Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Efter at have læst en del om emnet, at gro selv, har jeg fået blod på tanden.
Og når jeg går i gang med et projekt så bliver det også udført ganske grundigt, derfor starter det hele med denne 3D model af rummet.

"Opdelt" i tre sektioner med en låge ind til hver:
Billede Billede

Og her "åbent": (Der skal selvfølgelig mere end 3 planter i!)
Billede Billede

Jeg har som nævnt læst en del om hvad der er godt og skidt, og min sammenfatning af tips og tricks er blevet til dette.

Boksen tænkes at komme til at måle 180 i højden, 250 bred og 100 cm dyb.

Luften kommer ind ikke langt fra bunden i den ene side og blæses ind på planterne, en blæser mere hiver luften videre og blæser på næste plante, og en sidste blæser gentager dette. På den måde får alle planterne en rimelig mængde luft hvilket jeg kan læse mig til er godt. Her er jeg lidt i tvivl om mængden af luft der skal til, og jeg tænker, at der nok skal et par blæsere til hvert sted for at få nok luft igennem.
Uanset hvad skal blæserne kunne udskifte luften i hele rummet mindst 1 gang i minuttet - det kan fx 2 stk 200mm blæsere opnå, har jeg regnet på :-)

For at forhindre lugten er udsugningen med filter med aktivt kul, der burde kunne fjerne en del af lugten der ellers ville komme.

Hele indersiden beklædes med reflekterende sølvfolie (Mylar, tak Jago!) for at sikre at lyset spredes bedst muligt og rammer alle planter over det hele.

Lamperne er individuelt hæve-/sænkbare, på den måde kan de holdes konstant i den rette afstand. Derudover kan man rykke rundt på planterne i tilfælde af at nogen er høje og andre lave, så høje er ét sted og lave et andet sted og lamperne justeret herefter.

Et thermometer monteret uden på viser temperaturen fra midten af boksen.

Når jeg smider det herind er det for at høre jer der har erfaring med det hvad I tænker om denne løsning?
Er der noget der kan laves om så det bliver bedre?

Thanks! :-)

VERSION 2:

Billede Billede

Prisen er ikke det jeg har mest i fokus. Det er målet at lave det ultimative growroom selv om det kommer til at koste.

Materialerne (der måske skal bruges!) og som jeg indtil videre kender prisen på er:
995 kr - 15mm krydsfiner til top, sider, front og bund - 5 stk. på 122x244 cm = 15 kvm til 199 kr/plade
396 kr - 3,2mm masonitplade til bagbeklædning og adskillelse mellem rum - 4 stk. på 122x244 cm = 12 kvm til 59 kr/plade
221 kr - Vinkelbeslag med ribbe til at holde det hele samlet - 26 stk. op 65x90x90 (2,5mm stål) til 8,50 kr/stk
100 kr - Flexrør til ind- og udsugning ved hver lampe - 1 stk på 10 meter inkl. spændebånd til 100 kr/stk
1.197 kr - Døre inkl. håndtag og beslag - 3 stk. på 204x62,6 cm til 399 kr/stk
120 kr - Gummi tætningsliste til døre - 1 rulle á 15 meter til 120 kr
297 kr - Lydsvage blæsere Ø250mm til indsugning der hver flytter 3 kubikmeter luft pr. minut - 3 stk til 99 kr/stk
561 kr - Ø120mm blæsere med 3 hastigheder der hver flytter 1,3 kubikmeter luft pr. minut - 6 stk til 93,50 kr/stk
150 kr - Thermometer med display (grøn back-lit! YES!) til at vise temperaturen i hvert rum - 3 stk. til 50 kr/stk
150 kr - Mylar inderbeklædning til hele indersiden af hvert rum - 32 kvm skal der til - 1 stk. rulle på 91 kvm til 150 kr
2.475 kr - HPS pære og ballast i færdigbygget "kabinet" på 400W stykket, en til hvert trum - 3 stk. til 825 kr/stk
210 kr - Kulfilter (pleated) 200x200x46mm til filtrering af lugt i udsugningsluft - 6 stk til 35 kr/stk

Senest rettet af Zapador 19 nov 2009 12:04, rettet i alt 6 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Det ser sku flot ud må man sige :)

Men må jeg spørge hvorfor der er 3 låger/døre ? hvorfor ikke bare ne stor - eller et forhæng af en art ?

Junior medlem
Brugeravatar

Tak :-D

Ja der stiller du et godt spørgsmål.

