Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 01:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: SSRI og drugs
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NØRREBRONX
Hey allesammen!

Jeg har nu igennem et stykke tid fulgt med i de forskellige debatter herinde på psychedelia, og har nu brug for lidt hjælp fra de klogere hoveder herinde.

Jeg har i en måneds tid været i behandling, for depression, med Cipralex 10 mg, men er nu begyndt på Esertia 15 mg (begge anti-depressive) i stedet. Mit spørgsmål lyder på hvad jeg skal være opmærksom på, i forhold til SSRI og stoffer. Jeg ved allerede (fra en gammel tråd) at MDMA skulle være en dårlig ide at indtage, men er der andre ting man skal være meget obs over for?

På forhånd tak,
Dennis

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Vil du ikke gerne af med din deppresion?

Medlem
Brugeravatar

Bluelight skrev:
SSRIs
Mechanism of Action
SSRIs (Selective Serotonin Reuptake Inhibitors) work by selectively inhibiting the reuptake of serotonin. Thus, more serotonin remains for a longer period of time in the synapses. Although the different SSRIs vary in how effective they are at inhibiting 5-HT reuptake, they all do so selectively, and thus they do NOT have a direct (significant) effect on other NTs.

Common Side Effects
Insomnia, sedation (thought not nearly as severe as with the TCAs), tremor, gastronintestinal problems, rashes, sexual dysfunction (decreased libido and difficulty orgasming), acute anxiety.

Metabolism
SSRIs inhibit, to varying degrees, the enzymes CYP1A2, CYP2C19, CYP3A4 and CYP2D6. SSRIs and their metabolites can take a long time to completely leave the body. The issue with SSRIs is that in addition to the immediate effect they have on the brain, they also alter the brain in such a way that it takes some time after going off the SSRI for the brain to return to its normal configuration. How much a person's brain has been altered (and thus how long it will take for their brain to become normal again, and thus able to feel the full effects of MDMA), depends on the dose of the SSRI the person was taking, as well as the length of time the person was taking it for. So you can see, the time the person needs to be off an SSRI in order to, say, roll effectively will vary greatly from person to person. And that's not even taking into account a person's unique brain chemistry and metabolism.

Recreational Drug Interactions
Alcohol, GHB (and related substances), Benzos (Xanax, Valium, Klonopin etc), Opiates (Heroin, Codeine, Vicodin, Oxy etc), Barbituates, Ketamine: All of these drugs can be safely combined with SSRIs. You might be slightly more sensitive to alcohol, benzos, and barbituates (i.e.,they might fuck you up more than usual), otherwise, you should experience the drug as you would normally. Some people find that ketamine and opiates do not affect them as strongly.

DXM (Dextromethorphan, Robotussin): This can be a very DANGEROUS combination! Do not take DXM and SSRIs together! Combining DXM with an SSRI can lead to too much serotonin in your brain, which can cause the potentially FATAL serotonin syndrome.

MDMA/Ecstasy (includes MDA, MDEA etc): It is NOT POSSIBLE TO ROLL while taking an SSRI! It is a COMPLETE and UTTER WASTE OF YOUR MONEY! Basically, SSRIs 'block' the part of your brain where the MDMA needs to go in order to get you high; and since MDMA can't get in there, you won't be able to get high. You might experience some weak 'speedy' effects from high doses of MDMA, but you will not be able to truly 'roll'.

Do NOT stop taking your SSRI so that you can roll. First of all, even if you stop taking it for a few days, it is unlikely that you will fully be able to roll. It takes much longer than a few days for all the SSRI (and its metabolites and effects) to leave your body (read above under 'metabolism'). Second, you can get VERY SICK (withdrawal symptoms, depression, etc) if you stop taking your medicine. I strongly suggest that you give up rolling while you are taking an SSRI.

Amphetamines (Methamphetamine, Adderall, Dexedrine), Ritalin (methylphenidate), Cocaine, 4-MAr (4-methylaminorex, sometimes called 'ice' or 'euphoria'): The effects of these drugs on someone taking an SSRI will not be significantly different. With the amphetamines, especially methamphetamine, there will be less 'loveyness' but overall, the high will remain unchanged. This is a safe combination overall, and you should still be able to get high from these stimulants while on an SSRI.

Hallucinogens (LSD/Acid, psilocybin/Shrooms, Tryptamines, 2-ct-2,DPT, DMT etc, Salvia): These drugs can be safely combined with the SSRIs. Most people report that they need to take MORE of a hallucinogen to get normal effects. Thus, if you are taking an SSRI, you will probably need more of the drug to reach threshold effects. Some people find that they need to take more LSD, but that shrooms affect them normally. So be careful to start at a normal dose and only take more if you find that you need to.
NOTE: Do not take 'ayahuasca' while on an SSRI. Do not combine SSRIs with any kind of MAOI, such as harmaline.

http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?t=108959

kort sagt så er det DXM du under ingen omstændigheder må tage, og du vil sandsynligvis ikke få ret mget ud af MDMA. alt i alt kan det ikke anbefales at du tager stoffer når er i behandling, men det ved du jo.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
dxm, ayahauscha, 2ct7, 2ce og maoi hæmmere må du under ingen omstændigheder tage. Det er dødeligt. - og hold dig fra research chemicals.
(2ct7 og 2ce's virkning er ikke 100% fastlagt, men der er noget der tyder på de kan fungere som svage MAOi'er)

.. men kort og godt.. vent med at tage stoffer til du får det bedre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

SSRi'er.

