Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 18:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey Growers..

Vil lige høre hvordan de forskellige gør ang klipning. Plejer i at klippe de nederste små skud af planten som alligevel ikke vil give noget nævneværdigt under blomst, så planten bedre kan koncentrere sig om de øvre som får mest lys?? eller vil det bare stresse planten udnødvendigt?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Inden- eller udendørs?

Indendørs klipper og binder jeg planterne ned så alle skuddene får nogenlunde lige meget lys.

Udendørs får de fleste af mine kære små bare en enkelt topning omkring Sct. Hans og så klarer de selv resten.

Men husk, hver gang du klipper, så fjerner du energi fra planten, som den en gang har optaget og forarbejdet. Tit er det bedre at binde op eller ned og så lade den styre det selv.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Det er indendørs og i jord og de er ca 3 uger inde i blomst.. Men hvis jeg binder dem ned så er der bare skud på den ene side af planten som får mindre lys så tror bare jeg lader dem gå slages gang og lader være med at klippe nogen af de små skud af.. Plejer at flytte dem rundt ca hver anden dag så alle skud får mulighed for lys..
Andre muligheder/fifs til hvordan man maksimere udbytte og få mest mulig lys til alle skud? :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvis du binder ned, så vil dem på skyggesiden dreje op i løbet af nogle dage. Planter er forbløffende kvikke til at regne den slags ud.

Læs evt. om SCROG - screen of green. Det er en ret fed metode at bruge hvis man dyrker små indendørs grows.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Moderator
Brugeravatar

Udendørs vil jeg ikke gøre det, indendørs ville jeg gøre det hvis de øvre blade fylder lyset ud. F.eks. i SCROG, er det faktisk en rigtig god idé. Udendørs kommer der alligevel sol ned til, bare i begrænset mængde. Høster normalt bare de øverste skud først, og så de små nederste senere, der ofter heller ikke er så langt i modningen, så det passer udemærket. Så for at opsummere: Gør det hvor det giver mening. :)

Junior medlem

Jamen jeg tror bare jeg lader dem gøre deres arbejde den hergang.. Planen er også at jeg vil lave et SOG/SCROG system hvis der skulle blive mulighed for at gøre det igen, så er jeg udeover problemet med de nedre grene osv, da veg perioden bliver det kortere :) Lige til et andet spørgsmål, er der nogen der har prøvet at bruge RIPEN de sidste par dage inden høst og med hvilket resultat?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]