Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 21:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey psy :D

Er det muligt at ekstrahere koffein fra guarana pulver, ved simpelthen at komme guarana pulveret i et kaffefilter, og hælde kogende vand over, som når man laver kaffe, og så inddampe til pulver?

Mit guarana har jeg fra kapslerne "all natural caffeine" fra danutrition :)

Mvh. Tændstikken

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Tændstikken skrev:
Hey psy :D

Er det muligt at ekstrahere koffein fra guarana pulver, ved simpelthen at komme guarana pulveret i et kaffefilter, og hælde kogende vand over, som når man laver kaffe, og så inddampe til pulver?

Mit guarana har jeg fra kapslerne "all natural caffeine" fra danutrition :)

Mvh. Tændstikken

Short but sweet - ja, det kan du godt!
Lav evt. en dobbeltekstraktion - altså 2 gange - for at få alt det dyre dyre koffein med ud :P

Medlem

Super, tusind tak for det hurtige svar!
Jeg tror jeg laver en dobbelt ekstration, det lyder som en god ide :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Ved ikke om det er offtopic eller ej, men nu har jeg endelig fundet ud af hvorfor guarana er så eftertragtet..
Kunne ikke forstå at guarana koffein og kaffekoffein var den samme når guarana virkede så meget længere tid end koffein fra kaffe.

Læste for nylig at det var fordi koffeinen i guarana er "pakket" tættere ind i fibrene i bærrene. Så det tager maven længere tid at få koffeinen ud af fibrene og derved varer guarana længere tid end koffein fra kaffe. En af grundende til at guarana er så eftertragtet, fordi det er så mildere (altså mindre koffein over længere tid) og derfor er bivirkningerne ved koffeinen derved færre..

Jeg smider lige en reference hvis jeg læser det igen et sted, kan ikke lige finde artiklen.. Men der er sikkert nogle kloge hoveder som har forstand på organisk kemi, fibre og den slags som kan komme med en bedre forklaring end jeg lige har gjort..

Dedikeret medlem

Citat:
Men der er sikkert nogle kloge hoveder som har forstand på organisk kemi, fibre og den slags som kan komme med en bedre forklaring end jeg lige har gjort..

Men sikkert ikke en mere letforståelig én. Takker :-)

(Guarana er naturens koffein-depot-tabletter?)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Culpepers skrev:
Citat:
Men der er sikkert nogle kloge hoveder som har forstand på organisk kemi, fibre og den slags som kan komme med en bedre forklaring end jeg lige har gjort..

Men sikkert ikke en mere letforståelig én. Takker :-)

(Guarana er naturens koffein-depot-tabletter?)

Jeps, kort sagt en slags depot tabletter :)

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
En god start ville jo nok være at søge på opløselighederne i forskellige væsker for guaranin/koffein.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det betyder jo så også, at et vandigt ekstrakt af koffein fra guaranapulver ikke vil være det mest effektive. Så skal du hvertfald lave en del ekstrakter, der skal stå i længere tid, hvis du vil være sikker på at få alt koffein ud.

Dedikeret medlem

Det kan slet ikke betale sig. Det er langt billigere at købe lidt over nettet. Men husk at rent koffein er ulovligt i Danmark.

In our memories
Brugeravatar

Vinkelsliber skrev:
Men husk at rent koffein er ulovligt i Danmark.

Nej, det er det sådan set ikke...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Dextrose skrev:
Nej, det er det sådan set ikke...

Om ikke andet går jeg da ud fra at det krævet gifttilladelse, siden det er klassificeret som giftigt / toxic?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Ahva? Du skal vel heller ikke have gifttilladelse til feks methanol eller glyphosat. Men eftersom man skal have en recept for at få koffeinpiller, så kunne jeg forestille mig, at man principielt kan blive dømt for overtrædelse af medicinlovgivningen. I praksis tror jeg nu ikke det sker, med mindre man er meget meget uheldig...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
noname skrev:
Ahva? Du skal vel heller ikke have gifttilladelse til feks methanol eller glyphosat. Men eftersom man skal have en recept for at få koffeinpiller, så kunne jeg forestille mig, at man principielt kan blive dømt for overtrædelse af medicinlovgivningen.

Glyphosat er så vidt jeg ved ikke i klassen "giftige stoffer", som koffein er. Methanol er jeg ikke sikker på at man sådan lige må erhverve som privatperson uden at have en tilladelse. Det er visse undtagelser for reglen, og jeg tror ikke at den bliver håndhævet specielt hårdt overfor stoffer som methanol. Men i princippet skal man vist nok have et anerkendelsesværdigt formål med stoffet, indhente tilladelse hos politiet og opbevare stoffet aflåst så snart det er mærket T eller Tx.
Miljøministeriet - salg og opbevaring af gifte.

In our memories
Brugeravatar

Methanol og Nitromethan er vidt brugt som brændstof inde for RC-kredse...

Medlem
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Methanol og Nitromethan er vidt brugt som brændstof inde for RC-kredse...

Hvem siger RC-kredsene overholder dansk lovgivning?
Edit: de kan selvfølgelig siges at have et anerkendelsesværdigt formål:-)

In our memories
Brugeravatar

Altså, man kan købe både propyl- og isopropylalkohol i Matas, jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det skulle være mindre usundt end f.eks. Methanol.

Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:
Altså, man kan købe både propyl- og isopropylalkohol i Matas, jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det skulle være mindre usundt end f.eks. Methanol.

:P Det er det så altså bare - methanol metaboliseres til formaldehyd, som er en meget ubehagelig gift. IPA er ikke nær så giftigt.

In our memories
Brugeravatar

Det var jo ikke det jeg mente... :P

Folk er vel kloge nok til at lade være med at drikke det?

Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:
Det var jo ikke det jeg mente... :P

Folk er vel kloge nok til at lade være med at drikke det?

Det kan du sgu ikke være sikker på - der er mange dumme folk. Og methanol er giftigt nok til at man realistisk set kan bruge det til at forgifte folk med, i modsætning til f.eks. IPA.

Junior medlem

first things first. hvorfor gøre besværet? visse internationale auktionssider har meget billig koffein noget i stil med 0.5 kr/g

en af mine kammerater blev "taget" med koffein på sig i byen. politiet konfiskerede det fordi de troede det var amf. han fik ikke nogen straf/bøde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]