Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 08:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem

narpheus skrev:
Jeg kan ikke logge ind som ars moriendi, så jeg har oprettet ny profil, men narpheus og ars moriendi er altså samme person...

Alle benzoer har principielt samme virkning. Forskellene handler om halveringstiderne (hvor hurtigt det er ude af kroppen) og optagelseshastigheden (hvor hurtigt det virker). Alle benzoer kan derfor anvendes mod angst og som sovemedicin. Hvis halveringstiden er meget kort, så vil virkningen aftage relativt hurtigt og derfor er benzoer med kort halveringstid kun velegnet som indsovningsmedicin og ikke til "gennemsovning". Lægerne er dog ikke meget for at udskrive benzoer med lang halveringstid eller benzoer der virker hurtigt, fordi de lettere fører til afhængighed.
Stesolid er det hurtigst virkende (1/2 time), nitrazepam er det næsthurtigste (1 time, selvom det virker hurtigere på mig). Stesolid er det benzo der er længst tid i kroppen (har en halveringstid på 72 timer) og gør altså en smadret i lang tid. Nitrazepam har en halveringstid på 24 timer, hvilket også er ret længe.
Lange halveringstider kan være en fordel, hvis patienten er angst i dagtimerne, fordi det vil give ro i lang tid. Hvis man kun har et problem med at falde i søvn, så gælder det (stort set) om at tage den medicin, der har kortest mulig halveringstid. Har man også et problem med at vågne i løbet af natten og ikke kan falde i søvn igen, så skal man bruge et præparat der har længere halveringstid. Jeg vil dog aldrig anbefale stesolid pga. den ekstremt lange halveringstid. Man skal i det hele taget passe på risikoen for tilvænning.

Benzoer anvendes bedst, hvis de kun tages en gang imellem og ikke dagligt, da man kort fortalt tilvænnes til større doser og bliver kold og ligegyldig af dem - eller et nervevrag. Jeg har selv prøvet det og har vænnet mig fra det igen og det er ikke sjovt. Jeg måtte rive tre mdr. ud af kalenderen, hvor jeg var helt færdig. Brugt rigtigt er de derimod ret uskadelige.

Hvordan kan du bagatelisere benzoer når du selv har haft dem for langt inde på livet?
Det er nogle forbandede kællinger - og jeg vil ærligt ikke råde nogle til at røre dem på den ene eller anden måde!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det er ikke min mening at bagatelisere benzoer, de er ekstremt ødelæggende psykisk og som jeg skrev kan det gøre folk til nervevrag, hvis man tager dem for tit. Jeg vil også advare mod dem (hvad jeg også gjorde), men vil ikke ikke gøre mig til dommer over andres måde at prioritere deres liv på. Benzodiazepiner er dog meget ugiftige for kroppen, hvis man ikke tager dem tit og ikke har søvnapnø. Nogle er i stand til at styre det og nogle kan ikke, den sidste gruppe bør selvfølgelig holde sig fra dem. Jeg havde det ikke så godt og tog nitrazepam efter behov (der var en del behov). Alligevel er det lykkedes mig at trappe ud og kun bruge dem punktvis og på den måde virker de nu efter hensigten.

Det lyder som om du har nogle personlige erfaringer arreats. Er det nogle du vil dele ud af?

Most of the physical world is unseen.

Medlem

narpheus skrev:
Det er ikke min mening at bagatelisere benzoer, de er ekstremt ødelæggende psykisk og som jeg skrev kan det gøre folk til nervevrag, hvis man tager dem for tit. Jeg vil også advare mod dem (hvad jeg også gjorde), men vil ikke ikke gøre mig til dommer over andres måde at prioritere deres liv på. Benzodiazepiner er dog meget ugiftige for kroppen, hvis man ikke tager dem tit og ikke har søvnapnø. Nogle er i stand til at styre det og nogle kan ikke, den sidste gruppe bør selvfølgelig holde sig fra dem. Jeg havde det ikke så godt og tog nitrazepam efter behov (der var en del behov). Alligevel er det lykkedes mig at trappe ud og kun bruge dem punktvis og på den måde virker de nu efter hensigten.

Det lyder som om du har nogle personlige erfaringer arreats. Er det nogle du vil dele ud af?

Ja vil utroligt gerne dele ud af mine erfaringer med benzoer hvis det kan hjælpe andre folk - men har bare stadig et alt for ambivalent forhold til dem - da det kun er 1,5 måned siden jeg er blevet clean - igen.
Så de leger stadig utroligt meget med min psyke, og tænker slet ikke klart.

