Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 15:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Frisk Betel
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har leget lidt med betel de sidste par dage, så her er nogle billeder
Af friske "betel nødder" som hverken er betel eller en nød! Betel blade, og den pose der ser så mistænksom ud indeholder, læsker kalk, som er noget grum stats!!
Betel er navnet på planten de store grønne blade kommer fra. Nøden kommer fra en palme "Areca catechu"
Den friske nød minder lidt om en mini kokosnød med et lag fibre uden om nøden. Det lyse snask rundt om den brune nød. Nøden er meget blød hel frisk, jeg tror jeg vil tørre nogle af dem da jeg har en del.
Det er så meningen man skal ta' lidt af det hvide i posen (det er læsket kalk, og det ætser din mund hvis du ikke er forsigtig) komme lidt ud på det grønne blad, ligge lidt nød på, pakke bladet sammen til en lille pakke, tygge på det et par gange, og så lade det ligge op af ens gummer, som tobak.
Tro mig, det kommer ikke til at blive populær pga. smagen! Og jeg er supertolerant når det gælder rusmiddeler!! Og jeg var ved at give op efter de første par forsøg! Bla. fordi det f… kalk var ved at opløse en del af min tunge! Så det nu svir hver gang jeg tager en slurk vin! Så jeg er 65% invalideret, mindst!!!
Virkning er meget hen af tobak, hvilket ikke er der store under da de aktive stoffer er nikotin lignende i deres egenskaber!
Målestok: hver firkant på underlaget 1 cm
Billede

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ætser munden?
Du er jo bindegal!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, det læsker kalk er noget man skal passe på med, men nu er det blevet brugt et par år eller 5000, sammen med de to ting (ikke at det nødvendigvis gør det til noget helligt, men det indikere ligesom at det virker)
Så vit jeg ved bruger coca tygger det også, men de kan også finde på at bruge "Natron" bikarbonat. Jeg har gjort nogle halv hjertet forsøg med Natron, men det har ind til videre ikke den ønskede effekt.
Men jeg arbejder også lidt på bar bund her, jeg kender ingen der virkelig tygger betel så jeg har kun det jeg kan læse mig frem til.
Jeg er også rundt på forskellige asiatiske forum's for at få nogle forklaringer, men hvis der er nogle der er mestre i betel tygning her så tager jeg gladeligt i mod råd!!

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har prøvet at tygge en del betel - eller paan - i Indien. Dog mest den "søde" variant, hvor de pakker små stykker af nødderne og evt. noget andet "tygge-tobak", som er parfumeret sammen med forskellige andre sager der kan smage godt. De putter også altid en lille knivspids af de hvide dér, som du nu fortæller mig er læsket kalk(vidste jeg ikke). Nellike, kardemomme og små stykker lakridsrod er også ofte brugt. Men det er meget forskelligt hvad der puttes i ift. hvor man køber det.
Jeg prøvede endda selv at købe alle grejerne med hjem, så jeg kunne tygge lidt herhjemme, men det er aldrig blevet så godt, som de kan lave det i Indien. Og der kunne de fandme lave noget der smagte skidegodt!!

Rusen har jeg dog aldrig forstået som nikotinrus-agtig... mere som at drikke en god kop kaffe! Men det er dog vanedannede og også ret skadeligt mod din mund og dine tænder. Folk der tygger meget betel mangler som regel en masse tænder!! Jeg fik selv godt sorte tænder af det, inden jeg vendte hjem...

Dedikeret medlem

frikadellehans: ætsede de paan du tyggede lige så meget som det bindegal beskriver? For så har jeg sgu svært ved at forstå at man kan tygge det dagligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mit lille uheld med den læskede kalk var hvis mere en begynder fejl! Men man får ikke den røde farve uden den kalk. Jeg har en lille teori om det er en af grundene til at du pakker nøden ind i Betel bladet, så det når at få kontakt med nødden før dine gummer. Det er vist også tradition mange steder at bruge et afkog til at "klistre" indmaden sammen. Men…men alt efter hvem du snakker med, hvor så bliver der kaldt mange ting og hvad der er er i er der endnu større uenighed om: rødt stads, bliver kaldt Catechu, Gambir og flere andre ting. Er det det samme? jeg er rimelig sikker på at det er det ikke. Catechu, lyder lidt for meget som et afkog det bliver laver af den palme dem nødden kommer fra Areca catechu, ikke?
Så er der alle de andre ting som forskellige lokale sværger til, det er mest forskellige krydderier og smags stoffer til at hjælpe på smagen, og tro mig, den kan bruge alt den hjælp den kan få! :D
Frikadellehans: jeg er rimelig sikker på Indien er et af de bedste stedet at finde ud Betel tygning, de er også den største aftager af nød og blad til deres Paan. Men det er et stort land, må jeg spørge hvor du har været i Indien? Og de ting du tog med hjem, var der tør nød og friske blade og hvilken andre ting?

Junior medlem
Brugeravatar

Der hvor jeg tyggede mest paan var i Uttar Pradesh. Omkring Jaunpur (mellem varanasi og allahabad)
Jeg havde tørrede nødder med hjem (forhakkede), men ikke blade, da de ikke ville holde sig særlig godt. Og så havde jeg 5 forskellige dåser tyggetobak med forskellige smage/lugte. Og små slikligende sager... Har set butikker, hvor de sælger disse sliklignende sager, og udseendemæssigt minder det rigtig meget om kagepynt... krymmel osv.
Og så også de forskellige krydderier, men dem kan man jo også få i DK. Kan ikke lige komme i tanke om mere jeg havde med hjem pt.
Men det blev aldrig rigtig et hit, fordi jeg ikke kunne mixe det særlig godt sammen!!

Junior medlem
Brugeravatar

åh ja, og så kan jeg huske et "bod" hvor jeg fik hældt sådan noget gel agtigt noget i, med rose smag - det var fandme et hit! :)

og nej, jeg har aldrig følt at de har ætset... men det er nok fordi de er lidt forsigtige med at putte det læskede kalk i - har tit oplevet at de har puttet for meget på, og så har de taget lidt fra igen...
Men de mennesker der sælger det her, er jo mestre - de laver ikke andet end at sælge det hele dagen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]