Fra bilaget til Bekendtgørelse nr. 749 af 01/07 2008. Bek. om euforiserende stoffer
160. Psilocin, psilotsin (4-hydroxy-3-(2-dimethyl-aminoethyl) indol).
161. Psilocybin INN.
162. Svampe og sporer af arterne Psilocybe semilanceata, Psilocybe cubensis eller andre svampe/sporer, som indeholder psilocin eller psilocybin, herunder bl.a. dyrkede, tørrede eller på anden vis bearbejdede svampe/sporer.
http://lms-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.as ... 0080749-b1Det kan tolkes på flere måder.. men ja, Røvsnaps, du har ret i at det ikke ville være noget problem at hævde at semilanceata og cubensis sporer er forbudte uanset om de indeholder de nævnte stoffer eller ej. Jeg har ikke set præcis den formulering før - det er ikke den der blev brugt i udfærdigelsen af lovændringen i sin tid, da var det "psilocybinholdige". Men det er jo ovenstående man må gå ud fra som gældende, så jeg beklager min tidligere selvsikkerhed.
Så lærte jeg da lidt nu hvor jeg alligevel ikke kunne sove.
Derudover er formuleringen "svampe/sporer" tilpas vag til at man (de slemme mennesker) ville kunne hævde at hensigten (og dermed den rette tolkning af loven) er sporer (der ikke indeholder noget) fra svampe der indeholder psilocybin/psilocin... selvom en hypotetisk uvildig person, skulle jeg mene, nok ville sige at det der står er at såvel svampe som sporer skal indeholde stofferne før de hver især er ulovlige.
Men fuck it, så længe svampene er ulovlige, er det jo _næsten_ ligegyldigt om sporerne også er det. Særligt så fremt myndighederne mener at alle sporer fra psilocybinholdige svampe er ulovlige, og det gør de jo sikkert, selvom jeg næsten har lyst til at ringe og få en snak med Sundhedsstyrelsen om det kan passe jeg ikke må kigge på de her sporer i mit legemikroskop.
Men det er da tankevækkende, at svampesporer er det eneste på hele den alenlange liste over EUFORISERENDE STOFFER, som IKKE er noget euforiserende stof - under alle omstændigheder (hvis der rent faktisk var psilocybin i printene) ikke med mindre man er i besiddelse af - et gæt - samtlige psilocybinsvampe sporeprint der findes i hele Nordeuropa..