Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 22:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey Folkens.

Jeg har en plante der efter CF guide viser tegn på zink mangel (har 4 og det er kun den ene).

nu vil jeg gerne spørge, hvor får jeg zink fra ? altså regner da med jeg ville kunne finde det hos byggehus eller en anden planteskole / lign, men da pengende er knappe denne måned er det ikke rigtig en mulighed for mig lige nu.

så spørgsmålet er, HVOR kan jeg finde noget zink som kan bruges til planterne, og i hvor store koncentrationer skal jeg bruge dem ?

kan f.eks. en zink vitamin pille gøre tricket eller ?

jeg er åben for forslag :)

tak på forhånd :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Zinkmangel for sig selv er et rimelig usædvanligt problem.
Hyppigst ses det at folk tror deres planter mangler zink, når det der i virkeligheden er sket er et pH nutrient lockout pga. overgødning.

Du skal i øvrigt ikke regne med svar på hvor du kan skaffe zink fra, jævnfør regelsættet om forhandlerinfo.

Ang. zinktilførsel så er det ikke så lige til som at stikke en pille i jorden.
Hvis du bruger vitamintilskud så skal de højst sandsynlig opløses i en syre før de overhovedet kan optages af planten.
Jeg kender i hvert fald ikke nogen nemme måder at tilføre zink på. Mest af alt fordi jeg aldrig nogensinde er stødt på nogen hvor deres planter virkelig har manglet zink, når sagen blev undersøgt lidt nærmere.

Medlem

arh, ok, men nu har jeg ikke gødet nogen af mine planter overhovedet, så overgødning er lidt udelukket.

og de billeder der er af planter der mangler gødning inde i cf guiden, ligner ikke tilnærmelsesvis planten på samme måde som zink-mangel billederne gør, hvor de nærmest er spot on.

oh well, måske er den bare lidt særlig xD

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som sagt, jeg tvivler stærkt på det er zinkmangel. Især hvis du gror i jord. Medmindre du har brugt 100% ugødet jord selvfølgelig.

Og nej, overgødning kan sagtens finde sted selvom man ikke gøder, hvis man bruger forgødet jord. Der er mange der foreslår man lader sine kimplanter vokse op i så- og priklemuld da det er ugødet. Det kan kimplanterne langt bedre holde til, da mange ser deres små planter vise tegn på nutrient lockouts (som i dit tilfælde) eller generelt bare en for høj koncentration af gødning som brænder planterne lidt.

Prøv du bare at lade dine planter vokse et par dage endnu og hvis det så stadig er et problem, så tjek pH'en i din jord.

Hvor gamle er de overhovedet? Og hvad bruger du af jord?
Hvis du vil have et bedre svar eller en vurdering, så synes jeg du skal smide nogle billeder og noget mere information op.

Medlem

Billeder må desvære vente da jeg er på vej til kbh lige nu.

dog kan jeg oplyse de nok er ca 1-1½ måned gamle alle 4.
kan oplyse det er en herma der viser tegnene og det kun er i den ene side af planten ? - no shit, det er kun den ene side og det er fra bund til top.

af jord anvender jeg Bio Bizz Light-Mix, de andre har det fint i den jord, og har groet i den fra seeds. Jeg har vandet med normalt vandhane vand, ikke gødet eller på anden måde behandlet jorden. har lagt et lille lag leca sten i bunden og ellers ikke gjort noget specielt.

Og så har jeg fjernet mande tegn på de hermer jeg har, ellers intet :)

måske det pga varme, og lige den strain som viser de tegn er eventuelt lidt sart over for varme, da de andre 3 har samme vilkår og ikke brokker sig. :)

og tak fordi du gider bruge din tid på det her :)

Moderator
Brugeravatar

Tror Ariaji har ret mht. overgødning, Light mix kan godt være ret skrapt for små planter, det anbefales at bruge jiffy pots, eller på anden måde give dem lidt jord at starte op i før de kommer til light mix'en.

Medlem

BisMann skrev:
Tror Ariaji har ret mht. overgødning, Light mix kan godt være ret skrapt for små planter, det anbefales at bruge jiffy pots, eller på anden måde give dem lidt jord at starte op i før de kommer til light mix'en.

maybe, maybe not, de har været i blomst-fasen nu en 2-3 uger og kan ikke se hvordan en 1½ måneds gammel plante kan begynde at vise tegn på overgødning efter den både er sået og vege'et i den samme jord uden andet end vand.

Jeg siger ikke Ariaji ikke har ret, tværtimod er jeg bare uforstående xD

og jeg har ærligt talt ikke oplevet nogle problemer med at så i det jord, har tværtimod haft lidt komplikationer med mine jiffys, måske jeg bare anvender dem forkert ?
jeg ligger dem i et glas vand indtil de er hævet max, hiver dem ud, propper frøet i dem og så kommer de bare ind i skabet.
synes de har brugt laang tid om at komme ud, 4-6 dage, og de har ikke virket synderligt imponerende på mig, hvorimod dem som jeg bare har sået direkte over i jorden er kommet ud inden for 3 dages tid, og har groet no probs.

måske også jeg bare har været heldig/uheldig :D hvem ved :)

