Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 10:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
Hej alle :)

Jeg skal skrive en større opgave om den amerikanske stofkultur og unges identitetsdannelse.

oplægget til diskussionsdelen lyder, at jeg skal "vurdere hvilke tiltag samfundet kan gøre, for at mindske negative konsekvenser af unges stofbrug" - både hvad angår samfundet og de unge som individer.
jeg ville være taknemmelig for noget hjælp til links eller andet brugbart... fx hvis nogen ved hvor jeg kan finde nogle pålidelige statistikker som jeg kan understøtte opgaven med, ville det være fantastisk!

på forhånd tak

Junior medlem

http://www.google.dk/#hl=da&q=american+ ... 29f3b565d7

http://www.google.dk/#hl=da&q=harm+redu ... 29f3b565d7

Relativistisk båthorn

du si'r den "amerikanske stofkultur"... inkluderer det også hvordan myndighederne griber sagen an både nationalt og internationalt? Usa's brug af militær i syd-amerika, feks, har jo en helt vild konsekvens på ikke bare unge mennesker dér, men på hele samfunds-grupper, ja nærmest på hele lande's økonomier og sikkerheds-politik i den region. Og så er der hele misæren i mexico hvor usa's indblanding også er med til at skabe død og ødelæggelse i en Ufattelig stor stil (i en skadelig grad narko-brug i-sig-selv aldrig ville ku' afsted-komme)

Eller ska' du kun se på nationale unge, dvs unge der bor i usa (diverse klasser og etniske afstamninger)?

Insane psychedelia user!

Du kan diskutere kokain-vaccinen: http://abcnews.go.com/Health/MindMoodNe ... id=8758366

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Ganja-Man skrev:
Hej alle :)

Jeg skal skrive en større opgave om den amerikanske stofkultur og unges identitetsdannelse.

oplægget til diskussionsdelen lyder, at jeg skal "vurdere hvilke tiltag samfundet kan gøre, for at mindske negative konsekvenser af unges stofbrug" - både hvad angår samfundet og de unge som individer.
jeg ville være taknemmelig for noget hjælp til links eller andet brugbart... fx hvis nogen ved hvor jeg kan finde nogle pålidelige statistikker som jeg kan understøtte opgaven med, ville det være fantastisk!

på forhånd tak

Du kan jo prøve at vinkle den med Harm Reduction. At information og oplysning vil mindske de negative konsekvenser ved unges stofbrug.

Som eksempler/cases kan du bruge det amerikanske alkohol-forbud i 20erne (eller var det 30erne?), hvor folk drak nogenlunde ligesåmeget, men hvor det kriminelle miljø bare voksede og profiterede på det, og dermed gjorde det mere usikkert at bo/gå i byen ... det kunne du så evt. perspektivere frem til situationen med "bandekrigen" mellem rockerne og indvandrer-banderne om hash-handlen i Danmark idag.
Du kunne beskrive nogle af de tilfælde hvor UNGE mennesker er døde pga. at de har drukket GHB-opløsning og samtidig drukket (alt for meget) alkohol. De har ofte ikke kendt koncentrationen af GHB'en, og har ikke vist hvordan man skulle dosere det, eller hvordan man skulle opføre sig på det (mht. andre stoffer osv.).
Du kan evt. også bruge eksempler med fixe-rum og fri heroin til narkomaner i Holland, hvor den mere "menneskelige" vinkel, hvor man mødes med "misbrugerne" ser ud til både at gavne misbrugere (mht. kriminalitet, sundhed, livskvalitet osv.), og dermed også samfundet (da misbrugerne ikke længere belaster samfundet på samme måde mht. kriminalitet, hospitals-udgifter osv.). Og prøve at dreje det ind på ungdoms-området.

Det er selvfølgelig en fin balance ikke at blive for pro-stof-agtig hvis du vælger at benytte og beskrive nogle af disse eksempler evt. som "hoved-eksempler" eller som en slags perspektiveringer eller evt. bare som sidebemærkninger eller fodnote-ting.
Og det er heller ikke særligt videnskabeligt at benytte dem, medmindre du kan finde nogle kilder og henvisninger du kan citere (og evt. også læse lidt igennem, så du kan øge din viden om emnerne).
MEN... når det er sagt, så synes jeg altså at det er nogle meget gode eksempler på, hvorfor forbud ikke fungerer (optimalt), som fortjener at blive nævnt i en diskussion om hvad man kan gøre samfundsmæssigt for at mindske de negative konsekvenser ved stofbrug.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg tror forresten at det ville være ret relevant for folk hvis du skrev hvilke FAG du skriver opgaven indenfor.