Medlem
Brugeravatar

Luftkaptajnen skrev:
SSRi'er.

:?:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Når han tager SSRi'er, må han ikke tage andre stoffer der virker som SSRi'er.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NØRREBRONX
Tak for alle svarene.

Jeg er godt klar over at depression og stoffer ikke altid er en god blanding. Og det skal lige siges at det hovedesaligt var opiater, jeg havde i tankerne. Men for en sikkerhedsskyld er det jo godt at vide om der var noget der direkte ville kunne tage livet af mig....

Men nu er jeg i hvert fald så meget klogere, og igen tusind tak for hjælpen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sådan helt neurofarmakologisk set så burde der ingen fare være ved at tage opiater på lykkepiller. Om det er en god idé generelt når man har en depression må være op til dig at vurdere.

Insane psychedelia user!

InnerNetExplorer skrev:
Sådan helt neurofarmakologisk set så burde der ingen fare være ved at tage opiater på lykkepiller.

Og hvorfor mener du så ikke det? Inkludér gerne den nyere neurotrophin-forskning i din forklaring.

PS. Fuck nu af med 'lykkepiller'. Ingen har påstået at SSRI-behandling fører til lykke.

Medlem

man kan sagtens få udskrevet bonzoér til søvnproblemer når man får lykkepiller(det får jeg) jeg ved dog intet om misbrug af disse..

lykkepiller(ssri) skal ikke gøre en lykkelig, de skal gøre livet overskueligt så man kan tage sig af sine psykiske problemer, bliver gerne brugt til at erstatte en mangel på dopamin(mente slef serotonin ikke dopamin Sry).
det er IKKE meningen at de skal bruges til at gøre en lykkelig hvis man går og er lidt nedtrykt..

Senest rettet af Emil87 10 jan 2010 01:16, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
SSRI står for selective serotonin reuptake inhibitors eller på dansk selektive serotoningenoptagshæmmere. Så det er serotonin og ikke dopamin den skal "erstatte".

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeps, SSRI bliver brugt til at opregulere serotonin niveauet i hjernen til et mere stabilt "normalt" niveau, som har vist sig at afhjælpe depressioner - det påvirker ikke dopamin-niveauet. Hvis de gjorde, hed "lykkepillerne" (dumt navn) ikke SSRI'ere, idet det er en teknisk betegnelse.

Medlem

undskylde det mig der vrøvler. serotonin self, har jeg da også snart læst 117 gange. men det jo ikk altid man lige får tænkt sig om inden man skriver:)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg vil nu sige at jeg aldrig har haft det federe end efter jeg begyndte på 20 mg. cipramil om dagen i sommers. Jeg har dog taget meget ketamin samtidig, men i de perioder hvor jeg har holdt pauser har jeg haft meget mere overskud/energi og livsglæde end nogensinde før.

Jeg er fuldt ud klar over at der er forsøg der har indikeret at serotonin ikke har så stor påvirkning på humøret som først antaget. Men jeg er fuldt ud af den overbevisning at SSRI præparaterne fungerer fuldstændig efter hensigten (ved at hæmme genoptaget af serotonin, hvilket resulterer i øget aktivitet i synapsespalten) - Om man så blot får stabiliseret sit humør så man har overskud til at behandle nogle "issues" i sit liv, eller om man, som jeg, har fået super optur på af det.

Jeg var i en lang periode deprimeret før jeg startede på cipramil, og mit humør var tit dårligt - Kunne kun lige overskue at kæmpe mig i skole, og så bare hjem og se tv. Det dårlige humør som jeg vurderer har skyldtes mangel på serotonin, gav mig naturligvis negative tanker om alt, og alt virkede ligegyldigt. Men når jeg fokuserede og tænkte objetivt på min livssituation kunne jeg logisk indse at der ikke var nogen konkrete problemer i mit liv, eller ting som burde gøre mig nedtrykt, ligesom der heller ikke var nogen problemer med en ulykkelig barndom. Derfor har jeg konkluderet at min depression var fysisk betinget, og ikke på grund af mine omgivelser.
Derfor valgte jeg at starte på cipramil. Jeg har tidligere haft tendens til lettere vinter "blues", så derfor har jeg nu valgt først at forsøge at stoppe med pillerne til sommer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]