Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Så kommer der et enkelt billede, desværre tror jeg ikke der kommer mere mycelium i det glas helt ude til højre i bunden, men er dog rimelig optimistisk med de små glas i toppen. De har stået i fem dage og der er begyndt at danne mycelium i dem alle.

Billede

Medlem

Er lige lidt nysgerrig, hvordan får du kagerne ud af de runde glas ? lader du dem bare stå i glasset, eller hvordan fungerer det ?

Medlem
Brugeravatar

Bruger en hammer :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ser da fint ud!

Dog skal du lige være OBS på nr. 3 af de nederste. Det ligner der er en kontamination i glasset.
Og vær lige opmærksom på nr. 2 af de øverste. Kan ikke se om det er en kontamination eller om det bare er tyndt mycelie, men vær lige opmærksom =)

Medlem
Brugeravatar

Det er billede der snyder, efter hvad jeg kan se er det bare et tyndt lag mycelie.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tænkte jeg nok, men jeg ville trods alt lige gøre dig opmærksom på det så du kunne holde øje med glasset =)

Medlem
Brugeravatar

Det er bare helt iorden :)

Medlem
Brugeravatar

Så kommer der lige en lille update!
Jeg fik mig en 7 liter trykkoger her for et par dage siden, og har ikke kunne vente med at prøve den så idag har jeg lavet fire små kager med vercumilte, grødris og vand.
Jeg har forsøgt mig at lave en flydene kultur, så det bliver spændene at se om det giver noget.
Så har jeg lige to spørgsmål, efter kagerne er blevet druknet første gang kan jeg så godt sætte dem ned i det gamle vercumilte eller skal der hældes nyt ned i kassen? Læste et sted at man skulle drukne kagerne inden de blev sat ud, men er det ikke kun i growkits?
Her til sidst er der lige et billede, de små glas har koloniseret meget så der går sikkert ikke mere end to uger før det kan sættes ud(tror jeg). Det ser desværre lidt mere sort ud for de store glas, de to af dem har ikke konoliseret sig meget mere end billede længere oppe, de to sidste glas har konoliseret noget mere, men stadig ikke meget.
Så har jeg lige to spørgsmål, efter kagerne er blevet druknet første gang kan jeg så godt sætte dem ned i det gamle vercumilte eller skal der hældes nyt ned i kassen? Læste et sted at man skulle drukne kagerne inden de blev sat ud, men er det ikke kun i frowkits?

Billede

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg plejer/plejede at dunke kagerne inden første flush/bræk, men det er ikke nødvendigt. Set over hele kagens livsforløb vil mængden af høstede svampe nok være den samme. Hvis man dunker inden første bræk får man måske lidt mere i den omgang. Nogle sværger til at lade kagerne stå og udvikle de første pins mens de er i glasset-så de taber mindst mulig vand. Men det er ikke en god ide for de glas du vil smadre, da det så kan være du også smadre nogle af de første pins/svampe.

Det er nu næsten synd at smadre de pæne glas. Du kunne jo overveje at case kagerne fra de glas istedet, så er det bare at grave dem ud med en ren ske, og inden der kommer pins.

Med gammel vermiculite, hvad mener du da? filteret i toppen af glassene? Det er vel alt andet lige bedst at skifte ud, da der vel godt kan sidde lidt skidt i det, det er jo et filter. Men jeg ville nu ikke være super nervøs ved at lade det være.

Medlem
Brugeravatar

At case en kage er det det samme som i denne tråd ? Halugenlampe's første cubensis grow UPDATE!

Med gammel vercumilte tænkte jeg på det der ligger i bunden af den kasse svampene skal gro i,. det man også gør vådt inden man putter det i kassen

Dedikeret medlem

Ja, det der ligger i bunden kan du bare lade ligge. Og du kan også genbruge det senere, og fx sterilisere det hvis det ligger længe.

At case er at tilføre noget ekstra substrat som ikke er næringsholdigt, for at sikre vandforsyningen. Så lader man myceliet kolonisere casingen, og sætter den derefter i ens 'fruiting chamber'. Her er et eksempel http://psychedelia.dk/forum/./viewtopi ... =2&t=17087 Halugenlampe smuldrede bare kagen, og det kan du vel egentlig også bare gøre. Men når du alligevel har vermiculite, kunne du også sterilisere noget af det, og så lægge i et fint lag henover de smuldrede kager, og/eller blande det mere ligeligt sammen med de smuldrede kager. Helst ca dobbelt så meget kager som casing efter min mening. (og det er der sikkert mange andre meninger om)

Medlem
Brugeravatar

Okay, tak, det vil så sige at ved at lave en casing kommer der flere svampe ?

Dedikeret medlem

Der kommer ikke færre og de der kommer bliver ikke mindre i hvert fald. :) Hvis du virkelig vil have flere/større svampe så skal der noget mere næring til. Dvs du gør det samme som med casing, men det du tilsætter indeholder næring. fx heste/ko møg, halm, og lignende. Men det er så endnu vigtigere end ved casing, at det enten steriliseres eller pasteuriseres grundigt inden brug. Fordelen ved disse substrater er både at de er billigere end pf kager, men nok først og fremmest at det er let at kolonisere store mængder af ret hurtigt når man først har et par koloniserede kager at starte med. Det er ikke specielt svært eller noget, men vent evt. med det til du lige har fået lidt svampe i hus med alm. pf tek og evt. casing, . :)

Medlem
Brugeravatar

Det er helt klart noget jeg må prøve, hvis den flydene kultur kommer til at fungere prøver jeg at lave en casing ;D

Medlem
Brugeravatar

Syntes godt nok de blandinger med rismel og vercumilte vokser meget langsommere end grødris og vercumilte. de store glas har ikke vokset i min en uge, er der nogle der har nogle forslag? Kunne det evt. hjælpe at prøve at smide dem en tur i køleren også en casing ?

Dedikeret medlem

Hvor meget luft får de? Jeg mener, du bruger jo et låg, så hvor meget luft kan der komme igennem? Og det ser ud som om det er dækket med plastik/plastikfilm, eller er det synsbedrag, det skal de i hvert fald ikke være. Du har vermiculite filter i toppen går jeg ud fra?

Medlem
Brugeravatar

De er dækket med to lag sølvpapir, også sidder låget løst på, der er vercumilte på toppen.

Dedikeret medlem

Jeg ville højst have lidt løstsiddende sølvpapir på. Jeg ved ikke om det er forsvarligt at fjerne det helt. Jeg har hørt nogen påstå at det kan sætte gang i væksten igen, hvis du fx sætter dem i køleskabet et døgns tid og så sætter dem ud igen. Det kan du evt prøve. Har du et billede evt, af hvor koloniserede de er nu?

Medlem
Brugeravatar

Som du kan se på billede ligner det nærmest at myceliummet er forsvundet, i det ene glas er det helt væk. De andre glas jeg har med rismel og vercumilte vokser også meget langsomt, i forehold til blandingerne med grødris og vercumilte.

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ingen sølvpapir.

4 huller i låget (til sporene). micropore plaster på hullerne. slut prut.

Det har virket perfekt hos mig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]