For eksempel kan jeg blive overdrevet sur den ene dag over at andre skal tage benzoer - men den anden sidde og råde folk til hvor mange de skal tage, hvilke slags og etc etc., og jeg "hjælper" dem ikke for at være sikker på de tager forsvarlige doser, men nærmere for "min egen skyld". Ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare det.

Nåh. Men den eneste konklusion jeg kan drage lige nu er at benzoer, for mig, har ødelagt meget, meget, meget mere end jeg kunne drømme om. Man mister kontrollen over sit liv på en måde ingen andre stoffer har været i nærheden af. Det har ændret mit liv og mig fuldstændig. Har også leget med rigtig mange andre stoffer, og røget hash på daglig basis i lang, lang tid, men det var først da jeg mødte frøken Rohypnol og hendes venner at jeg mistede "overblikket" og først rigtig lod ting stå til, skabe underlige illusioner i mit hoved, etc etc
Kan se at jeg stadig har meget lang vej endnu før jeg er kommet helt over på den anden side, for synes der er så mange ting at fortælle, og råd at give omkring benzoer, men kan simpelthen ikke sætte ord på det endnu fordi benzoerne har "forviklet" så meget oppe i min hjerne.
Glæder mig utroligt til det er viklet ud

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Fedt at du fortalte noget af din historie. Jeg kan godt forstå du har ambivalens overfor benzoer. Den psykiske afhængighed har du formentlig stadig og den nedtur du har oplevet kan måske forklare ambivalensen - at benzoerne både medfører belønning og massiv straf. Jeg har været afhængig et par gange i mit liv, sidste gang var i starten af 1990'erne. Jeg tager stadig 5 mg. nitrazepam 2-4 gange om måneden, men kun til at sove på. Jeg er definitivt færdig med at tage mere end det. Jeg bliver for forstyrret i mit hoved for hurtigt og mærker også hurtigt bagsiden af medaljen i en sådan grad at det er en pris jeg ikke har råd til at betale. Jeg indførte nogle regler for mig selv, som også gælder andre drugs, en af dem er at jeg ved overforbrug påfører mig selv så massivt dårlig samvittighed at jeg stopper pga ubehaget, det virker ret effektivt på mig og jeg mister lysten til at tage dem fuldstændigt.
Jeg tænker sgu på dig og håber du holder ved, kender selv turen.

Angående det generelle spørgsmål om bedste sovemedicin må det vel konkluderes: Kan søvnproblemet klares med et mildere middel, som eksempelvis melatonin, er det nok en god ide at prøve det af først. Virker det ikke og er det kun indsovning der er problemet, bør vælges et benzo (eller benzo ligenende) præparat med kort halveringstid, som eksempelvis stilnoct. Sidste udvej og med største forsigtighed er det benzoer med længere halveringstid som eksempelvis nitrazepam.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Ikke for at rive op i dine sår Arreats, men kan du fortælle noget om doseringer? Altså hvor meget du har taget over en hvor lang periode.

Håber du kommer helskindet igennem, benzo'er er en bitch og tager sin tid at komme over det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Mine erfaringer er, at selvom du kun tager forholdsvis lave doser, fx 2-4mg clonazepam om dagen, hver dag i bare 2-3uger vil jeg mærke abstinenser, fysiske som psykiske, det tager satme ikke særlig lang tid!

Jo højere dagsdoser og jo længere du tager dem, ja jo mere hooked bliver du, og hvis man når langt nok ud, skal der trappes ned, før det er forsvarligt at tage en kold tyrker... God info kan du finde her: http://www.benzoinfo.dk/

Helt derud er jeg heldigvis aldrig røget, men har sgu oplevet hvad jeg vil kalde milde abstinenser - men bestemt ikke rart, og abstinenserne er vedvarende i lang tid!

Så aldrig tag en binge på nogen som helst benzo præparater - selvom virker så pisse let, både at fungere og komme igang næste dag - fælden klapper hurtigt!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hel enig HopIfjordeN. Jeg tager dem kun en dag, aldrig to dage i træk. Har samme princip med opiater pga. tilvænningen, selvom nedturen efter opiater slet ikke nærmer sig nedturen efter benzoer (for mig, men jeg tror også det er generelt!?). Ved ikke om vi er off-topic... Ellers en fed tråd...