Well, jeg tror at én låge vil være uhensigtsmæssigt da den så skal være noget der minder om 200x150 cm hvilket er lidt meget.
Jeg tænkte på at man nok kunne finde nogle færdige skabslåger, måske fra nogle gamle udtjente skabe, der kunne bruges. I så fald er de lige til at sætte på.
Hvis det skal være én låge skal jeg lave den selv da jeg nok ikke finder en der er så stor.

Forhæng ville være nemt, men det duer ikke da det ikke lukker tæt nok :-(

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Tja okay det ville måske blive svært at lave ja - altså en sådan en stor låge ...
og nååeh ja.. det ska jo været tæt ^^

Du kunne gøre en ting... ved ikke om det er for besværligt, men du kunne jo lave et stort hul istedet for 3.
og sætte en spåndplade eller noget iden stil på- altså finde en måde hvor den er nem at tage af og på, evt med et lille håndtag på.

Jeg tænkte på velcrobånd :D http://idehobby.dk/velcrobaand_100_da/ hvis der er mange af dem, kan de holde til MEGET mere end man lige renger med, og det er effektivt.. evt sætte dem hele vejen rundt... ved ikke om du forstår hvd jeg mener her :D er lidt træt hehe..

Men ved så ikke om det ville være luftæt nok : )

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Det ser rigtig fint ud.
Jeg tror også det med at sætte tre låger i skabet er bedst, både konstruktionsmæssigt, men også rent æstetisk.
Jeg tror dog måske, at varme i skabet kan blive et problem, men det er jeg slet ikke sikker på.
Der er garanteret nogle af de andre gutter, der ved en masse om den slags?
Uanset hvad, så skal det der nok komme til at spille maks!
Go' grolyst!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Super idé med et så solidt og robust skab. Og god idé med de små blæsere til at skubbe luften videre så alle planter får noget. God luftcirkulation i sit grorum er et must, men det kan nu også sagtens opnås med en standard bord- eller gulvventilator. Dog er din idé nok lidt mindre larmende :)

Men men. Må jeg spørge hvad årsagen er til at skabet skal være så voldsomt stort? Er du bange for at mindre ikke kan gøre dig selvforsynende?

Hvad angår valg af lamper, så er 3x250W HID-lamper vanvittigt uøkonomisk og absolut en varmekilde der kan blive farlig, som Dagny påpeger.

Mht. udluftning, så lyder det heller ikke som den bedste idé med 200mm-blæsere. Især ikke fordi du vil tilslutte et kulfilter. Nu ved jeg ikke præcis hvilke blæsere det er, men hvis de minder om pc-blæsere så vil trykket langt fra være kraftigt nok til at kunne suge effektivt igennem sådan et filter.
Dit minimumssats med luftudskiftning mindst 1 gang i minuttet er også lige lavt nok sat, i forhold til størrelsen af rummet, antallet af lamper og den svage udsugning som endda også skal kombineres med et kulfilter. Du skal mindst op på 2-3 gange i minuttet med alt det grej.

Personligt gror jeg på 1 kvadratmeter med 180cm i højden. Jeg kan producere 350g gode skud, uden problemer, hver tredje måned, ca. Og her i januar regner jeg med at opgradere til et meget mere effektivt hydrosystem, som uden problemer skulle kunne kaste min høst op over 400g hver tredje måned. Højst sandsynlig endda meget kortere tid.
Og dette er vel at mærke under 400W HID-belysning.

Min idé til dig?
Hvis ikke du mener du kan nøjes med en kvadratmeter som jeg kan, så vil jeg bede dig overveje enten at dele det op så du får et blomstringsrum og et vegge/stiklinge/moderplante rum. Og så ta' at kigge på en cooltube til hvert rum med en 400-600W MH i vegge-rummet og en HPS i blomstringsrummet.
Eller også gøre rummet mindre, købe en 600W og et sæt adjust-a-wings (absolut den bedste og mest effektive spredning af lyset jeg har set) til at dække alle planterne med. Og så købe en lille kanalventilator (de koster altså kun 400-600 kroner) du kan bruge i sammenhæng med et kulfilter, så du ikke mister lufttryk og kan få flyttet nok m3 i timen og sørge for en god luftudskiftning i minuttet.

Hvis du virkelig ikke gider at gøre rummet mindre, dele det op eller ændre antallet af pærer, så skal du i hvert fald have købt dig en større kanalventilator for at få flyttet nok luft og samtidig suge igennem et ordentligt kulfilter. Ydermere vil der være en idé at tilføje 60-80mm blæsere til hver pære, for at få flyttet den abnorme mængde varme luft de kommer til at producere.