Der er jo ret stor forskel på hvilken slags kilder man skal bruge hvis man skriver en litteratur-teoretisk opgave, en historie-opgave, en samfundsfaglig opgave, en sociologisk opgave, en gruppe-psykologisk opgave, en filosofisk opgave, en juridisk opgave osv. osv. (dit emne kunne såvidt jeg kan se ligge indenfor alle disse fag - og flere).

Medlem
Brugeravatar

tak for svar indtil videre :) realfruit - jo tak, men jeg ved nu udemærket godt hvordan man benytter google ;) det var netop for at undgå de lange søge-sekvenser af pålideligt materiale at jeg håbede på at finde direkte links eller information her.

og Zarathustra - tak for gode idéer til indgangsvinklen og cases - min opgave, (som er en gymnasiel opgave) skal skrives i fagene engelsk og samfundsfag, og for at fjerne yderligere misforståelser skriver jeg lige hele problemformuleringen her:

emne titel : Den amerikanske stofkultur - identitetsdannelse i senmoderniteten

1) redegørende del - redegør for udvalgte teorier angående identitetsdannelse i det senmoderne samfund. (dette kunne fx være anthony giddens sociologi-begreber)

2) analyserende del - lav en analyse af filmen "american beauty" med særlig fokus på skildringen af stofkulturen.

3) diskuterende del - vurder hvilke tiltag samfundet kan gøre for at mindske negative effekter af, især, unges stofbrug.

det er altså en temmelig åben opgave, så JEL - selvom hovedfokus er på de amerikanske unge, kan jeg stadig sagtens perspektivere til den negative inflydelse som den ulovlige industri der følger forbuddet af stofbrug fører med sig verden over, fx i mexico.

og phibes - tak for link, det er helt sikkert relavant i forhold til samfundets tiltag og et godt etisk oplæg :)

det er som sagt især diskussionsdelen jeg mangler godt materiale til, men idéer i sig selv bliver også modtaget med åbne arme!
håber stadig på flere gode eksempler, jeg kunne rigtig godt bruge nogle statistikker over hvor mange der fx. bruger- eller bliver anholdt eller medicinerer sig med forskellige stoffer, og jeg mener jeg engang fandt en database med en hel masse af den slags, har bare ikke haft heldet med mig til at genfinde den endnu...

Medlem
Brugeravatar

jeg vil i øvrigt (nok selvsagt) være glad for hurtige svar, da opgaven skal afleveres på torsdag :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vårhus
Kære Ganja-Man. Det lyder som om, du har en spændende opgave på vej, ,men jeg synes, du skulle overveje, om du virkeligt vil bruge 'American Beauty' som eksempel i en sociologisk vinklet opgave. Filmen skildrer jo netop ikke sociale tendenser, men præsenterer brugen af stoffer, eller pot, som manifestationen af en frihedssøgende og socialt afskrivende proces. Ricky Fitts tilhører jo netop ikke nogen regelret stofkultur eller er repræsentativ for ungdommen, men skildres hele vejen igennem som aparte "freak", ligesom Lesters død vel også kan udlægges som resultatet af, at han ikke længere vil eller kan indordne sig i den kultur, han befinder sig i.

Hvi du er interesseret i fiktive portrætter af narkohandlens sociale konsekvenser, kan jeg klart anbefale David Simons TV-serie "The Wire", der tegner et meget nuanceret portræt af forholdene i og omkring Batimores narkotikahandel, men der er så også en 50-60 afsnit at tygge sig igennem.
Du har under alle omstændigheder slået et meget stort brød op til en temmeligt lille opgave (de skal vel stadigt kun være 15 sider?). Derfor ville du formentligt være glad for at have noget mere modstandsfrit materiale til den analytiske del. En film som "Traffic" ville nok også være et uproblematisk og lettilgængeligt eksempel at behandle på de få sider, uden analysedelen kom til at skille sig for meget ud.

Medlem
Brugeravatar

jeg kan desværre ikke ændre på oplægget til den analytiske del, da American Beauty er fastlagt problemformuleringen som jeg har fået udleveret af mine vejledere, men jeg mener nu at filmen netop kan bruges til at tage fat i hvad årsager der driver de forskellige individer til stofbrug, fx Ricky Fitts - som jeg i stedet for "freak" ville betegne som afviger - er en del af pushermiljøet og måske endda hvad man kan kalde en 'emo-subkultur' som benytter illegal handel til yderligere flugt fra samfundets trædemølle om man så kan sige, og da opgaven også lægger vægt på senmodernitetens identitetsdannelse går analyse-opgaven også på et beskrive den process der er med til at skabe en "ricky fitts" eller en "lester" :) jeg skal i alt skrive 15-20 sider råskrift, altså må opgaven gerne strække sig længere ved brug af bilag og billeder, men ja, der er meget at tage fat i. skulle dog være overkommeligt nok med de rigtige kilder - jeg vil overveje at inddrage traffic som du foreslår, men det er - som du selv nævner - trods alt begrænset hvor meget jeg kan slange mig rundt i perspektiveringerne og problemstillingerne, derfor er det nok ikke i analyse-delen af en fastlagt film som jeg først vil smide yderligere på. ;) tak for indput

