Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 20:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Psychedelia!
Jeg har søgt lidt rundt omkring, for at finde ud af hvilken pærer jeg kan bruge til grow. Men jeg må ærlig indrømme at jeg finder det en smule uoverskueligt, da der er mange fag-udtryk inden for pærer, som jeg ikke forstår!
Derfor kunne jeg godt tænke mig at forhøre mig omkring, hvilken pærer jeg kunne bruge, altså hvad den hedder på almindelig dansk? :-D
Kan jeg f.eks. tage en almindelig halogen-pærer, eller andet, som vi evt. måske allerede er stor chance for jeg har til at ligge?

Og jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke rigtigt føler for at tage ud i Silvan, og spørge dem om hvilken pærer de vil anbefale til at gro hamp med.

Eller måske et brugbart link eller to, for at en "noob" som mig? :-)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Du kan læse noget om at dyrke under sparepærer og lystofrør her. Det er en let og billig måde at komme igang på. Og så kan du jo altid opgradere når du har lidt mere erfaring.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
400 W HPS er alt hvad du behøver til 1 kvm.
Det er vigtigt at du køber den rigtige slags pære, og den med at tage ud i silvan, den holder sku ikke. Ind på nettet og få købt en ordenlig pære og ballast til dit grow. Håber du har læst http://dcfonline.dk/cf/, hvis ikke så læs alt hvad der står der i, så burde du ikke have alt for mange problemer bagefter ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det var brugbar information :D Tusind tak!

Obama, og hvad er det for en slags pære, og hvad ligger sådan en på i ca. pris, hvis man skal købe den i en fysisk butik, da jeg ikke har mulighed for at få den sendt med posten?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Gå ned i den lokale headshop, ved at han har lidt forskelligt til at ligge ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Overså du det Obama skrev?
Obama skrev:
Håber du har læst http://dcfonline.dk/cf/, hvis ikke så læs alt hvad der står der i, så burde du ikke have alt for mange problemer bagefter.

Læs den guide, der står det altså i.

Men ok, jeg er flink i dag, så jeg svarer dig lige på det her spørgsmål: En HPS-pære er en højtryks sodium pære. http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-vapor_lamp - de koster omkring 2-300 kroner, men kræver samtidig en ballast før de kan tænde. Man kan ikke bare slutte dem direkte i stikkontakten.
De pærer vi gror med når vi gror hamp, er de samme pærer som alle andre gartnere bruger når de gror planter - eksempelvis tomater.

De pærer der er mest effektive, som vi opererer med, er "high intensity discharge lamps" aka HID-pærer. http://en.wikipedia.org/wiki/Gas-discha ... arge_lamps
De to typer af pærer vi bruger, hedder altså henholdsvis HPS (bruges til blomstring af planterne) eller MH (metal-halide - bruges til den vegetative fase).
Hvis man er lidt småligeglad, så bruger man enten bare en MH eller en HPS. Det giver helt fine resultater, men det kan gøres en smule bedre ved at bruge en MH til den vegetative fase og så skifte over til HPS når blomstringsfasen begynder. Så får planterne lys i præcis det spektrum de har brug for, i hver fase.

Hvis ikke du kan få det tilsendt, så håber jeg du har en bil så du kan køre eller at du bor i nærheden af en growshop/gartneri der sælger HID-udstyr. Ellers får du sgu store problemer med anskaffelsen af sådan noget grej.

En gennemsnitlig pris for sådan et lampe-kit inkl. reflektor, ledninger, ballast og pære er omkring en 6-700 kroner hvis man køber i Tyskland. En del dyrere i Danmark.

Håber du kunne bruge det her og hvis der er noget du er i tvivl om eller har flere spørgsmål, så vær lige venlig at læse den guide igennem fra ende til anden inden. Nu er du blevet gjort opmærksom på den, så nu har du ingen undskyldninger for ikke selv at lave lidt research =)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lyder godt - og så alligevel ikke! Kan se det ikke bare blive en billig ting, lige at gro et par hamp planter for sjov.. Øv!
jeg har nu læst stort set det hele igennem på den hjemmeside, og tror jeg må vente til sommer, og så plante udenfor - øvøv!

Moderator
Brugeravatar

Du kan jo gøre som mange af os og starte op under kunstlys i det tidlige forår og så flytte planterne udendørs når vejret bliver til det. Så kan du snuse til begge måder at dyrke på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

God idé :-)!
Dvs. så skal jeg starte omkring februar måned? :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg gør klar i februar. Frøene plejer at komme i potterne i de sidste dage i februar.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Læs evt. denne tråd for mere information om hvornår det er smart at plante ud: Dyrke i stuen?
Godt nok omhandler den dyrkning af autoblomstrende sorter og vindueskarmsgrowing, men ikke desto mindre er skemaet ret smart.

Sørg for planterne har en 4-5 bladsæt inden du planter dem udenfor. Det gør dem en del mere modstandsdygtige.

Medlem

efter det diagram der er i den anden tråd som der er linket til, burde det da være muligt at plante sine planter ud allerede i marts, med lidt held og en varm vinter burde det kunne lade sig gøre :D

Moderator
Brugeravatar

Der er jo tale om gennemsnitstemperaturer fra 1961-1990, så det er ikke ligefrem vejrudsigten for næste år. :) Det er da muligt, at plante ud i marts, hvis man sørger for at beskytte dem de nætter, der nok kommer med frost. Jeg ville nok holde dem i en sydvendt vindueskarm, eller helst under nogle lysstofrør/CFL i marts, og så plante ud fra midt april til midt maj. Man skal foruden frosten også tænke på at der ikke er så mange soltimer i marts, som de senere måneder, og efter egne erfaringer, så er det bedre at starte planterne lidt senere, end at få nogle halvskvattede planter til at starte med, pga. manglende lys og kulde udendørs.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]