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
hvad med istedet for benzo så prøve at tage en Mianserin?(de såkalde sluk knapper) somregl nemme at få fat på og koster ikke alverden.. Dog virker de ikke på alle, men stortset alle. Tror det handler meget om dosering. Du kan starte ud med 2 stk. 10 mg og lad dig ikke snyde for virkningen kommer når du mindst venter det.. ikke specielt ubehageligt men heller ikke ligefrem dejligt, men det virker på mig. hvis jeg har søvnproblemer kan jeg fx. ikke løse det ved at æde 10 rohypnoler, jeg bliver bare skæv, men derimod mianserinen virker hver gang..

Medlem

arpheus skrev:
Fedt at du fortalte noget af din historie. Jeg kan godt forstå du har ambivalens overfor benzoer. Den psykiske afhængighed har du formentlig stadig og den nedtur du har oplevet kan måske forklare ambivalensen - at benzoerne både medfører belønning og massiv straf. Jeg har været afhængig et par gange i mit liv, sidste gang var i starten af 1990'erne. Jeg tager stadig 5 mg. nitrazepam 2-4 gange om måneden, men kun til at sove på. Jeg er definitivt færdig med at tage mere end det. Jeg bliver for forstyrret i mit hoved for hurtigt og mærker også hurtigt bagsiden af medaljen i en sådan grad at det er en pris jeg ikke har råd til at betale. Jeg indførte nogle regler for mig selv, som også gælder andre drugs, en af dem er at jeg ved overforbrug påfører mig selv så massivt dårlig samvittighed at jeg stopper pga ubehaget, det virker ret effektivt på mig og jeg mister lysten til at tage dem fuldstændigt.
Jeg tænker sgu på dig og håber du holder ved, kender selv turen.

Angående det generelle spørgsmål om bedste sovemedicin må det vel konkluderes: Kan søvnproblemet klares med et mildere middel, som eksempelvis melatonin, er det nok en god ide at prøve det af først. Virker det ikke og er det kun indsovning der er problemet, bør vælges et benzo (eller benzo ligenende) præparat med kort halveringstid, som eksempelvis stilnoct. Sidste udvej og med største forsigtighed er det benzoer med længere halveringstid som eksempelvis nitrazepam.

Kan du virkelig holde det til så ikke at tage det mere? Har du ikke det mere end 4 gange på en måned siden der i starten af 90'erne?
Er der nogen speciel grund til du har "brug for" at indtage Nitrazepam så forholdvist ofte?

kemal skrev:
Ikke for at rive op i dine sår Arreats, men kan du fortælle noget om doseringer? Altså hvor meget du har taget over en hvor lang periode.

Håber du kommer helskindet igennem, benzo'er er en bitch og tager sin tid at komme over det.

Det er skam helt okay kemal :) Sårene er så langt fra helet endnu, så der er meget lidt at rive i

Jeg ville utroligt gerne fortælle noget mere om hvordan jeg er havnet hvor jeg er havnet, og hvorfor, men sidder sku for meget fast i det hele endnu, ryger en del hash stadig, og mit hoved er bare forvirret altså. Glæder mig sku til at kunne komme tilbage på det "misbrugscenter" jeg er 5 timer om dagen, i hverdagene, når de åbner igen på Mandag ;)

Kan ikke fortælle helt konkret i hvor lang tid, og hvordan doseringerne har været, men prøver lige;

