så læser deres kryptiske tanker, så kan man godt mærke man ikke selv er klar til at tænke de tanke, til at have den indsigt, fordi man sagtens kan se den er alt for massiv til ens unge sind - hvis man vælger at ignorer sin gutfeeling og bare lytter til samfundets gutfeeling (den der med 11 årige der jagter speed fordi deres brødre har givet det til dem nogle gange) - så skal man være glad for at der findes et site som dette, fordi her sidder der heldigvis nogen som har deres gutfeeling i orden og ikke er styret af et latterligt samfund der er på vej ned med 120 i timen.

Hvis en gut, der har taget narko i rigtig mange år, siger til en 14 årige - du ikke gammel nok, vent til du bliver noget ældre - så er det altså den eneste form for HR der gælder i den alder, fordi en 14 årige hjerne på LSD - det nok meget godt i nogle tilfælde, not...... Det ender galt og det kan ende i at de drømme som den 14 årige havde om sit liv, ikke længere er mulige, pga psykedeliske stoffer.

Psykedeliske stoffer bruger man til at udvide sin psyke med, altså ændre sin opfattelse af virkeligheden... det kræver at man har opfattet hele virkeligheden før man ændrer på den - det har en 14-15 årige ikke - deres virkelighed er nogenlunde lig med det miljø de bevæger sig rundt i til hverdag. Virkeligheden kan i sig selv være meget psykedelisk, selvom man ikke er påvirket af dråks. Synes personligt at man skal have levet noget liv inden, følt nogle følelser - især det med at have følt nogle følelser - fordi goddamn, psykedeliske stoffer ændrer på hvordan du føler alt og hvis du ikke kender de fleste aspekter af dine følelser, så er psykedeliske stoffer sgu et no go...... et ungt menneske har bare ikke disse attributter, derfor får de at vide gang på gang at de skal vente..... fordi der er IKKE andet HR til så unge mennesker.. Så kan vi nok forklare hvordan det er sikkert, med set og setting og hele lortet... men hvor meget hører sådan nogle 14 årige efter? Hvor meget er de styret af deres impulser? Impulser er rigtig godt til at smadre et trip over i total kaos og nedtur.....Især impulsive følelser og så er det vi kommer til det der med 14-15-16-17 årige og deres hormoner der blæser rundt i kroppen og får dem føle det ene og det andet nye... bland lidt LSD ind i den kombo lidt for tit - så tror jeg sgu ikke at udviklingen fra barn-teen-voksen forgår helt som den burde..... Men det nok bare mig... Synes ihvertfald at alle de små unger skal vente...... Fordi ser sgu den ene hvalp efter den anden, havne på opholdssted, ryge i spjældet, ryge på benzoer og alt muligt andet crap, fordi de blander stoffer ind i deres hormoner - ind i deres krops egne hormoner, det er så FUCKED up at gøre sådan noget mod sig selv...... og aldrig vil jeg da på nogen måde råde en under 18 til at tage noget som helst, vil ikke engang råde dem til at drikke eller ryge.....

PLUR

Medlem
Brugeravatar

Det virker som at denne diskution er komplet ligegyldig -folk er åbenbart ikke modtagelige over for konstruktiv kritik. But that's the way it is... Og det kan i også bare tage som en konstruktiv kritik.

Men for lige at sige det igen. Jeg synes for tit at svaret til unge mennesker der vil prøve at tage LSD er "du er for ung, vent nogle år".. Og har aldrig set en kilde til dette (ikke fordi jeg ikke tror på det, men alt andet der bliver skrevet, bliver valideret i hoved og røv), og jeg synes det kunne være fedt, hvis der bare kom ét link til en kilde... Men det kan godt være at det bare er mig dig har en mere videnskabelig tilgang til alting.. Jeg prøver bare at hjælpe foraet til at blive bedre.:)

Dedikeret medlem

Hvad præcis er det du vil have en kilde på? At det er fornuftigt at vente et par år, frem for at tage psykedelika i en meget ung alder? Det tror jeg du får svært ved at finde en decideret kilde på - det er jo mest bare et subjektivt råd, som er baseret på en antagelse om at de fleste mennesker bliver mere modne og ansvarlige med alderen :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Spørg enhver kognitiv terapeut, BONHEAD - Det kræver ikke en doktorgrad at se at man ikke bør køre sin hjerne for hårdt før den har haft mulighed for at udnytte sin plasticitet på fornuftig vis - det er derfor de fleste læger der forsvarer brug af psykedelika siger at man helst skal være 21.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Bonhead - kan du komme med nogle argumenter for en 10-17 årig SKULLE tage psykedeliske stoffer?

Hvis du ikke har nogle argumenter der holder, ja så er denne tråd ligegyldig.

Glem ikke at alle de gamle hoveder herinde også har været 15 engang.

Jeg kan finde mange argumenter imod at det er godt at tage stoffer i den alder, de fleste af dem er personer, som enten er i fængsel, på opholdssted, render rundt og fucker up og ikke kommer videre i livet.... Deres historier er argument nok for at der ikke sker noget ved at vente et par år med at tage stoffer..

Og forresten, bare for at drille, altså drille for sjov.. Så er en bon altså sådan en du får i en butik.. det andet staves BONG.....

PLUR

Medlem
Brugeravatar

Jeg læste lige mine gamle indlæg igennem og fandt denne perle. :D

Jeg vil bare sige at i havde ret, jeg skulle nok have ventet!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]