Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 19:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Ecstasy skader hjernen - og søvnen
http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Artikler/2009/1207161829.htm
Citat:
Hjerneceller tager skade af ecstasy, også celler, som er med til at styre vores søvn. Ny forskning tyder på, at ecstasy kan give pauser i vejrtrækningen under søvn, den såkaldte søvn-apnø, som ellers ses mest hos ældre og overvægtige.

Ecstasy Use May Lead to Sleep Apnea:
Illegal 'Club Drug' Poisons Neurons Involved in Control of Breathing During Sleep

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091202162332.htm
Citat:
ScienceDaily (Dec. 3, 2009) — Repeated use of the drug popularly known as "ecstasy" significantly raises the risk of developing sleep apnea in otherwise healthy young adults with no other known risk factors for the sleep disturbance, a new study by Johns Hopkins scientists suggests. The finding is the latest highlighting the potential dangers of the amphetamine-style chemical, currently used illegally by millions of people in the United States.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg bemærkede den tidligere idag, har dog ikke fået fat i hele artiklen - her er i hvert fald abstract til originalartiklen, fra tidsskriftet Neurology:

Citat:
Neurology. 2009 Dec 2. [Epub ahead of print]
Sleep apnea in young abstinent recreational MDMA ("ecstasy") consumers.
McCann UD, Sgambati FP, Schwartz AR, Ricaurte GA.

From the Department of Psychiatry (U.D.M., F.P.S.), Department of Medicine, Division of Pulmonary and Critical Care (A.R.S.), and Department of Neurology (G.A.R.), The Johns Hopkins School of Medicine, Baltimore, MD.
BACKGROUND: Methylenedioxymethamphetamine (MDMA, "ecstasy") is a popular recreational drug of abuse and a selective brain serotonin neurotoxin. Functional consequences of MDMA neurotoxicity have defied ready characterization. Obstructive sleep apnea (OSA) is a common form of sleep-disordered breathing in which brain serotonin dysfunction may play a role. The present study sought to determine whether abstinent recreational MDMA users have an increased prevalence of OSA. METHODS: We studied 71 medically healthy recreational MDMA users and 62 control subjects using all-night sleep polysomnography in a controlled inpatient research setting. Rates of apneas, hypopneas, and apnea hypopnea indices were compared in the 2 groups, controlling for body mass index, age, race, and gender. RESULTS: Recreational MDMA users who had been drug free for at least 2 weeks had significantly increased rates of obstructive sleep apnea and hypopnea compared with controls. The odds ratio (95% confidence interval) for sleep apnea (mild, moderate, and severe combined) in MDMA users during non-REM sleep was 8.5 (2.4-30.4), which was greater than that associated with obesity [6.9 (1.7-28.2)]. Severity of OSA was significantly related to lifetime MDMA exposure. CONCLUSIONS: These findings suggest that prior recreational methylenedioxymethamphetamine use increases the risk for obstructive sleep apnea and lend support to the notion that brain serotonin neuronal dysfunction plays a role in the pathophysiology of sleep apnea.

PMID: 19955499 [PubMed - as supplied by publisher]

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
sad netop og skulle til at poste det samme.
det lyder som et meget sobert studie, og på baggrund af MDMA's virkning lyder det plausibelt at det kan øge risikoen for søvnapnø.

http://www.medscape.com/viewarticle/713274

jeg forstår ikke helt de her odds-ratio. jeg synes ikke det der står i tabellen stemmer overens med teksten.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Halugenlampe skrev:
det lyder som et meget sobert studie, og på baggrund af MDMA's virkning lyder det plausibelt at det kan øge risikoen for søvnapnø.

Jaeh, der er dog et caveat ved artiklen; studiet er udført af McCann & Ricaurte, som tidligere har lavet noget forfærdeligt bras indenfor samme område. Mest greélt er artiklen fra Science, hvor de kom til at give methamfetamin (i alt for stor dosis) i stedet for MDMA til forsøgsdyrene. Artiklen blev trukket tilbage efter et lille års tid, da mange havde bemærket at der måtte være noget helt galt med det studie.
Severe Dopaminergic Neurotoxicity in Primates After a Common Recreational Dose Regimen of MDMA ("Ecstasy")
Listen over deres fælles publikationer (og al den velunderstøttede kritik flere af deres studier har fået, bl.a. fra MAPS) kan godt tyde på at de er ret bias'ed. Derfor kan resultaterne fra dette studie dog godt være reélle, så længe det er kørt videnskabeligt stringent.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Prometheus: Gider du ikke prøve om du kan skaffe hele artiklen(hvis du da ikke allerede er i gang)? Det lyder ganske interessant, men jeg vil godt lige kigge nærmere på metoderne inden jeg tror på den.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
nå var det dem. jeg så kun at de havde lavet forsøg med ecstacy tidligere. på overfladen ser forsøgsdesignet fornuftigt nok ud. der er ikke lige noget som springer i øjnene.

det jeg kan være lidt på vagt ved, er udvælgelsen af forsøgsgruppen. de nævner i abstracten at de 71 forsøgspersoner var medicinsk raske. det står såvidt jeg kan se ikke om det er et blinded forsøg, altså om forskerne har vidst andet om forsøgspersonernes helbred, end at de er MDMA brugere. det må man vel gå ud fra. søvnapnø er noget som mange lider af uden at vide det, hvilket taler for forsøgets pålidelighed. på den anden side, så må der være en seriøs begrundet mistanke siden man laver sådan et forsøg. i artiklen jeg linker til, kalder forskerne søvnapnø for "the agony of ecstacy". på den baggrund, kan jeg godt være lidt bekymret for hvordan gruppen er blevet udvalgt, samt hvem der melder sig til et sådant forsøg, læs; folk der har en mistanke om at deres MDMA-indtag er årsag til søvnproblemer.

noget andet er at de har sat abstinensperiode til 2 uger. det betyder, at der er høj risiko for, at nogle af forsøgspersonerne stadig indtager stoffet jævnligt. det kombineret med vores viden om, at det tager hjernen måneder at reconstituere fra hyppigt brug/misbrug til en normal serotoninfunktion, er endnu en confounder. det kunne være interessant at se det samme forsøg med en abstinensperiode på 3 mdr, f.eks.

Medlem
Brugeravatar

Artiklen er skrevet unde nolge gode omstændigheder, men jeg planlægger at læse den i detaljer i weekenden...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Interesserede kan læse artiklen her.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]