Ariaji skrev:
Næh - det hele handler om at riste længe under svag varme.
Jeg ser tit mine kammerater skamriste smøger helt sorte. Ofte så der endda går ild i dem. De bruger en kraftig flamme i kort tid.
Bevares, det fjerner da det meste af nikotinen, men for helvede hvor smager det bare dårligt og kradser som død og pine.
Når jeg rister, så "overfladerister" jeg først smøgen. 30 sekunder eller sådan, så den bliver tør og medgørlig.
Så går jeg i gang med selve ristningen. Når jeg synes den er varmet nok op (uden overhovedet at blive sort - den må godt blive lidt brun og mærket, men aldrig sort) så puster jeg indtil jeg ikke kan se mere røg komme ud af smøgen. Så gør jeg det 1-2 gange til og bliver ved med at puste kraftigt for at få det hele ud.
Det tager vel 2-3 minutter at gøre og det bliver altid lækkert...
Det lyder som du har fat i den lange ende
Citat:
tålmodighed er vejen frem, så undgår du den grimme smag og at brænde tobakken.. En god ristet smøg skal ikke være mere end gyldenbrun imo.
Præcis!
En lille videosekvens ville være det nemmeste at vise, men når jeg rister sker det på smøgen og med en lighter med ca. 4 cm flamme, hvor smøgen ristes ca. en cm. over flammens bund, dvs. lige over den blå del af flammen.
Smøgen bevæges hurtigt frem og tilbage i flammen mens den roteres. Når den er i den blå del af flammen, så sværtes den slet ikke til med sod.
I stedet for at riste igennem længere tid og måske kun puste 4-5 gange i smøgen, så rister jeg i relativt kort tid og puster måske 15-20 gange. Jeg må prøve at tælle på fredag...
Ristningen af en smøg kan næsten tilsidestilles med en destillation. I starten skal vanddampen i smøgen afdampes ved de der ca. 100°C. Så længe der er vand tilstede skal temperaturen ikke overstige de der ca. 100 °C, hvis tobakken ikke skal brændes.
Når smøgen er tør, så foregår, som tidligere nævnt i denne tråd, den egentlige ristning hvor diverse volatiler fordamper/sublimerer. Her er det også vigtigt ikke at give for meget varme, men blot nok til, at stofferne kan pustes ud.
Bliver man ved med at holde den samme temperatur under ristningen, så vil der til sidst ikke komme mere røg ud af smøgen, da de afdampelige/sublimerbare er pustet ud.
For at få mere røg ud af smøgen, så skal temperaturen øges, men så sker der også en afbrænding af tobakken, som bliver mørk/sort og smager forfærdeligt!!! Det er denne balancegang, der er svær at styre og det er før denne temperaturstigning, at ristningen skal afbrydes!!!
Jeg tror dog at man skal have lidt erfaring, før man har gefühl med "destilationeteknikken"

Et nogenlunde vindstille miljø er en forudsætning for at jeg kan riste en anstændig cigaret - vind kan meget let resultere i en brændt smøg...pu haaaaaa