Prometheus skrev:
Abstract> Jeg vil gerne se nogen konkrete eksempler - jeg synes faktisk folk er ret gode til at holde hinanden i ørerne herinde, og forstår ikke helt præcis hvor du mener der bliver givet uansvarlige råd.
...Og det KAN altså være svært at blive ved med at bevare den pæne tone når folk alligevel åbenbart skider på hvad man siger. Se f.eks. emnet
Svampefund.
Helt enig, det kan være en udfordring.. Og nogle brugere har en historik der gør, at harsk retorik føles godt. Men ikke desto mindre, er en god tone stadig nødvendigt hvis man oprigtigt ønsker at lære folk om god forumskik, harm reduction eller lignende... Det forsvarer dog stadig ikke det sprogbrug der f.eks. bliver brugt i tråden om
dopamin ... Det er jo helt uhørt at folk får lov til at hævde sig på bekostning af en spritny bruger, der ikke lige har fulgt ordentlig med i biologitimerne og måske havde en lidt naiv ide om, at blå skrift ville være et friskt pust.
Så nej Prom, som udgangspunkt vil jeg ikke forsvare dårlig tone, man har altid muligheden for ikke at reagere ilde og velvidende om hvor kontraproduktivt det er ikke at trække vejret inden man fyrer den af på bedste tromlemanér, vil jeg mene det er ens pligt som medmenneske, at afholde sig fra det.
Booty Lone skrev:
ang. hardlinerstilen, så mener jeg ikke at man kan have et fornuftigt forhold til stoffer, uden på et eller andet plan at køre en hardlinerstil. hvem ville ideelt set ikke ønske at leve over evne hele tiden? sådan tillader naturen os bare ikke at leve, og derfor er der nødt til at være klare regler for hvornår, hvordan og hvor meget. inderst inde kæmper vi jo alle sammen for at holde vores eskapader i kort snor. indtil videre lykkes det meget godt for mig selv, men jeg har da også mine perioder af tvivl, hvor jeg spekulerer på om det overhovedet er en god ide, at have et rekreativt forbrug af disse dæmoniserede substanser. både pga. deres iboende dæmoniske aspekt og det psykiske press, som deres illegale status medfører. med den indre konflikt in mente, så er det altid demotiverende at se når andre ikke formår at holde fast i tøjlerne. så ja, man kan godt sige at vi bliver mindet om vores egen dumhed/svaghed, og at det medfører en frustreret reaktion. så er der også individuelle forskelle i hvordan vi takler forbrug/misbrug. pisk eller gulerod? hvilken metode virker eller virker de nogen af dem?
Min personlige holdning er, at unge mennesker får for meget af begge dele (pisk og gulerod) og alt for lidt objektivt formuleret information, de selv kan tage stilling til. Far og mor har gode intentioner men ingen viden, og sundhedsstyrelsen er forpurret af politiske ingreb.. Så er det klart at snart 8000 primært unge danskere har oprettet en profil på det her site, for at informere sig selv bedre hvad angår stofbrug.
Så kan jeg ikke lade være med at sætte mig i deres sted, og tænke at jeg nok ville miste tilliden til sitet, hvis min uerfarne naivitet blev mødt med pisk, hån og latterliggørelse fra elitære bitchniggas.
For folk som Phibes er det en fucking joke at se et så lamt indlæg om dopamin, det viser hans reaktion jo tydeligt, ja man kan næsten læse hans tanker; "Fuck en idiot.

Lad mig øjeblikkeligt tage afstand til hans manglende indsigt... Ved at at latterliggøre ham!!

"
Prøv og tænk... brugeren har højest sandsynligt gået og tænkt over det her i en rum tid, og fandt en vis glæde i at dele sin interesse for biokemiens vidunderlige verden, et sted hvor han havde en ide om at der var ligesindede mennesker, med samme interesse... Guess again fool!!
Med det nederlag i baghovedet. Hvor meget mod tror du så brugeren har på at spørge ind til hans foretrukne stoffer, næste gang han har planer om at beruse sig?
Ja det var så lidt om hvordan en hånefuld holdning til uvidenhed, modarbejder sidens vigtigste funktion, nemlig harm reduction. Så kan man tænke lidt over det til næste gang en ny bruger stiller et fuldstændig tåbeligt spørgsmål og man higer efter at vise hvor meget bedre, man selv ved.
Ang. Abstracts oprindelige problematik så mener jeg ligesom de fleste andre, at vi er rimelig gode til at tage fat når folk giver farlige/kontraproduktive råd.. Man skal dog tænke på at nogen gange spørger folk direkte, efter et middel der kan hjælpe dem med deres misbrug/psykiske problem. Det er sikkert her du har set den slags råd, og ja det er selvfølgelig ikke det mest optimale, men som regel er der altid én der skriver at et substitutstof ikke er løsningen, men at personen skal fokusere på nogle andre mere givtige ting; motion, behandling, venners støtte, etc.
Man kan da godt frygte, at personen vælger at overse disse indlæg og fokuserer på substitutstoffet (fordi det virker som en lettere løsning end at skulle tage fat om problemets rod) ... Her er det oplagt at diskuttere hvad der så er det "mest rigtige". Skal man give dem hvad de vil have? Skal man henvise til det "mest rigtige" og nægte brugeren information om muligt substitut? Eller begge dele, men med vægt på det "mest rigtige"??