Men overvej i det mindste mine forslag, da det lyder som absurd overkill og en meget uøkonomisk løsning med den idé du har gang i.
Det vil i sidste ende spare dig for en masse penge, besvær og garanteret også ærgelse, i sidste ende.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for jeres feedback! Der er jo allerede mange fine konstruktive forslag til forbedring! :-)

Ariaji ->

Størrelsen er egentlig kommet af, at det er de dimensioner der er plads til der hvor skabet skal stå. Så kan jeg lige så godt fylde pladsen ud, da arbejdet involveret i at dyrke mere ikke er så meget større, end hvis jeg dyrkede lidt.
Det er ikke min intention at sælge noget af det, men det ville være rart om jeg kunne give noget væk til nogle gode venner. Det er lidt som at gi' en god gang jordbær fra egen have til venner og familie, det er så hyggeligt :-D

Jeg har også en intention om at prøve at lave noget ren THC, selv om processen er ekstremt svær. Om det kan lade sig gøre ved jeg slet ikke, men der skal så store mængder plante til, at jeg er nødt til at gro det selv da jeg ikke har råd til at købe et helt kg for at lave måske et par gram rent stof.

Du har helt ret mht. udluftningen, jeg tror jeg skal over i mindst 3x 200mm blæsere, derudover påtænker jeg at lave en kreativ løsning med at indkapsle lamperne i noget hvor der er direkte udsugning derfra, altså sådan at varmen fra hver lampe lukkes direkte ud, uden om filter etc., for at sikre at varmen derfra kun spredes minimalt inde i skabet. Jeg forestiller mig en slange a'la dem man tilslutter en tørretumbler med (det der med "fjeder i"), der så løber direkte fra lampen til toppen af skabet hvor det suges ud.

Tak for dine tips, jeg vil få arbejdet på en version 2 af skabet og implementere dine forslag :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ang. indkapsling af lamper, så kan du enten købe cooltubes eller måske endda lave dem selv hvis du er fingernem og for at spare penge.
Og ja, så er det nemlig bare at bruge flexrør og transportere varmen væk, uden at lukke det ud i selve rummet.

Junior medlem
Brugeravatar

Så er version 2 af skabet kreeret og det ser således ud:

Billede Billede

Varmeproblemet burde blive løst her ved at hver lampe er indkapslet og varmen derfra ledes direkte ud uden filter eller lign. modstand, i sit eget lukkede system.

Derudover er der monteret flere blæsere til at hive luft ind.

Rummet er nu opdelt i 3 sektioner der ikke deler lys men kun luft, og der er afskærmet for lyset ved blæserne. Derved kan luften komme frit i gennem men lyset kan ikke.
Man kan på den måde mere optimalt og frit styre diverse perioder for planterne.

Der er monteret 3 thermometre for at temperaturen i hver sektion kan overvåges så man kan se om airflowet er godt nok hele vejen.

Udsugningen skal så på en eller anden måde dimensioneres så den, til trods for filter, kan trække nok luft ud. Det skal jeg lige undersøge mere i praksis før jeg ved hvordan det skal dimensioneres.

Tak for feedback! :-)

Moderator
Brugeravatar

Heey, der er ikke nogen pointe med at have filter på udsugningen til venstre, hvis du ikke samtidig har filter på de udsugninger der kommer fra lamperne af. Hvis lampe og sænkehalløj er helt lukket til, gør det bare at blæseren stopper, og ellers trækker det luft med inde fra rummene og ud.

Junior medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Heey, der er ikke nogen pointe med at have filter på udsugningen til venstre, hvis du ikke samtidig har filter på de udsugninger der kommer fra lamperne af. Hvis lampe og sænkehalløj er helt lukket til, gør det bare at blæseren stopper, og ellers trækker det luft med inde fra rummene og ud.

Du har ret... Hmm, så må jeg lave både ind og ud til blæserne, så der bliver suget luft ned i en slange og luft ud af en anden slange, ellers kan systemet, som du siger, jo ikke være lukket.
Tak :-D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Du ku også bare lave et "falsk" loft .. altså bygge en ekstra hva? 10cm? ovenpå skabet som en slags "loftsrum" som du så ku trække luften ud igennem.. på den måde burde det være muligt at trække luft ud fra lle 3 rum på en gang, UDEN at lys burde være en gene.. så ku du jo lede den igennem et kulfilter.. ?

eller?

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for jeres tips og tricks og feedback, hermed kommer en revideret udgave hvor jeg har forsøgt at medtage alle de foreslåede forbedringer.