I det første lange stykke tid, tog jeg dem måske højest 2-3 gange om måneden. Det var ALTID Rohypnol i starten. Allerede fra første gang jeg rørte Rohypnol mærkede jeg hvordan jeg blev en helt anden. Slap hæmningerne på en helt anden måde en med alkohol, og tænkte slet ikke på noget jeg ikke ville. Blev utroligt "selektiv" i min tankegang, og kunne lade mig føre med mine "gode/bedre" tanker, og lade de dårlige ligge.
Jeg sagde faktisk allerede fra første gang jeg prøvede dem, for jeg lavede et typiskt benzo-fuckup fordi jeg blandede alkohol ind i det, at jeg aldrig ville røre lortet igen. Men forsatte stadig med at tage dem jævnligt, tænkte da en del over det, men det rørte mig faktisk ikke det vilde.
Så tror jeg efter 7-8 månedernes ugentligt/hver 14. dags-brug af Rohypnol, at jeg ikke tog dem i en måneds tid.
Jeg har typisk taget fra 1-4 mg. Rohypnol hver gang i ovenstående periode, dog med enkelte undtagelser hvor jeg har haft vilde blackouts og ikke ved hvor mange piller der er røget indenbords. Der har doserne vel ligget på 6-16 mg. på disse "dødsture"
I den periode læste jeg en del om benzoer, hvilket jeg slet ikke havde gjort før, vidste faktisk ikke hvad det var jeg tog, udover det var "sovemedicin".
Efter det kategoriserede jeg det som stående på lige fod med det "stygge, slemme heroin", og det gjorde mig en smule skræmt over hvad jeg havde taget.
Kunne ikke lide nogle af mine venner stadig tog det så ofte som de gjorde, og det lod faktisk til at forbrudet tog til iblandt nogle af dem.
Så var der gået 2 måneder, altså ca. 10 måneder efter første gang, og så smagte jeg lidt på det igen.
Så begyndte jeg for alvor at tage dem. Perioder på 3-4 dage i træk var jævnt ofte, og havde også nogle ture hvor jeg tog det i over en uge i træk. Men jeg holdte mig altid fra det i nogle dage inden det blev rigtig slemt. Det skal så lige siges at jeg fra, inden jeg overhovedet vidste hvad Rohypnol var, har røget hash hver dag, og har altid røget store mængder hash imens jeg har været påvirket af benzoer, større end normalt faktisk, og i dagene efter en "tur", hvor man er "clean", røg jeg også langt mere end normalt.
Doserne lå på fra 2-20 mg. Rohypnol, men har også taget en del Nitrazepam og Oxazepam, og egentlig prøvet langt de fleste benzoer efterhånden, men skriver bare doserne i Rohypnol da det også typiskt er det jeg har taget.
I denne periode eksperimenterde jeg også en del med morfiner. Specielt ketoganer og oxynorm.
Fik også prøvet at sniffe heroin, i et dødstogt af den anden verden, hvor jeg tror jeg sniffede et halvt gram heroin, og indtog 14-16 mg. Rohypnol.
Dette må dog forhelvede ikke efterlignes af nogle, for rigtig mange uden tolerance vil denne dosis være = døden
Havde også nogle uforlignelige trip på Oxynorm, hvor jeg var oppe på 65 mg. den ene gang, og virkelig lå i min seng og følte min krop summe vildere end nogensinde, da dette så var på vej ned, fik jeg nedtur på, og indtog 4 mg. Rohypnol og gik i brædderne. Dette nævner jeg kun for at vise hvor grænseløs og syg i hovedet jeg var blevet i forhold til hvem jeg engang havde været. For vidste jo godt hvor farlige det var. Jeg prøvede coke førstegang, på mit allerførste benzotrip, og inden det havde jeg kun prøvet at ryge hash.

Sådan var det i et halvt års tid, hvor jeg faktisk aldrig kun tog dem en dag af gangen, og blev mere og mere "forført" og en smule facineret af det "hardcore" junkiemiljø, men samtidig også mere og mere frastødt. Dette tror jeg også havde noget at gøre med at doserne var begyndt at stige.
I starten kunne jeg nogle aftener godt nøjes med 1 mg., og så have det nogenlunde næste dag.
Men når dosen bliver meget højere end 2 mg. synes jeg man er ret påvirket dagen efter pga. den høje halveringstid, men samtidig har en meget speciel rastløs følelse, som jeg gerne vil beskrive når jeg engang kan sætte ord på det. Dette gør ofte at det så er utrolig nemt at fjerne denne rastløshed ved at køre den videre.

Så begyndte jeg at tænke meget mere over mit forbrug, og kunne lige pludselig føle en masse bivirkninger.
Derefter tog jeg dem ikke i en halvanden måneds tid, og begyndte egentlig at få det bedre.

Så faldt jeg i fælden igen.
Tog ca. 1-3 mg. et par gange om ugen, hvor jeg så til sidst var kommet op på at tage 2-5 mg., og måske 3-4 gange om ugen. Men tog dem som regel kun 1 dag af gangen, og var mega demoraliseret dagen efter. Begyndte desuden bare at få det dårligere og dårligere psykisk, selvom jeg ellers var begyndt at få mere styr på det hele igen. Dette stod på i ca. 4-5 måneder.

