BisMann skrev:
Chas skrev:
Øh hvis lugt ikke er et problem, hvad skal du så med en kanalventilator??
Suge varme ud???
Ja, det er da hovedårsagen til at man har udsugning i grows.
Er det det?? Ja der er jeg lidt på bar bund?? Mit speciale er mere i lys og klorofyl og deres virkning på planten.
Det fleste herinde (fleste og fleste? kan finde 4) der omtaler en kanalventilator, siger den hovedsaglig skal bruges til at pumpe hampeduftende luft igennem kulfiltre?? (mere derfor jeg spurgte så ariaji var tæt på..
Men ja,, igen, jeg har ingen erfaring med hverken kanalventilatorer eller kulfiltre??
Jeg lever på landet og kan dufte "sweet sinsemilla buds everyday" AND i like it a lot
Mine lysstofrør giver ikke meget varme og HPSén sidder som sagt i 2.34 meters højde.
De højeste planter jeg har vokser gerne til ca 1.50 -1.60 (Mothers Finest) incl potten på ca 25 30 cm er det en pæn stueplante på ialt 1.80-1.90 meters højde. Så der er stadig en god halv meters penge op til selve varmekilden.
Og ja igen, mine luftsugere kan klare 205 m3/t. pr stk. f.eks et grorum på 6x6x2.5 m er "kun" på 90 m3
Så jo der er et mindre luftskifte så varmen kan komme ud. Dog ikke 2-3 gange i min. som i ariajis telt men nok til at skifte luften 2-3 gange i timen. (Ellers kræver det en udsuger der skal kunne flytte 2700 m3 i timen for at skifte luften ud 2-3 gange i min. Det svarer til at flytte lige så meget luft som en 747 fylder hvert andet min.)
Men isoleringen har også det trick, at den holder på varmen om natten i "vinterperioden", og på "kulden" i sommerperioden. (tror jeg, det bilder jeg mig ihvertfald ind??)
Jeg har én 600Watts lys/varme kilde som eneste varmekilde pr rum, også standeren i hjørnet til at give en "kølig brise"
Der er nærmest konstant 20-24 grader deroppe.
På klare frostnætter kan der komme ned til 13-15 grader
Og gode sommerdage op til 30-33
Så mit spørgsmål om den kanalventilator/varme ligger nok i, at jeg gror i store rum, jo større rum man bruger jo længere tid skal lampen bruge pa at varme al luften op, og hvis den luft relativ hurtigt bliver skiftet ud??
Hvor imod et telt, lignende det ariaji har købt engang i tidernes morgen, som med nogenlunde sikkerhed kan nå 200 grader en halv meter under pæren, kræver særdeles god udluftning mht varme.
Et problem jeg aldrig har stødt på trods mange års indendørs grow..
Med hensyn til 600 W ( mit første opload på min nye pc, så jeg håber det virker. også lige for at blære mig med hvad jeg kan få ud af en kombi med lysrør/HPS 600W vækstpære

)

to stk california orange startet fra frø og dyrket med grolux lysrør de første 4 uger og med 600W plantastar i 6 uger. Det er 14 frøstart/generationer siden købet af de frø, en høj han og en tyk hun der skal levere frø til den 15 generation. De er stadig på frøplantestadiet men går i veggetativ fase når de ca er 2mnd og 2uger. Den til venstre er ca 40-42 cm høj, og de vokser nu ca 1,5 cm om dagen.
Nogle af mine forige orange har vokset med op til 3.5 cm i snit om dagen i den veggetativ fase, min personlige rekord er fra den 22 august 2007, der målte jeg en plante der havde vokset ikke mindre end 7.2 cm på én enkelt nat. ( Jeg skrev WOW ude i margen i notesbogen, da det gik op for mig.. En rigtig Mahalo den dag

)

Som det nok kan ses er tallene alene meget iøjefaldende, når man tænker på at de andre planter kun vokser med en halv til 3 cm om dagen?
Har sørget for af klone en moder af den, som så er blevet mor til tøzen på billedet, så jeg håber hun har arvet nogen gode gener..
Endnu engang held og lykke med dit kæmpegrow og hvad du finder ud af..