Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 18:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Alle
Jeg er en ny bruger og en max noob dyrker der ikke engang har fået min første høst i hus endnu.
Jeg ved intet om planter trods jeg har røget i over 15 år, slet intet, var nød til at læse om simple ting som jord og gødning før jeg plantede og fik alligevel fucket mine planter :(.

Jeg har lige pt 5 stk planter, 4 stk ukendte og 1 stk Skunk #1.
Jeg har en HPS 400W med std skærm i et 50x60x200cm skab.
Jeg har før jeg fik et skab brugt min lukkede altan (virker lidt som et drivhus når der er varme udenfor) til mine 4 ukendte planter (Skunk #1 er ny) som blev store men som ikke gik i "blomst" trods de stod derude i 2 mdr i kraftig sol.
De er alle 5 plantet i noget blomster muld fra Bauhause, småsten fra gaden og sand fra den lokale sandkasse :(
Jeg har brugt noget forkert gødning 12,5,14 (N,P,K) og de har også fået for lidt sol i den periode de har stået på min altan mistænker jeg.

Der er 3 planter der er nået lige langt, de 2 af dem spreder deres vinger helt vildt og det ser helt forkert ud i forhold til den ene som rent faktisk ligner en rigtig god tæt plante (husk jeg er noob).

Var der nogen der sagde fail? nej nej det er slet ikke fail bare noob :) men de er dog lidt underlige at se på, det er jeg hooked på at indrømme, det burde være svært at gøre så meget forkert som jeg har gjort, de er blandt andet blevet plantet om mindst 3 gange pr plante men de lever stadig og gror godt hver eneste døgn trods mine mange fejl.

Links til billeder:
http://www.aagren.net/images/ppl/hans/growpics/1.jpg
http://www.aagren.net/images/ppl/hans/growpics/2.jpg
http://www.aagren.net/images/ppl/hans/growpics/3.jpg
http://www.aagren.net/images/ppl/hans/growpics/4.jpg

Jeg har helt sikkert glemt at skrive 100 ting her, men jeg opdatere denne tråd i aften/morgen med mere tekst og med flere og bedre billeder, hvis der er noget DU har brug for at vide for at hjælpe mig så lad mig høre fra dig så skal jeg nok supply alle info DU mener er nødvendige for at analysere min nuværende situartion.

Jeg har flere spørgsmål, here we go:

1. skal jeg nakke de 2 planter der breder sig vildt da de vil komme til at give tæt på ingen ting eller skal jeg bare lade dem køre da de selvom de er fucked stadig vil give godt?

2. er der plads til 4 planter i det skab her?

3. er der nogen af jer der kan genkende mine planter og sige hvilken "sort" jeg har (jeg VED det er udendørs planter)?

4. alle blade på alle planter er fyldt med gule/hvide prikker/pletter, hvad jeg vil kalde for "udbredt misfarvning på blade", men det er ikke kun siderne (som ved for lidt vand), der er lige så meget af det i midten af bladene som der er i kanten af dem, det ser ikke ud til at "begrænse" planternes grow men det bekymre mig og jeg har ikke kunne finde nogle billeder der har så dårlige blade som jeg har.
Mine billeder som jeg linker nu har ikke nogle "blad detaljer", de kommer i aften/morgen.

PS:
Jeg har læst og læst herinde de sidste par uger og en masse andre steder men jeg syntes ikke der er nogle folk der har været lige så dumme som mig på samme måde så jeg har i dag lavet en bruger og skriver nu en tråd uden at have besvaret en, det ved jeg godt sux, men jeg har ingen planer om at forlade jer og skal nok hjælpe så godt jeg nu kan i fremtiden.

