Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 13:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hej Psyc.

Tillader mig lige at starte en tråd hvori man kan stille spørgsmål til sit kommende growroom/ sit nuværende growroom, hvad angår ventilation.

Og jeg kan jo passende starte ud med at spørge følgende spørgsmål. :)

1. Jeg byggede mig for nyligt et groskab i størrelsen 1x0.5x1.8 , hvilket var meningen skulle bruges til blomstring. Så var planen at jeg skulle have et seperat veggerum, men da min lejlighed ikke har plads nok, måtte jeg se mig nødsaget til at dele den plads op jeg har, hvilket vil sige at jeg nu i skabet har 2 rum. et blomstrings rum på 1x0.5x1.1 og et veggerum på 1x0.5x0.7.

Jeg er godt klar over at det selvfølgelig ikke bliver de største planter jeg får ud af det, men jeg regner med at kompensere for det, ved at lave et scrog.

Spørgsmålet som jeg efterlyser svar på er (da jeg ikke har råd til en kanalventilator) at når jeg køber sådan en badeværelses ventilator på godt 100m3/h .. og bliver nød til at presse luft ud igennem filteret istedetfor at suge igennem det.. hvad vil så være smartest? at købe/bygge et filter som er større eller mindre end udsugningen?

Begrundelsen er at Ventilatoren trækker 100m3/h men det kulfiltre jeg har set er over 100.. det jeg mener er.. vil man få mere ud af at lave et hjemmebygget kulfilter som måske kan trække 90 og på den måde lave mere volumen (altså tryk) .. eller er det bedre at have et filter på eks. 110.. så kommer der ikk så meget tryk, men ventialtoren blir heller ikke overbelastet så meget/mindre larm..?

Hvis der er nogle der har erfaringer med hjemmelavede kulfiltre og hvordan man tilslutter dem bedst muligt, må i meget gerne komme med hints og råd til hvordan et sådan system bør sættes op for at maximere sin udnyttelse af det.

Er der andre der har erfaringer med at puste istedetfor at suge igennem et kulfilter, hører jeg også gerne om de erfaringer.

På forhånd tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det spørgsmål du først burde stille dig selv, er nok om din badventilator overhovedet kan trække et kulfilter. Det er meget fint at den kan trække 100m3/h, men hvis lufttrykket ikke er stærkt nok, så nytter det ikke noget, lige meget hvor meget luft den så ellers flytter.
Grunden til vi altid anbefaler kanalventilatorer er, at de har en meget kraftig motor samt et helt specielt design der gør, at de kan flytte luft kraftigt nok til at det overhovedet kan trænge igennem filteret.

Om din badventilator er kraftig nok til at trække et industrifilter, er jeg meget skeptisk overfor. Evt. køb et ekstra og så forbind dem serielt efter hinanden, det øger trykket.
Og det optimale for dig vil helt sikkert være at ha' et filter der er mindre end din badventilators mulighed for at flytte luft. Med en kanalventilator ville det nok ikke gøre det store at filteret var lige lidt for stort.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

så ku det da godt være man sku begynde at lede efter et 75m3/h filter.. er der iøvrigt nogle der har efaringer med de der ØKO filtre?

Et andet spørgsmål som jeg lige kan stille imens, er:

Vil det være godt/skidt at købe eks. 2 badeværelses ventilatorer og så bruge den ene som intake, og den anden som outtake, eller vil det bare spild af strøm og larm? Kunne man ligesågodt bare nøjes med at enten puste luft ind, og så passivt outtake, eller omvendt? altså bare købe 1.. og så bruge den som outtake..?

Arijari:
Hvis jeg nu fks. sluttede 2 outtake fans til det samme rum, tror du det vil øge lufttrykket nok?
Kanalventilator 500-1500kr .. 2 badeværelses ventilatorere - 160kr.. der er stor forskel på prisen :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaximumG skrev:
Et andet spørgsmål som jeg lige kan stille imens, er:

Vil det være godt/skidt at købe eks. 2 badeværelses ventilatorer og så bruge den ene som intake, og den anden som outtake, eller vil det bare spild af strøm og larm? Kunne man ligesågodt bare nøjes med at enten puste luft ind, og så passivt outtake, eller omvendt? altså bare købe 1.. og så bruge den som outtake..?

Spild af strøm og larm... Undertrykket som en badeværelsesventilator skaber ved outtake vil aldrig blive specielt stort, så det er helt passende til bare at hive luft ind gennem et passivt intake.

Ang. at bruge aktivt intake vs. passivt outtake, så synes jeg det er en dårlig idé. At få luft ind er aldrig et problem - det klarer et passivt intake altså helt fint.
Problemet er at få sin gamle luft ud. Det er både bedst og nemmest klaret vha. et aktivt outtake.

MaximumG skrev:
Arijari:
Hvis jeg nu fks. sluttede 2 outtake fans til det samme rum, tror du det vil øge lufttrykket nok?
Kanalventilator 500-1500kr .. 2 badeværelses ventilatorere - 160kr.. der er stor forskel på prisen :)

En kanalvent der er mere end kraftig nok til hvad du skal bruge, skulle helst ikke gerne koste mere end 500,-. Heller ikke i Danmark. I mit lokale byggemarked har de en der suger med 175m3/h til 450,- så vidt jeg husker.

I øvrigt skrev jeg:
Citat:
Om din badventilator er kraftig nok til at trække et industrifilter, er jeg meget skeptisk overfor. Evt. køb et ekstra og så forbind dem serielt efter hinanden, det øger trykket.

Med det mente jeg egentlig at jeg var skeptisk overfor om to badventilatorer sat sammen serielt vil skabe et kraftigt nok tryk.
Om det vil øge lufttrykket nok kommer jo helt an på hvad de overhovedet yder i første omgang. Det ved jeg jo ingenting om.
Ydermere hvor kraftigt et filter du kommer til at bruge. Så det er mig svært at sige...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

cool. tak for svaret. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]