Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 20:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Hey! Jeg har fået fat i noget dexofan, men der står på pakken at de skulle anvendes inden 2002. Er det helt ude i skoven at tage dem, oder?

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Smid dem ud (aflever dem på apoteket). Undgå for gammel medicin. DXM er heller ikke det værd.

Citat:
Opbevaring
Medicin skal opbevares på forskellige måder. Nogle typer medicin skal helst stå i skyggen i stuetemperatur - andre skal helst opbevares i køleskabet. At medicin skal stå i skyggen ved normal temperatur betyder, at det skal stå mørk, tørt og ved en temperatur på mellem 15 og 25 grader. Skal medicinen opbevares i køleskab, må den ikke anbringes i nærheden af kølelegemer. Temperaturen omkring kølelegemerne er meget lav, og den lave temperatur kan ændre eller ødelægge medicinens virkning. Du kan evt. lægge medicinen i et særskilt rum i køleskabet.

Du kan altid finde oplysninger om, hvordan medicinen skal opbevares på indlægssedlen i medicinpakken.

Gammel medicin
Medicin kan ligesom alle andre produkter blive for gammel. Men der er forskel på, hvor lang tid medicin kan holde sig, fra du har åbnet pakken. Tabletter kan normalt holde 5 år, hvis du opbevarer dem efter forskrifterne - næsedråber har en holdbarhed på 1-3 måneder.

Det er vigtigt, at du ikke bruger medicin, hvor holdbarheden er udløbet. Er medicinen over sidste holdbarhedsdato, så kan du risikere, at virkningen er forsvundet, svækket eller en helt anden.

Det er igen vigtigt, at du læser indlægssedlen for at finde ud af, hvor længe medicinen kan holde sig. På nogle pakker er holdbarhedsdatoen fortrykt.

Sådan smider du medicin ud
Medicin betragtes som farligt affald, fordi det er giftigt for sundhed og miljø. Derfor skal medicin hverken skylles ud i vasken eller smides ud i skraldespanden. Ved at smide medicin i skraldespanden kan du, udover miljøforurening, risikere, at medicinen havner i de forkerte hænder fx hos børn.

Receptpligtig- og håndkøbsmedicin, medicin til dyr, vacciner, brugte kanyler og sprøjter betragtes som medicinaffald. Alt dette skal afleveres på apoteket.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle ... /?ref=2044

http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medi ... dicin.aspx

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Jeg ville have ædt dem alligevel (hvis jeg brød mig om DXM), men som HR vil jeg dog råde dig til at lade være og smid dem ud.

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Ja okay! De er blevet opbevaret som de skal, men ja, de ryger sgu nok ud!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]