Mvh
GooFY0nE

---- UPDATE ----

Og her kommer så de billeder jeg snakkede om tidligere:

Underligt udseende plante:
http://www.aagren.net/images/ppl/hans/growpics/6.jpg

Normalt udseende plante:
http://www.aagren.net/images/ppl/hans/growpics/5.jpg

Sygt blad:
http://www.aagren.net/images/ppl/hans/growpics/7.jpg

GooFY0nE

Senest rettet af GooFY0nE 04 okt 2009 10:22, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
kan ikke rigtigt hjælpe dig med at sætte en finger på hvad sort dét er du dyrker, men det ligner helt klart en sativa strain i mine øjn.. de lidt ranglet, har du blæser på?

tror godt du kan have 4 planter derinde, men så skal de nok ikke være ret høje (jo højere, jo bredere typisk) , jeg syntes selv 50cmX50cm per plante virker som et godt mål.. men det igen, hvad type det er og størrelse osv..

mine planter blev også plantet over 3 gange, og levede fint derefter, men de ku sikkert sagtens have været større eller bredere hvis ikke jeg havde gjordt det.

brug aldrig sand og sten fra den store hvide verden.. de er ikke steriliseret og kan medføre at du får skadedyr, pesticider og alt muligt andet ikke godt, med.. :( .. og de pletter du snakker om ku meget vel være spindemider.. de suger bladet tørt, og starter somregl ved stilken (altså på midten) og æder langsomt saften ud mod spidserne..

har sikkert glemt at svare på en del af dine spørgsmål, men det var hvertfal min bid..

Junior medlem

Tak for svaret MaximumG, du har mange gode pointer der og damn oss med den jord blanding jeg har lavet, den er da helt sikkert skyld i mine blades misfarve så, jeg kan tilføje at det ikke er gået ud over mine skud endnu...

Ja jeg har masser af blæs på, har en 220v 15x15 blæser i toppen og en stor 220v 25x25 der står løst foran skabet når lyset er tændt.

GooFY0nE

Medlem

Hey!

Det er en sativasort eller i gamle dage kaldet en mexicanerplante. Men hvilket navn det må guderne vide??
De er ikke underligt udsende planter, men du skriver du er noob så du må bare vænne dig til at det er faktisk normalt udsende planter du har.
Den du betegner som normal, har ca 65% af sine gener fra indiske/afrikanske/thailandske med flere sorter, blandet med ca 35 % af noget lignede de 4 andre du har.

Når dine planter får mider ved jeg det er fordi at planterne ikke har det fugtigt nok, (ja det er spindemider du har) spindemider kan bedst formere sig når der er tørt og varmt.
Så du tager og sprayer planterne med iskoldt vand, for at hæve fugtigheden på planterne og for at få temperaturen lidt ned.
Jeg har en turbofunktion på min udsugning som jeg sætter til, plus en ekstra blæser til at cirkulere luften noget mere omkring planterne. (gør noget mere ved luften i dit skab såsom udsugning/ventilation også når lyset er slukket)
Dette gør jeg i en uges tid 14 dage hvor planterne bliver sprayet 2-3 gange om dagen, også er jeg gerne kvit med miderne. (husk også at spraye på undersiden af bladende.) Behandlingen fortsættes i hvert tilfælde, til du ikke kan se flere mider.
(det min måde at komme af med spindemider)

Men begynd nu inden bladet bliver helt gult af mider.

Du kan se videoen her hvor det er gået helt galt for en mellemstor hjemmedyrker.

http://www.youtube.com/watch?v=VE_Kma6-kkM

Moderator
Brugeravatar

Pas på med for meget fugt, spindemider forudsager svamp/mug, dét sammen med fugt er en farlig kombo. Jeg ville enten købe eller lave noget biologisk nedbrydelig insektsæbe. Der ligger en opskrift herinde på bwana's insektsæbe med vand, en smule husholdningsprit og brun sæbe, som ikke er tilstrækkelig skadelig og dræber spindemider. Ellers findes der rovmider også, som æder spindemider,

Junior medlem

Tak for de gode råd.