Nu er det snart 2 måneder siden sidst. Har haft ret slemme fysiske absistenser, selvom jeg aldrig har taget dem på decideret daglig basis, men de er ved at være ovre nu. Spjætter kun en smule med armene nu og får lidt småkramper inden jeg skal sove.
Men jeg havde nogle rigtig ubehagelige "tics" hvis man kan kalde dem det. Hvor jeg følte en muskel var irriteret/halvspændt, og jeg så ikke kunne lade være med at spænde imod, hvilket til sidst gav helt "spasseragtige" (undskyld ordvalget) bevægelser, hvor jeg nogle gange tænkte; "Hold kæft du er ved at blive syg i skallen knægt!) Disse "spasmer" kan jeg stadig "fremkalde" i mild grad, specielt nu jeg sidder og tænker over det, men det er meget, meget bedre nu.
Tør slet ikke tænke på hvordan folk der har taget store doser hver dag, i mange, mange år må reagere. Jeg tror ikke ville kunne holde det ud.
Men rent følelsesmæssigt er jeg helt på bar bund.
Ved ikke hvordan jeg skal udtrykke mig overfor folk jeg holder af og føler mit "rigtige jeg" er helt skjult bort fra alle jeg kender, og kun jeg selv ved hvem jeg er, og ikke engang jeg ved det?
Jeg er ekstremt febrilsk hele tiden, min hjerne kører på højtryk, men synes hele tiden den "lukker af" inden jeg kommer til en konklusion?
Har også ret store humørsvingninger, hvor jeg den ene time kan føle det hele er begyndt at kører på skinner, glæder mig til min fremtid osv., og så den næste være mega deprimeret og være på kanten til at græde. Desuden ligger jeg snart i perioder på grænsen til det småpsykotiske er jeg ikke i tvivl om.
Jeg ryger stadig alt for meget hash, men dette er jeg snart parat til at arbejde på, for at få styr på hovedet igen da jeg kan mærke det slet ikke hjælper. Jeg har endda haft 4 dage i December måned hvor jeg ikke har røget.

Ved godt det blev noget utroligt langt rodet noget, men kan simpelthen ikke udtrykke mig bedre og klarere i øjeblikket.
Benzoer roder simpelthen med min psyke som intet andet. Det er helt vildt.
Glæder mig så meget til jeg kan sætte helt ord på det, og forklare folk noget mere om det.
Jeg har nok 30-40 gange, i løbet af tiden det tog at skrive ovenstående, tænkt der var nogle ting jeg skulle huske at komme ind på, skrive, osv., men det hele står i et stort kaos i mit hoved nu, og hvis jeg prøver at lede mere, "lukker den af", på den besynderlige måde som jeg beskrev længere oppe.

I må meget gerne prøve at skrive hvad i tænker om "mig", og hvad der evt. er gået galt for mig, kunne hjælpe eller lign.? Også selvom det er noget negativt lort.
Er godt klar over jeg skal stoppe med at ryge hash.

Ellers håber jeg i vil få lidt ud af det, det var faktisk ikke specielt rart at skrive, hvilket overrasker mig :)

Medlem

arpheus skrev:

Ja, og hvis du endelig skal til nødløsningen så tror jeg, er min overbevisning, at man skal tage nitrazepam, fremfor flunitrazepam/rohypnol.
Selvom forskellen umiddelbart ikke er kæmpestor. Enig arpheus?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg er helt enig arreats, mener også nitrazepam er at foretrække fremfor flunitrazepam/rohypnol. Kan huske at jeg blev langt voldsommere påvirket af flunitrazepam end jeg gør af nitrazepam og mener også at have læst om en kemisk forklaring på det, men kan ikke huske hvilken... Andre der ved det?

Vildt at læse din historie arreats, jeg kan genkende meget af den også fra den tilstand som beskriver du har lige nu. Grunden til at jeg nu tager nitrazepam for at få en god nats søvn engang i mellem er, at jeg har meget uro/rastløshed og iøvrigt også har fået nogle psykiatriske diagnoser... Har også arbejdet med psykiatriske patienter og udleveret benzoer (som en del af arbejdet), men det er også en anden historie...

