Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 20:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/12/02/093553.htm?rss=true
Citat:
Skunk provokerer psykotisk sygdom
02. dec. 2009 09.39 Udland

Brugere af "skunk" -en særlig kraftig form for cannabis, er syv gange så tilbøjelige til at udvikle psykotiske sygdomme som brugere af almindelig hash.

Et omfattende studie, udført det psykiatriske institut ved Kings College i London, peger i retning af at stoffet tretrahydrocannabinol - THC - der findes i større koncentration i skunk end i normal hash, provokerer den øgede risiko for psykisk sygdom.

Undersøgelsen er baseret på 450 personer - hvoraf 280 på et tidspunkt haft en psykotisk episode, eventuelt medførende indlæggelse.

Personer med et mangeårigt forbrug af cannabis er i undersøgelsen overrepræsenteret blandt dem der har været indlagt på en psykiatrisk afdeling. Men både blandt de raske og de diagnosticerede personer med psykotiske sygdomme, er det syv gange så sandsynligt at en person, der rammes af en psykotisk episode, er bruger af skunk, end bruger af almindelig cannabis.

:hm:

Dedikeret medlem

YEAH RIGHT.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Den er såmæn god nok den de har fat i der. Koncentrationen af THC er større i skunk end i den generelle hash, og THC'en skulle blandt de andre cannabinoler virke ret psykedelisk. Men der findes jo utallige slags skunk, pot, hash, ice m.m. så man kan ikke rigtig sige at skunk er værre end hash.
Men så er der igen diskussionen om hvorvidt cannabis øger risikoen for psykiske lidelser og om det er i en sådan grad at det er noget man skal bekymre sig om.

Medlem
Brugeravatar

Der forelægger heller ingen information om samfundslag etc., som kunne have en effekt på forsøgspersonernes tilstand. Ihvertfald ikke i DR's artikel. Endnu et pragteksemplar på latterlig pladderjournalistik, som konsekvens af, at man prøver på at skære en videnskabelig artikel ned til allemandslæsning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg gad godt se en lignende undersøgelse med alkohol og nikotin. Jeg tror at de misforstår kausaliteten, og at det i virkeligheden drejer sig om at psykisk syge har et højere forbrug af rusmidler. Men det finder vi selvfølgelig aldrig ud af, da ingen er interesserede i at lave en sådan undersøgelse.

Medlem

Geografisk sted: København
Undersøgelsen er baseret på 450 personer - hvoraf 280 på et tidspunkt haft en psykotisk episode, eventuelt medførende indlæggelse.

Er der nogen der evt vil prøve at forklare, hvad fanden dét skal betyde med andre ord. For det der står giver absolut igen mening, når jeg læser det.
"På et tidspunkt" altså, hvordan kan de teste med tilbagevirkende kræft, hvem siger at det eneste de har røget har været skunk. Psykotisk episode, hvad vil det sige? Jeg kan da også opføre mig lettere psykotisk, når er vind og skæv - det er jo netop det nogen af os søger, når vi ryger os skæve.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Jeg syns bare alle steder at havde fået af vide at THC indholdet i hash er højere end i skunk, da man jo lige fjerner en del af plante matrialet fra når man forbejder det til hash... Eller er det så kun hvis man laver hash af skunk...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis man regner med at producenten laver det bedste hash muligt, så burde det være stærkere.... desværre er de nogle skide kapitalister (:P) og derfor er meget hash meget dårligt.

Thats why you gotta love The Green!

Junior medlem

Er det noget slags hash der ikke indeholder så meget tch i forhold til de andre cannabinoider???
Begynder at mærke thc´en på psyken nu efter 5års misbrug, og derfor vil finde en slags hash jeg kan ryge ind imellem uden at svække min psyke..

Medlem

dyrk lidt pot i baghaven det er der ikke så meget af noget som helst i:)
du burde gå ind og se "kampen om hampen" på youtube, den er skide go til at forklare lidt omkring det hele, og så er den oven i købet produceret af "DR"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8386344.stm

Her er den "originale" artikel

"smoking strong skunk every day poses a greater threat than smoking less potent types of cannabis every now and then, they say."

Latterligt at sammenligne at ryge stærkt skunk HVER DAG med at ryge mindre potent cannabis en gangimellem :/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad os nu sige at du dyrker noget pot, hvad skal det så hjælpe? Du ryger vel bare mere af det, for at opnå samme rus som du gør ved hash? Tror bare det handler om at ryge mindre af lige meget hvad det nu er du ryger..

Junior medlem

Arthur Spooner skrev:
Lad os nu sige at du dyrker noget pot, hvad skal det så hjælpe? Du ryger vel bare mere af det, for at opnå samme rus som du gør ved hash? Tror bare det handler om at ryge mindre af lige meget hvad det nu er du ryger..

Jeg vil gerne have den fysiske virkning af hash men ikke den psykiske..Derfor jeg spørger om hash med mindre thc i forhold til de andre cannabinoider..

Kan det passe mørk hash eller hash lavet af indica planter har et lavt indhold af thc i forhold til cbn og cbd??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det er rigtig nok, du skal have fat i noget indica domineret.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Er kashmir indica-domineret?

Har de ikke ordentlig hash i UK?!

Skunk går vel i det taget ud på at få planterne til at producere mest muligt THC.

En hel del hash er vel også lavet af skunk. Hash er jo et ekstrakt i sig selv, så hvis man laver hash af skunk er det jo stærkere end skunken i sig selv. Altså højere koncentration.

//blazR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Budskabet i artiklen svarer vel til at man bliver fuldere af at drikke en liter vodka end man gør af at drikke en liter øl

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Morten på 14 skrev:
Budskabet i artiklen svarer vel til at man bliver fuldere af at drikke en liter vodka end man gør af at drikke en liter øl

Tjaa. Det er jo bare latterligt så. Man ryger jo mindre skunk end man ville ryge hash ligsom man drikker mindre vodka end man drikker øl. Jeg kunne forstå det, hvis budskabet var, at skunk indeholder andre cannabinoider som er farligere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

the-red-pill skrev:
Morten på 14 skrev:

Tjaa. Det er jo bare latterligt så. Man ryger jo mindre skunk end man ville ryge hash ligsom man drikker mindre vodka end man drikker øl. Jeg kunne forstå det, hvis budskabet var, at skunk indeholder andre cannabinoider som er farligere.

Men det gør noget skunk jo nemlig også. Altså indeholder mere THC ifht. andre, knap så psykoaktive cannabinoider som CBN etc.

EDIT. Tror jeg kom til at misforstå dig :shock:

Men ja, de burde sætte fokus på det højere indhold af THC ifht andre cannabinoider, istedet for at sætte det op som de gør, med misbrug af skunk mod mindre forbrug af mindre potent cannabis.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Eller også har jeg bare misforstået det. Jeg troede bare de mente at skunk var 7 gange stærkere end hash, fordi der ikke står at mængden af tetrahydrocannabinol er større i forhold til den af andre cannabinoider.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ved det ikke, er pisseskæv lige nu, blander bare skunk og hash, så går det vel lige op ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]