Relativistisk båthorn

Ganja-Man skrev:
det er altså en temmelig åben opgave, så JEL - selvom hovedfokus er på de amerikanske unge, kan jeg stadig sagtens perspektivere til den negative inflydelse som den ulovlige industri der følger forbuddet af stofbrug fører med sig verden over, fx i mexico.

Ok, i så fald vil jeg lige gi' dig lidt info fra "Newsweek", som jeg gætter på er en kilde danske gymnasie-lærere vil finde acceptabel i en opgave som din.

Brug det hvis du kan, her er det ihvertfald så ka' du selv vurdere om det er relevant for dig.

Link: http://www.newsweek.com/id/226211
(det er en 3-siders artikel, fra den 8. december 2009, fra en panel-debat holdt af "http://intelligencesquaredus.org/")

Her er et par enkelte hoved-citater fra artiklen (jeg har indsat hvem i panelet der si'r diverse ting, så du har det som kilde hvis det er):

Jerry Adler, Newsweek skrev:
Forty years ago, the United States government began a "war on drugs" whose cost so far is estimated at $1 trillion, and rising. In 2006, newly elected Mexican President Felipe Calderón began a crackdown on the drug-smuggling cartels—a "war on drugs" that really is a war, involving military troops and weapons and more than 10,000 dead so far. Americans buy drugs from the cartels and sell them guns, and Washington arguably provided the example for the Mexican government's hard-line tactics.

Fareed Zakaria, editor of NEWSWEEK International skrev:
So Mexico is only the last in a long line of these drug wars, and you have to ask: are we not in some way responsible? We are the largest consumer of drugs in the world. We have the largest supply of weaponry in the world. Two thousand guns cross the American border every day into Mexico. If the supply of weapons is coming from one place, and the demand for drugs is coming from one place, it seems self-evident that we are responsible.

Harvard economist Jeffrey A. Miron skrev:
The reason there are drug wars is because the drug trade is prohibited. Whether you think drugs should be legal or not, it's a fact that when you drive a market underground, it becomes violent. Why? Because participants cannot resolve their disputes with lawyers, or by complaining to the Consumer Product Safety Commission, but only by shooting each other. Prohibition creates the violence, and the U.S., far and away above any other country, has foisted drug prohibition on the rest of the world.

Chris W. Cox, the chief lobbyist for the National Rifle Association skrev:
The cartels post profits of $14 to $25 billion every year

journalist Andrés Martinez of the New America Foundation skrev:
We Americans need to make a choice. Either we get serious about clamping down on the consumption of illegal drugs, or we should legalize them. We can't have it both ways. Let's not be distracted by talk of corruption in Mexico or about America's gun laws. This is about what happens to a nation that shares a 2,000-mile border with the richest nation on Earth, that consumes some $65 billion worth of drugs a year and cedes control of that market to offshore criminal organizations. Geography sometimes is destiny: there's an old saying, "Poor Mexico, so far from God, so close to the United States." I recently read a best-selling book on Mexico, and the author wrote that the U.S. wants Mexico "to wage the war and provide the corpses, so it doesn't have to."

Jorge Castañeda, a professor at NYU and foreign minister of Mexico from 2000 to 2003 skrev:
President Felipe Calderón is to blame for Mexico's drug war, a war of choice that he should not have declared, that cannot be won, and is doing enormous damage to Mexico.

(...)

This war cannot be won, because it is failing to comply with the tenets of a good friend of mine, Colin Powell. To go into a war like this, you need to have overwhelming force, and we don't have it. You need a definition of victory, we don't have it. And you should have the support of the Mexican people, which President Calderón does have, but he's running out of it very quickly.

Hvis det ikke lige er noget du ka' bruge, så er der ikke noget at gøre ved det. Men måske det så ka' interessere andre.
Det er ihvertfald et del-aspekt af usa's narko-situation.

Medlem
Brugeravatar

rigtig mange tak skal du ha :) det vil jeg bestemt kunne bruge i diskussionen, + . hvis der ellers er flere som har idéer til sager man kan tage fat i, er forslag i sig selv helt velkomne - lidt har også ret!

Medlem
Brugeravatar

http://www.information.dk/183468 - En god kritik af den nuværende narkotikapolitik.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]