Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 10:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

http://www.berlingske.dk/danmark/oenske ... e-danskere

Citat:
Ønske: Hash til syge danskere

USAs liberalisering af hash til sygdomsbehandling vækker opsigt herhjemme. Næstformand for sundhedsudvalget kalder det "tåbeligt", hvis vi ikke undersøger erfaringerne.

Næstformand for Folketingets sundhedsudvalg Pia Christmas-Møller vil have undersøgt amerikanske erfaringer med brug af hash til smertelindring og anden behandling af alvorlige sygdomme.

Pia Christmas-Møller er overrasket over den spirende liberalisering af hash i USA. Senest har staten Maine i en folkeafstemning i denne uge tilladt butikker at sælge hash på statslig licens til folk, som kan fremvise en recept fra en læge.

- Det er helt nyt for mig, men det lyder da fantastisk interessant. Når så mange stater følger den her kurs, må det jo være fordi, der er gode erfaringer med det, siger den partiløse næstformand for sundhedsudvalget.

- Vi skylder den danske befolkning og os selv en mere åben tilgang til spørgsmålet om hash som behandlingsmiddel, og vi må have undersøgt de amerikanske erfaringer. Føler jeg mig på den baggrund overbevist om, at det har en gavnlig effekt for patienter, er jeg klar til at støtte lignende tiltag herhjemme, fastslår hun.

I Danmark handler debatten om en legalisering af hash næsten altid om en total legalisering. Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation flirter med tanken om at søge om lov til at igangsætte et forsøg med legalisering. Argumentet er, at det vil fjerne den bagvedliggende kriminalitet, som bl.a. menes at være årsagen til bandekrigen. Forslaget skal diskuteres på en høring i næste uge på Københavns Rådhus.

Men regeringen har hidtil blankt afvist den form for legalisering. Derimod er spørgsmålet om en delvis legalisering af hash – udelukkende til sygdomsbehandling – nærmest usynligt i Danmark.

- Det er totalt overset i debatten, og jeg må blankt erkende, at jeg selv har overset det. Men der er perspektiver i den amerikanske udvikling, og det ville være tåbeligt, hvis vi bare ignorerer det, siger Pia Christmas-Møller.

I alt 14 stater i USA tillader hash i medicinsk behandling, og patienter har flere steder lov til at dyrke hash til eget brug. 14 yderligere stater skal stemme om det til næste år.

Californien er ikke overraskende længst fremme i liberaliseringen. Her findes der i dag 8.000 hashboder, hvor folk kan købe marihuana mod fremvisning af recept. Der er kritik af ordningen, som åbenlyst misbruges af læger, som annoncerer med let adgang til – bekostelige – recepter. Ikke desto mindre overvejer guvernør Arnold Schwarzenegger at tage skridtet fuldt ud og gennemføre en total afkriminalisering.

Hash har ifølge nogle undersøgelser en gavnlig effekt især som smertelindring for patienter med bl.a. kræft, AIDS og sklerose. I Maine vil også Alzheimers-patienter nu få adgang til det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
der kan man sgu tale om at sove i timen. det 13 år siden cannabis blev lovliggjort til medicinsk brug i Californien.

Medlem

Jeg forstår ikke helt hvorfor dv. morfiner er lovlige, når cannabis ikke er.
Godt nok er det ikke helt det samme, men IMO er morfin noget heftigt skidt i forhold til cannabis...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Vi har erfaringer? Pia burde vide vi de seneste par år har udleveret marinol(hash på pilleform) til folk med div. sygdomme... i 2007 modtog 170 danskere marinol.
Det kræver blot en: http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/db/f ... adelse.pdf

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]