Grunden til at jeg kan holde mig fra misbruget af benzoer, er at jeg har nogle uhyggelige billeder fra dengang jeg tog benzoer for at få rus, som jeg bare ikke vil opleve igen. Både under selve rusen, men specielt også fra tiden bagefter, hvor jeg var meget forvirret, havde angst og depressive symptomer og bare havde det af helvede til - den tid du oplever lige nu. Holder du ved trods din tilstand lige nu (det lyder sådan) så er jeg sikker på at du vil huske tilbage og se at mange af de forstyrrelser du slås med nu skyldes den forvirring benzoerne har skabt. Jeg er sikker på din hjerne samler sig helt af sig selv, hvis du bare holder ud. Så sidder man selvfølgelig tilbage med ens oprindelige lort, hvad der selvfølgelig kan være slemt nok, men trods alt nemmere at overskue og bære. Jeg sad tilbage med mit lort og det var slemt, men det gjorde det heller ikke nemmere at jeg havde fyldt mig med stoffer igennem mange år (læs evt. emnet "nyde afhængighed" under "generel diskussion"). Endnu engang en tanke herfra - hold ud!

Ja, morpheus (fedt navn, håber du kan tilgive at jeg har stjålet den sidste halvdel :) ), havde sgu helt glemt mianserin... Men så er der mange muligheder med flere af de ældre antidepressive midler, nogle af de nyere (mirtazapin), visse antihistaminer og antipsykotisk medicin i små doser... puha. Det bedste jeg kan sige om dem er at de virker og ikke har misbrugspotentiale. Ved man, at man har nemt ved at falde i er de klart en bedre løsning end benzoer.

Medlem

arpheus skrev:
Jeg er helt enig arreats, mener også nitrazepam er at foretrække fremfor flunitrazepam/rohypnol. Kan huske at jeg blev langt voldsommere påvirket af flunitrazepam end jeg gør af nitrazepam og mener også at have læst om en kemisk forklaring på det, men kan ikke huske hvilken... Andre der ved det?

Vildt at læse din historie arreats, jeg kan genkende meget af den også fra den tilstand som beskriver du har lige nu. Grunden til at jeg nu tager nitrazepam for at få en god nats søvn engang i mellem er, at jeg har meget uro/rastløshed og iøvrigt også har fået nogle psykiatriske diagnoser... Har også arbejdet med psykiatriske patienter og udleveret benzoer (som en del af arbejdet), men det er også en anden historie...

Grunden til at jeg kan holde mig fra misbruget af benzoer, er at jeg har nogle uhyggelige billeder fra dengang jeg tog benzoer for at få rus, som jeg bare ikke vil opleve igen. Både under selve rusen, men specielt også fra tiden bagefter, hvor jeg var meget forvirret, havde angst og depressive symptomer og bare havde det af helvede til - den tid du oplever lige nu. Holder du ved trods din tilstand lige nu (det lyder sådan) så er jeg sikker på at du vil huske tilbage og se at mange af de forstyrrelser du slås med nu skyldes den forvirring benzoerne har skabt. Jeg er sikker på din hjerne samler sig helt af sig selv, hvis du bare holder ud. Så sidder man selvfølgelig tilbage med ens oprindelige lort, hvad der selvfølgelig kan være slemt nok, men trods alt nemmere at overskue og bære. Jeg sad tilbage med mit lort og det var slemt, men det gjorde det heller ikke nemmere at jeg havde fyldt mig med stoffer igennem mange år (læs evt. emnet "nyde afhængighed" under "generel diskussion"). Endnu engang en tanke herfra - hold ud!

Ja, morpheus (fedt navn, håber du kan tilgive at jeg har stjålet den sidste halvdel :) ), havde sgu helt glemt mianserin... Men så er der mange muligheder med flere af de ældre antidepressive midler, nogle af de nyere (mirtazapin), visse antihistaminer og antipsykotisk medicin i små doser... puha. Det bedste jeg kan sige om dem er at de virker og ikke har misbrugspotentiale. Ved man, at man har nemt ved at falde i er de klart en bedre løsning end benzoer.

Når jeg sidder her i dag og gennemlæser hvad jeg skrev i nat, ser jeg meget mere posivivt på det lige nu, end jeg gjorde i nat. Kan faktisk se at når jeg når sidst på dagen med en masse hashrygning, får jeg det faktisk dårligere psykisk, bliver mere indelukket og tænker generelt dårligere tanker. Lige nu har jeg endnu ikke røget noget hash i dag, så sidder mere eller mindre clean lige nu, og har det egentlig slet ikke så slemt. Lige nu er det faktisk begrænset hvor mange abstinenser jeg har fra benzoerne, det er mere hash'en jeg craver lige nu - selvom en lille pille dog overhovedet ikke ville være af vejen ;)