VERSION 3:
Billede Billede

Billede Billede

Denne 3. udgave af grorummet er lavet på præcise mål.
Det er 244cm bredt, 244cm højt og 122cm dybt.

Rumstørrelse: 0,95 kubikmeter
Luft ind - i bunden: 1,3 kubikmeter pr. 120mm blæser - så der skal nok to til. Derved udskiftes luften 2,7 gange pr. minut (hvis man kun regner på indsugningen)
Luft ud - i toppen: 2 stk. 200mm blæsere til hvert rum, til sammen yder de 6 kubikmeter luft pr. minut. Har valgt at overdimensionere udsugningen da kul-filteret må formodes at stjæle meget airflow.
Innerbeklædning: Mylar
Konstrueret af: 15mm krydsfinér (sider, top, bund, front) og 3,2mm masonit (bagbeklædning og rum-adskillelser)

Hver 400W HPS lampe er monteret i et lukket system med egen ind- og udsugning via flexrør (kendt fra emhætte, tørretumbler etc.)
Til denne ventilation er der monteret én 120mm blæser til indsugningen og én 120mm blæser udsugningen, for hver lampe. Derved fjernes en stor del af varmen fra lampen i stedet for at ende i rummet.

Hvad tænker I? :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Okay.. det næste du så skal overveje er dit ventilations system.. :) .. hvis du har kraftigere udsugning end indsugning, skal du forvente ekstra larm fra kuglelejrene som sikkert vil brokke sig over at blive overbelastet langt over hvad den kan trække.. tænker på de 120 i bunden kontra den 200 i toppen.. og ifølge tegningen ser det endda ud til at du vil bruge 2x200mm blæsere i toppen i hvert rum? :) ..

men ellers ser det vel godt ud.. tror der er smartere måder at gøre det på , specielt det med ventialtionen..

kan ikk se hvorfor du vil have 3 forskellige ind og udsugninger, når du i realiteten ku nøjes med EN kraftigt.. men ideen er da slet ikk dum, det da ikk det :) .. syntes bare du laver for meget overflødigt arbejde ud af det..

i princippet ku du nøjes med at købe en kraftigt kanalventilator, og så trække flexslange fra den til toppen af bagsiden af de 3 grorum i forbindelse med nogle t-stykker.. (selvfølgelig skal blomstringsrummet være tættest på kanalventilatoren, da det er det rum der lugter mest)

og det samme ku du jo så gøre igen.. bare i bunden på bagsiden med luft ind, fra en ca samme størrelse kanalventilator.. så ku du skjule flexslangen med en falsk bagvæg.. vil nok være bedre egentligt end en falsk top.. da du vil lave de der separate udsugningsting til lamperne.. :)

gider du iøvrigt forklare de der 20x20 kulfiltre som du vil lave? .. og tror du selv på at hvis du bare laver en 4kant, og fylder den op med aktivt kul, at sådan en 20x20 er nok til at trække luften igennem det? .. og hvad med lys? .. der kan vel komme lys igennem, hvis det bare er noget nylonstof eller lign, du laver dem ud af?

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for den fine feedback, MaximumG :-)

Det er lidt vanskeligt at dimensionere ind og udsugning på tegnebrættet, tænker jeg, da jeg endnu ikke ved hvor meget modstand kul-filtrene giver.
Men jeg tænker at de giver en del og jeg tror derfor at det passer nogenlunde som beskrevet ovenfor. Men det vil tiden vise.

Når jeg vil lave separat ventilation til lamperne skyldes det at det at afgiver meget varme der kræver meget luftgennemstrømning. Ved at lave det som et lukket system skal denne luft ikke i gennem et filter og derved kan jeg køle dem bedre.
Hvis jeg droppede den ventilation til lamperne ville jeg skulle have flere kul-filtre og kraftigere udsugning generelt - og indsugning. Det er en del ekstra arbejde, men i sidste ende tror jeg at prisen er den samme.

Bagsiden skal stå op af en væg så der er umiddelbart kun top, front og sider at arbejde med. Men din idé er bestemt interessant og værd at arbejde med.

De viste 20x20 kul-filtre køber jeg færdiglavede, de er tiltænkt fx dette formål og burde derfor virke godt til det.
Derudover er de billige, cirka 35 kr stykket :-)
Jeg tror ikke at der vil komme lys i gennem, men hvis det er tilfældet må jeg montere en plade eller lign. der kan skærme for lyset.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Utrolig spændende projekt :-)
Er du kommet videre med det, kan se din sidste post næsten er en måned gammel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]