En Lille Udpate:

Nu er jeg nød til at gøre noget da det er ved at blive slemt, har fundet et par blade der var meget ramte, de havde et mikro spindelvæv der hvor de 7 blade på en stilk samler sig, da jeg er lidt flad indtil mandag begyndte jeg i går med den lidt farlige metode med at spraye mine planter 3-5 gange dagligt med vand, sprayer alle blade og skud på alle planter dog med forsigtig hånd da jeg nødig vil spraye alle de dejlige krystaller af, jeg har meget varme på (25-35 grader, bund/top) og skabet står åbent i dagtimerne da jeg stadig ikke har fået lavet nok huller til mine blæsere så jeg frygter ikke råd lige pt men holder godt øje, jeg sørger også for ikke at spray dem de sidste 2 timer før deres sengetid så de når at komme af med overskuds vandet og fugten.
Jeg har ikke nogle gode billeder da mit kamera ikke er særligt godt til zoom men har man set det er man ikke i tvivl kan jeg oplyse :(

Mvh
GooFY0nE

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Arh, du skal sgu ikke være bange for at spraye krystallerne af... De er meget hårdføre.
Faktisk er der først en reel fare for at få dem til at knække af, hvis temperaturen er under 4 grader celsius. Og selv der skal der utroligt meget vold til at få dem knækket af. Så du skal ikke være bange for at spraye noget af på planterne :)

Junior medlem

Ariaji skrev:
Arh, du skal sgu ikke være bange for at spraye krystallerne af... De er meget hårdføre.
Faktisk er der først en reel fare for at få dem til at knække af, hvis temperaturen er under 4 grader celsius. Og selv der skal der utroligt meget vold til at få dem knækket af. Så du skal ikke være bange for at spraye noget af på planterne :)

Hah nice, det har jeg ellers været vildt bange for, mange tak Ariaji det hjælper mig meget!

Mvh
GooFY0nE

Junior medlem

Så er der lige en update her:

Jeg har nu fået et billede af de ramte blade, se her: http://aagren.net/images/growpics/8.jpg
Jeg har for at redde dem taget dem ud af skabet, 1 af gangen har de været en tur på toilet og blevet over sprayet med en vandforstøver, vi snakker 3-4L pr plante, der er ikke en plet på mine planter nu der ikke er spulet og alt der fnider der ligner æg, lort eller lignende på undersiderne er væk, der er ingen fremmedlegemer at se :D det vil jeg gøre igen i morgen.

Så er der dukket et nyt problem op der enten lugter af afbrændte planter eller alt for tidlig modenhed, det vil jeg lade nogle pros afgøre, se nedenfor:
http://aagren.net/images/ppl/hans/growpics/9.jpg
http://aagren.net/images/ppl/hans/growpics/10.jpg

Jeg vil sætte stor pris på hvis nogen kan fortælle mig hvad det er der sker, jeg mener ikke den plante burde være høsteklar før om et par uger.

Mvh
GooFY0nE

Senest rettet af GooFY0nE 04 okt 2009 10:23, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså hvis det er for varmt for planten, så kan du tydeligt se det på bladene. De begynder at krølle og blive rødbrune/gullige og knastørre.
De billeder ligner buds der er godt i gang med at modne.

Har du ikke et lommemikroskop du kan kigge på sagerne med?

Junior medlem

Tak for svaret igen.

Hehe well det kunne da være cool hvis det er tid til at høste (min første høst) men kunne vildt godt tænke mig at høre hvad andre har at sige, ikke fordi jeg ikke stoler på dig, men ville gerne være mere sikker end jeg føler mig lige pt.

Mvh
GooFY0nE

Moderator
Brugeravatar

Tror ikke det er tid til at høste endnu (det siger Ariaji heller ikke), budsne er alt for små ift. det, især når det er under en 400w hps. Pistillernes (hårenes) modning er også kun et fingerpeg for generel modning.

Jeg er enig med Ariaji, få fat i et mikroskop, gerne >40x, og tjek trikomernes (krystallernes) modning.

Junior medlem

Mange tak for svaret BisMann.

Misforståelse omkring høstning, jeg mener ikke de er klar, jeg spørger bare, overskriften var for at skaffe interesse, sorry.