Men føler egentlig at jeg er ved at være nogenlunde ovenpå mht. til afhængigheden af benzoerne, det er i hvert fald mig som har overtaget lige nu og her.
At jeg så slet ikke har løst de problemer det har skabt er en lidt anden sag, håber bare overskuddet og forvirringen bliver mindre og mindre med tiden.
Nu vil jeg trække den så lang tid som muligt med at ryge hash´en i dag, og så prøve fra i morgen af om jeg ikke nok kan stoppe med at ryge det lort så jeg kan få lidt mere klarsyn :)

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg synes engang at have hørt, at melatonin kan have en tendens til at holde op med at virke igen efter et par uger. Jeg har aldrig selv brugt det så længe, men jeg mener ikke at det er noget argument i sig selv, at kroppen selv producerer det. Hvis jeg ikke tager fejl, så er det Nonames far, der har forsøgt sig med det, men som oplevede problemer med at sove efter et stykke tid på det?
Anyways, så kan jeg kun tilslutte mig gruppen af folk der anbefaler motion og sex (eller en spiller før sengetid) som den mest naturlige vej til bedre søvn. Derudover har jeg gode erfaringer med at læse mig træt. Medmindre man lider af mere alvorlig søvnløshed, så kan de tre ting; motion, sex, læsning altså gøre meget for ens søvn. Derudover er en fast døgnrytme ret god - ved godt, at det er kedeligt at lægge sig tidligt i weekenden, men prøv at holde det nogenlunde stabilt, hvis du kan.

Mvh. Psyko

Ps. Jeg har også prøvet Nozinan, men jeg synes man bliver ret tung i hovedet dagen efter. Benzodiazepiner kan kun anbefales i yderste nødstilfælde i kun i kortere tid. Personligt har jeg en tendens til at holde mig vågen, når jeg tager dem for at nyde "rusen".

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8700,where hope goes to die.
Jeg vil gerne anbefale Seroquel i doser mellem 25 og 75 mg,alt efter reaktionen. For nogen kommer den sløvende virkning allerede ved 25mg.
Works wonders for me,og jeg har ellers været oppe på 300mg seroquel plus 15 mg Imozop/Imovane hver aften i en lang overgang...
Glad for at være kommet ud af Imozop´en,de havde mange bivirkninger dagen derpå,som jeg først kunne mærke da jeg var trappet ud,ikke var en del af symptomerne på at komme oven på efter en depression. Meget angst og uro! :? .
Som jeg nu ved,sikkert skyldes den meget korte halveringstid og for lang tids brug. 4 måneders brug... :roll: .
Tager selv mellem 50 og 100 mg Seroquel til nat nu,for man bliver ugidelig og træt dagen efter ved store doser,i mit tilfælde ihvertfald... Det skal dog osse nævnes at der er bivirkninger ved Seroquel,som med alt andet antipsykotisk medicin.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg vil så gerne advare imod, at bruge antipsykotisk medicin som sovemiddel!Har selv brugt dem (seroquel) en kort periode, og abstinenserne er ikke sjove og indtræder allerede efter få ugers brug... - jeg fik mine på det sorte marked - men kan forstå, at lægerne udskriver seroquel i flæng... Desuden er det ikke sovemedicin, dog har det en sedativ effekt... Men ved ophør, vil du uden tvivl få abstinenssymptomer!!

Btw pokemon, så burde du ikke både tage antipsykotiske præparater og ryge fede (og evt indtage andet narko)...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8700,where hope goes to die.
HopIFjordeN skrev:
Jeg vil så gerne advare imod, at bruge antipsykotisk medicin som sovemiddel!Har selv brugt dem (seroquel) en kort periode, og abstinenserne er ikke sjove og indtræder allerede efter få ugers brug... - jeg fik mine på det sorte marked - men kan forstå, at lægerne udskriver seroquel i flæng... Desuden er det ikke sovemedicin, dog har det en sedativ effekt... Men ved ophør, vil du uden tvivl få abstinenssymptomer!!

Har ingen steder sagt at det var sovemedicin,men har faktisk fremhævet at det er antipsykotisk medicin. Det var fra min side ment som et substitut for benzodiazepiner og diverse derivater,med langt mindre afhængighedspotentiale. Det var desuden ikke mit indtryk at trådstarter skulle guffe løs hver dag og at det kun skulle bruges når det var nødvendigt. Abstinenserne forbundet med Seroquel vand i forhold til f. eks. Imozop/Imovane. Har selv prøvet begge.

