Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
Hej der ude
Er blevet træt af at skulle vente en evighed på at mit møg skal blive tørt, så tænkte på om man kan tøre det i mickoovn??? Eller bliver det bare "kogt".????

Kunne også godt tøre det i en alm. ovn, meeeennnn det tror jeg sku ikk er så lækkert når man jo også gerne skulle bruge den bagefter til mit føde.... :shock:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Så længe det ikke kan komme af med fugten tørrer det ikke. Til gengæld tror jeg det vil lugte super, super grimt hvis du prøver.

Hvad med at lægge det på en radiator?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

hmm det med radiator har jeg overvejet med så skal det ind i huset, og det er det jeg gerne vil undgå..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/J%C3%B8rgens+projekter/20080825105246.htm

Formoder det også fungerer med lort.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Det er vådt fordi du har fundet det udenfor, og ikke fordi det er kommet lige ud af bagdelen på hesten? Det skal jo helst være lidt gammelt, da nitrogenindholdet ellers kan være lidt for højt, som i det frygtede champost.

Hvad skal du bruge det til, siden det skal være tørt? "Lortekager"?
Hvis du pasteuriserer i vandbad vil det jo alligevel blive vådt igen. Og hvis du vil sterilisere det i glas eller pose i trykkogeren kan du jo evt bare klemme så meget væske ud af det som muligt, eller tilsætte lidt tør kokostråde eller vermiculite, så rammer det vel nogenlunde markkapacitet.

Medlem
Brugeravatar

Schhhvamp skrev:
Det er vådt fordi du har fundet det udenfor, og ikke fordi det er kommet lige ud af bagdelen på hesten? Det skal jo helst være lidt gammelt, da nitrogenindholdet ellers kan være lidt for højt, som i det frygtede champost.

Hvad skal du bruge det til, siden det skal være tørt? "Lortekager"?
Hvis du pasteuriserer i vandbad vil det jo alligevel blive vådt igen. Og hvis du vil sterilisere det i glas eller pose i trykkogeren kan du jo evt bare klemme så meget væske ud af det som muligt, eller tilsætte lidt tør kokostråde eller vermiculite, så rammer det vel nogenlunde markkapacitet.

det er vådt fordi jeg kun kan få det frisk og derfor vander jeg det ud, så de nitriter\nitrater :whogives: What ever forsvinder...

Dedikeret medlem

Hvis det skal være tørt og du mener at det er skyllet grundigt nok igennem ville jeg bare krydse fingre og gøre som jeg skrev før. Du kan jo altid starte med en mindre portion som test, blande det med mindre næringsholdigt materiale (kokostråde fx) og du kunne evt. sterilisere det i stedet for at pasteurisere, hvis du er bange for der stadig er for meget nitrogen. Men hvis du skal bruge en masse er der vel ingen vej uden om pasteurisering, og så ville jeg gå efter mindst 2 timer.

Nitrogenindholdet er ikke bare "who gives a fuck". Jeg ved heller ikke så meget om det, da jeg bare er en sjover i en lille kvalm lejlighed langt fra heste og bondepiger, men forholdet mellem kulstof og kvælstof i materialet er alfa og omega for folk, der går op i at lave god kompost: http://www.organicgardening.com/feature ... 12,00.html
http://compost.css.cornell.edu/calc/cn_ratio.html

Champosten (den der ikke har været anvendt til champignondyrkning) fungerer efter min mening ok hvis det steriliseres og blandes sammen med fx kokostråde, selvom jeg er ret sikker på, at kokostrådene ikke helt løser problemet med nitrogenindhold. Jeg forsøger p.t. med presset enghø kaninfoder til 15 kr fra Fakta. Det er sammenpresset enghø men dog helt uden frø (så det er bedre end "rigtigt" hø, eller hvad man kan kalde det) men nitrogenindeholdet er næppe ideelt . Jeg klippede det i stykker og blandede med kokostråde og steriliserede 1,5 time og ind til videre er det i hvert fald gået ret hurtigt med kolonisering. Hvis nogen er interesserede skal jeg gerne vende tilbage med en fuld rapport senere.

Men det er bare for at sige at det ikke behøver gå helt galt hvis nitrogenindholdet er lidt i skoven, i hvert fald hvis det bare er lidt.. og hvis man behandler sit substrat ordentligt.

Dedikeret medlem

Om Shanti skrev:
Hvis nogen er interesserede skal jeg gerne vende tilbage med en fuld rapport senere.

Ja jeg vil i hvert fald gerne melde mig som interesseret.

Medlem
Brugeravatar

Nitrogenindholdet er ikke bare "who gives a fuck".

Det var også mere ment som jeg ikke er sikker på hvad det er der er i..

Tror jeg vander ud og prøver at past. det en gang.

Dedikeret medlem

Citat:
Nitrogenindholdet er ikke bare "who gives a fuck".

Det var også mere ment som jeg ikke er sikker på hvad det er der er i..

Tror jeg vander ud og prøver at past. det en gang.

Nå ja, jeg kan godt se nu at det var det du skrev, beklager!

En anden ting hvis substrate ikke er optimalt, er at det hjælper gevaldigt at bruge et rimeligt højt spawn ratio, dvs en stor mængde af koloniseret rug/pftek osv. til bulk substratet. Måske 1 dele spawn til 2 dele bulk (volumen) eller evt. helt op til 1:1. Desto mere (og bedre) spawn man bruger, i desto højere grad kan man gå på kompromis med kvaliteten af bulk substratet (og hvor sterilt forholdene behøver være). Jo mere spawn, desto hurtigere kolonisering, og desto sværere for andre organismer at få noget fodfæste. Så - start højt, prøv med mindre senere, så går det nok ikke helt galt. En amerikansk sporeforhandler udstiller nogle gange sine grows på shroomery, og han starter et par liter hestepære med et lille stykke koloniseret agar, men det kræver altså både et perfekt substrat og meget sanitære forhold.

Der kan godt gro svampe på hø/coir, men det har også givet det første grønne mug i mere end et år, og det er lige præcis derfor de fleste folk ikke bruger hø. :) Så hvad kan man sige - det kan bruges, men det er nok ikke rigtig værd at spilde tid på. For cubensis svampe er det sikkert bedre bare at holde sig til kokostrådene som casing i stedet for at blande hø i. Det var mest for at dyrke Copelandia cyanescens som gerne vil have enten møg/halm/hø eller lignende, at jeg forsøgte.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]