Men igen, tak fordi i gider bruge tid på mig :) ved godt jeg ikke virker som om jeg lytter til jer, men det gør jeg skam, kan bare ikke forstå det kan hænge sådan sammen som i siger da det synes ulogisk for mig. xD

ihvertfald synes jeg ikke det er logisk at en plante viser tegn på overgødning 1 måned efter den er blevet sået selv om den er sået og opvokset i en og samme jord, at folk påstår jiffys er bedre når de egentlig bare er besværlige og det er lettere bare at smide frøende direkte over i godt gennemvæddet jord osv osv.

tbh, tror jiffys er bedre egnet til cloner ? for hvis det skal gøres på turbo måden bliver frøende spirret i et gals vand og så sået, så ved man at frøende ikke fejler noget og de har lige fået lille forspring, men det er jo bare min lille ydmyge erfaring og overbevisning indtil videre :)

men måske, og det tror jeg nærmest mest på, så er det mig der gør alt forkert xD , skulle ikke være første gang ! :)
men nu kommer planterne over i det nye skab, der er ventilationen og generalt forholdende noget bedre kontroleret, UDOVER at de har MEGET mere plads :) (vi taler her om 4 gange så meget plads :D )

Tak igen for jeres tålmodighed med mig xD

Moderator
Brugeravatar

Ja, du har en pointe, my bad, fik vidst ikke læst planten var 1 måned henne, men i stedet fokuseret på light mixen. Det giver ikke så meget mening i min bog hvis ikke du har set tegn på overgødning før. Men hvorfor om jeg må spørge beholder du hermaen?

Mine personlige erfaringer med jiffies er heller ikke imponerende, prøvet dem én gang, hvor mange frø nåede at tørre ud før jeg fik set til dem, de tørre ekstremt hurtigt ud sammenlignet med almindelig jord, jeg blev overrasket. Men tilgengæl kan jeg godt se fordelen i at bruge dem til at spirre i en lidt stærkere jordblanding som light mix og allmix, til at lade kimplanten få lidt neutral jord før rødderne når ned til det mere gødningsholdige jord. Gjorde jeg i samme omgang med en laughing buddha i jiffy og allmix.

Medlem

jeg beholder dem fordi jeg har 4 planter og 3 af dem er hermerer :D - så vil jeg hellere bruge lidt ekstra tid på dem og prøve at slå alt mande på dem ihjel før det får lov til at blomstre end at slå hele planten ihjel og så have 1 plante til at fylde 2.8 m3 plads ^^

ja okay, det med at bruge jiffys og så "plante" dem i jord istedent for at lade dem stå alene havde jeg ikke lige tænkt over, ret smart faktisk :)

men kan de anvendes til cloner, og i hvor stor en grad er det en god ide ? er der måske "lettere" metoder at gøre det på ?

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville nok overveje hvis jeg var dig, enten at starte forfra, sætte hunplanten tilbage i vegge og SCROG/LST den, bruge hunnen som moder, og tage kloner af af den og starte dem op, eller fortsætte med hunplanten og sætte nogle flere planter derind, og fortsætte med 12/12. Synes heller ikke 4 planter til 2,8 m3 lyder af så meget, hvor stort er grundplanet?

Jeg har ikke brugt dem til kloner, har i hele taget ikke leget ret meget med kloner, men jeg læste fornylig en tråd på ICMAG, hvor de bare skar klonerne i et 45 graders snit, og så smed dem i et glas vand, med vand fra hanen, skiftede vand ud engang hver anden dag eller lign. og i løbet af 8-12 dage fik planterne rødder der var store nok til at plante. Det er nok den letteste klon-guide jeg nogensinde har set. ( http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=10827 ) Man bør nok have dem i farvede glas, eller på anden måde beholdere der ikke slipper så meget lys igennem som gennemsigtigt glas, da rødder ikke trives med lys.

Medlem

mit skab er 1x1.1x ca 2.3... så kommer der ting som kulfilter osv som tager de øverste 30 cm, dog har jeg indrettet det sådan at jeg burde kunne hæve lampen HELT op hvis nødvendigt, regner dog ikke min 400w hps kan få dem så langt op at det bliver nødvendigt, planen var mere at kunne sætte en hylde ind og så have et lille rum nedenunder til kloner og måske 1-2 mødre eller lign...

og grunden til jeg ikke vil starte forfra endnu er fordi de planter jeg har nu måske er 1 måned fra høst og skulle jeg starte forfra ville det være 1½ måned spildt gro tid... godt være det ikke kan betale sig i længden, men da det jo er mit første og jeg gerne vil have noget høst snarest er der ikke rigtig meget at gøre.

og ja har smidt lidt ekstra planter ind som jeg har sået fra frø ind til dem så de ikke er alene, dog er de 4 jeg snakker om de største osv og har været igang med at lave skud osv et godt stykke tid nu. så regner og håber da at det ikke tager meget mere end højst 1½ måneds tid før de er færdige...

ved godt jeg laver det lidt rasmus modsat, men min intention er nu ikke at tjenne penge på det, men mere at have en lille side hobby som jeg kan gå og se lidt fra dag til anden :D

p.s. der kommer snart nogle billeder op, i min anden tråd, hvor man kan se hvordan skabet ser ud indvendigt samt opbygning osv :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]