Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 16:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

http://www.dr.dk/P1/P1Morgen/Udsendelse ... 092938.htm

dummeste artikkel jeg længe har set.

Citat:
Hver 20. dansker er decideret afhængig af alkohol. Alligevel mener Birgitte Josefsen, sundhedsordfører i Venstre, at det er forkert at lovgive på området. Hun mener ikke, at hele befolkningen skal bøde for, at et mindretal ikke kan styre deres alkoholforbrug. - De fem procent der drikker, får jo ikke et mindre alkoholproblem af, at vi går ind og etablere nogle forbud. De kan stadig gå ned til købmanden og købe den kasse øl, de ønsker at drikke i egen stue hver eneste dag, siger Birgitte Josefsen.

- de 5 procent der misbruger stoffer, får det jo ikke bedre af at vi forbyder stoffer.

hvis man forbyder alkohol så kan det vel ikke købes hos købmanden.. :hm:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Jeg forstår virkelig stadig ikke, hvorfor alkohol er lovligt, når amfetamin og MDMA ikke er?
Det er meget farligere at drikke alkohol, set på statistikkerne, og der dør folk hvert år.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Booty-lone: jeg hørte noget af indslaget med denne overraskende intelligente dame. Det var ikke et total-forbud vi snakkede om, blot nogle skøre små-forbud a la rygeloven: altså var købmanden stadig sælger af alkoholisk dødsnarko. Men Josefsen ville stadig have ret under et totalt alkoholforbud: forbruget faldt 2 år under det amerikanske, og så steg det til højder ud over udgangspunktet før Prohibition.

@Bl0dpump: hykleriet og diskriminationen er her klar. Men du kunne ligeså godt spørge "jeg forstår ikke at negre skal køre bagest i bussen og homoseksuelle udsættes for bøde og fængsel, hvis de forfører en anden ung mand". Det er ikke rationelle årsager, som ligger bag. Det er ikke videnskab. Det er selvfølgelig denne her kerne af sandhed i at rusmidler er farligere, men lad dig ikke distrahere af den slags. Forbuddet hænger på alskens uskøn diskrimination, som vi tidligere har kendt mod racer, kvinder, religioner, jøder, systemkritikere, osv.

Vi mennesker bærer kimen til diskrimination og racisme i os. Vi ved f.eks. at vi forskelsbehandler folk voldsomt positivt, hvis de ligner os: samme tøj, hudfarve, sprog, etc. Det er den ENESTE grund til at Danmark, Sverige og Norge er så skide opsatte på at imitere hinanden i stort set alt. Og det er derfor vi "ikke kan sammenligne os med __________". Udfyld selv en "smudskernation" af eget valg. Det er derfor en anklaget ALTID får klippet håret, klasket et jakkesæt på og bliver instrueret i at opføre sig på en bestemt måde. Forskellen er da også slående. I Danmark kender vi tallene og ved eksempelvis at 2. generations invandrere bliver dømt meget hårdere end etniske danskere. I USA er det meget typisk forskellen på fængsel og bøde/behandlingsdom: har du f.eks. tænkt over, hvorfor en neger ryger ind i 5-10 års ubetinget fængsel, men narkoslubrende Paris Hilton og andre celebs får et lille rap over fingrene?

Der er meget lidt af det, der er rationelt, men det bliver sikkert klart for dig, når du dropper din rationalitetsmodel på dette område.

Det skal dog i forbifarten bemærkes, at der er gode, evolutionære årsager til at tingene er som de er.

Indtil videre vil jeg blot anbefale den bedste bog jeg nogensinde har læst om emnet: "Influence: science and practice" af Robert B. Cialdini.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]