HopIFjordeN skrev:
Btw pokemon, så burde du ikke både tage antipsykotiske præparater og ryge fede (og evt indtage andet narko)...
[/quote]

Tusind tak sopifjorden,så ved jeg det. :mrgreen: .

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Smokémon skrev:
Har ingen steder sagt at det var sovemedicin,men har faktisk fremhævet at det er antipsykotisk medicin. Det var fra min side ment som et substitut for benzodiazepiner og diverse derivater,med langt mindre afhængighedspotentiale. Det var desuden ikke mit indtryk at trådstarter skulle guffe løs hver dag og at det kun skulle bruges når det var nødvendigt. Abstinenserne forbundet med Seroquel vand i forhold til f. eks. Imozop/Imovane. Har selv prøvet begge.

HopIFjordeN skrev:

Der gik noget galt med citaterne ovenover... sorry.

Netop pga mindre afhængighedspotentiale og tilvænning vælger nogle læger at udskrive antipsykotisk medicin som eksempelvis seroquel som alternativ til benzoer og specielt hvis de har mistanke om misbrugstendenser. Før i tiden brugte de ofte truxal (hvilket mange stadig gør), men så er seroquel trods alt bedre. Har også prøvet abstinenser efter begge dele og er enig i at abstinenserne efter benzoer er langt værre. Hvad angår sovemedicin der tages eksempelvis en gang om ugen, burde der ikke være de stor problemer med hverken tilvænning eller abstinenser.

For mange er hash og andre stoffer jo selvmedicinering. Jeg er enig i at det ikke er smart, men så længe medicin ikke kan kurere psykiske lidelser, så vil det fortsætte. Jeg selvmedicinerer selv og har derfor forståelse for det. Dermed ikke sagt at det bare er godt, der er mulighed for interaktioner, narko har bivirkninger ligesom medicin (og det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvad man tager, hvor tit og i hvilke doser). Det har taget mig mange år at blive (nogenlunde) klar over hvad der virker bedst på mig og hvad jeg skal undgå og at det kan kombineres i en vild gang polymedicinering gør det jo ikke nemmere...

Medlem

seroquel bliver ofte brugt når man skal stoppe med at ryge hash er dog ikke desideret det det bruges til, det er som sagt et antipsykotika(nervemedicin)
jeg får akarin 40mg hver morgen og seroquel prolong 50 mg hver aften pga angst depresion og ekstrem tanke mylder, plus 3,75mg imozop om aftenen for at kunne sove.

seroquel prolong er forholdsvis nyt og er depot medicin hvilket jeg kun kan anbefale i stedet for de gamle man skulle tage hvis man fik det skidt, sådan som jeg har forstået det.

jeg har dog ingen eksagt bagrund til at kunne udtrykke mig med 100% sikkerhed.

jeg mener at man altid bør have kontakt med en læge hvis man intager receptpligtig medicin og hvis man er ovre i de antipsykotiske bør man hurtigst muligt tage kontakt til en psykiater..
det virker som om mange inde på dette forum er selvmedicinerende og det vil jeg personligt mene er skæmmende da man ikke ved hvad det er man helt præcist gør lige meget hvor meget man selv har undersøgt sagen plus man resikere at blande forskellige produkter der kan påvirke hinanden negativt.
hvis man ikke har de store psykiske problemer og går og kæmper med mild søvnløshed er baldrian en rigtig god ide at prøve men jeg har selv fundet et produkt der også er humle i som også virker beroligende pillerne hedder go´nat og kan købes på apoteket.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Jeg vil mene at det bedre at ryge en ordenlig fed 1-2 timer før du vil i seng, gerne en god mørk sofa ryger! Så er du også fri for alt det pille fis...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Emil87 skrev:

seroquel prolong er forholdsvis nyt og er depot medicin hvilket jeg kun kan anbefale i stedet for de gamle man skulle tage hvis man fik det skidt, sådan som jeg har forstået det.

Seroquel skal som regel tages dagligt, også når det ikke er depot. Det udskrives også nogle gange til brug ved søvnbesvær eller uro (altså PN - efter behov og ikke nødvendigvis dagligt). Det er mit indtryk, at det er ved at afløse truxal som det foretrukne præparat, hvis der er skønnes at være brug for medicinsk behandling under ophør med hash (og også andre stoffer).

Senest rettet af Agathos D. 28 nov 2009 19:54, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]