Skynd dig at få (forhandler)linket væk, det fy her.
Du er på en måde heldig jeg er morgen menneske (så jeg i det mindste har set dioden du har tænkt på..)
En lille hint/rettelse i din udregning/forståelse af datasheets for dioder: 1000mcd = 1 cd (candela) = 1 lumen
Så din diode på 12000 mcd giver 12 lumen. Så 200 stk x 12 lumen er "kun" 2400 lumen.
Har fame også tænkt og spekuleret meget i det her, nøjagtig med hensyn til det med en abnorm stor strømregning.
Jeg har derimod fundet mange andre ting i lys og planter der gerne skal hænge sammen, for et godt udbytte end bare ren lumen??
LYSSPEKTRUMMET for klorofyldannelsen er og bliver det vigtigste, uden klorofyl er det ligegyldigt med spektrummet for fotosyntensen. I anden række kommer fotosyntesespekteret og på 3 pladsen kommer intensiteten i lyset, altså lumen.
Jo større lumen, jo mere lys i forskellig bølgelænge når "længere" væk fra pæren, og har det så det rigtige nm tal bliver det kun bedre for planten.
Har jeg fattet bøger, guides, forums, websider og nogle biologilærere rigtigt, skal der både blåt og rødt lys til en god og sund plantevækst!
MEN...
Noget jeg fandt for nylig siger noget om at rødt diodelys alene kan give ligeså godt et resultat som en HPS pære.
(billedet der fik mig overbevist det hele kan lade sig gøre)

(Tv: Ren HPS lyspære (250W) Midten: RENT RØDT DIODELYS Th: både blåt og rødt diodelys. - Læg lige mærke til bladstørrelsen på det røde lys vs HPS´en)
Fordi! ("de kloges" forklaring) Klorofyl bruger hovedsaglig rødt lys, og fotosyntesen både bruger både rødt og blåt lys til at vokse ny frisk plante med, og 80% af fotosyntesen kan hentes i det røde lysspektrum alene, og diodelys kan laves til at lyse i præcis det rette røde spektrum. Derfor??
Mange websider jeg har fundet henviser til forskellige lysspektrums men et gennemgående og hyppigt tal er 648 nm.
Så hvad jeg havde tænkt og planlagt til omkring nytår, er at lave et setup ved siden af det grow jeg har nu, hvor eksperimental planten bliver white rhino og en omgang lowryders. (Ryders for at øge lidt opmærksomhed, skulle det blive en succes, og for at få nogle hurtige resultater.)
Jeg må ikke linke til de specifikke dioder jeg har fundet, men specs på de 2 dioder er:
(V= lysudsendelse i vinkelgrader (dvs den indbyggede reflektorvinkel.))
Rød: 12000 mcd 627 nm(peak) 125mW 50 mA 8V
Rød: 2400 mcd 660 nm(peak) 80mW 30 mA 15V
Har tænkt på de to dioder fordi de enkelte grafer for lysspekteret overlapper hinanden så jeg med sikkerhed rammer det magiske tal 648.
En anden diode har et peak på 649 men giver kun 1200 mcd på 30V
Min strømforsyning bliver en 24 V 15 A stor ladestation for (last)bilbatterier.
Sætter jeg dioderne rigtigt i serie og parrallel forbindelser kan jeg nøjes med 5 x 1.8 og 5 x 2.7 ohms modstande til 2 x 240 dioder, totalt 480 dioder.
Det bliver ca 3400 lumen og et forbrug på 59 W.
Havde tænkt mig at montere dem i en stor gammel parabolskærm.
Jeg starter en frisk topic om lowryders og LED´s når jeg går igang.
Ps: Kig i USA eller i indonesien efter billige kraftige lysdioder.