Et mikroskop, det er ikke lige noget jeg har liggende, har ingen børn og det jeg selv fik som knægt for 15-20år siden ved jeg ikke helt hvor er den dag i dag, at købe et bare for at se på skud hmm det mener jeg er max overkill for en nybegynder med low budget, kunne forestille mig et mikroskop koster en plovmand eller lignende for et billigt et, right?

Jeg er godt nok lidt lost her, mine buds er helt sikkert ikke groet så store som de burde, på den anden side så har de haft en meget ustabil opvækst og jeg troede jeg skulle klippe store blade af så det har jeg gjort lige fra start med alle de nederste (sikkert stresset dem sygt 24/7) :( de har jo også hvad jeg vil kalde brune trikomer, har 3 jeg vil kalde ens hvor de 2 er ca 120cm og den sidste er ca 50cm, alle 3 har lige langt til høstning, de på samme stadie, stakkels planter.
Tror jeg vil lade dem stå indtil videre og så bare holde godt øje med dem.

Alle råd modtages stadig med kyshånd

Mvh
GooFY0nE

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Et mikroskop koster ikke mere end 40,- hvis du køber det rigtige sted...
Jeg købte mit hos Deal Extreme (google det, jeg må ikke linke dig) til 40,- leveret.
Det kan forstørre fra 60-100X. Mere end rigeligt til at kigge på trichs med, som du skal gøre. Lad være med at gå efter pistillerne hvis du er usikker. Trichomes og pistiller er ikke det samme. Trichs er de små dråber/krystaller der sidder over alt på skuddene. Pistillerne er de små fimrehår.
Normalt siger man, at man bør overveje at høste når 70-80% af pistillerne er rødbrune. Men som BisMann siger så er det mere et fingerpeg og ikke en sikker indikation.
Trichs skal du bruge et mikroskop for at kigge på. Eller et meget godt kamera med en god makrofunktion og høj opløsning. Når de skifter fra helt klar/gennemsigtig til mælkehvid skal man begynde at være opmærksom.
Personligt synes jeg det er fedest at høste når alle er mælkehvide og de så småt begynder at blive rødlige i det (omkring 5-10%).

Pistillerne er en ok indikation, men få købt dig et lommemikroskop så du virkelig kan få bestemt det... Vi kan ikke hjælpe dig med at præcisere yderligere end når 70-80% af pistillerne er modne - det kræver forstørrelse.

Junior medlem

Hvis et mikroskop kan fås til bare et par 100 kr kan det godt presses ind og det lyder på dig som om det kan fås pænt billigt så det vil jeg lige finde og købe.

Tak for hjælpen Ariaji.

--- Update ---

Så har jeg bestilt et Illuminated Pocket 60X to 100X Zoom Microscope til 7$ lol, det skulle være her om et par dage.

Mvh
GooFY0nE

Medlem

Jeg købte et 30x microscop for en tiger og gæt hvor det var ;)

Husk: ISKOLDT vand! For mig er det sikre end som sæbevand med sprit i?? Det iskolde vand kan slå nogle trichromer af, men bare slap af, der er millioner der ikke falder af, og tænk så på en gang styrtregn en god sommerdag heller ikke kan slå chromerne af?? Bare spray du løs.
(sprit=ethanol bruges gerne til kemisk udtræk af thc = det "kan" opløse dine trichromer, er blandingen hidsig nok.)
Dine planter virker store nok til at kunne klare en god stor blæser, så fat sådan en og blæs med god styrke, det sikrer dig at mug og svampe har svært ved at få tag på planten/jorden.
Spindemider laver "spindelvæv" når de har rigtig gode betingelser(min erfaring), husk de elsker varmt og tørt klima(kan du læse på nettet). Varmt og fugtigt kan de også bruge.
Og ikke for at virke pessimistisk, men har man først opdaget et blad med mider på, er det for sent at udsætte rovmider, og koldtvandstekniken tager ca lige så meget tålmodighed/erfaring/beherskelse som at dyrke planten selv. (min erfaring)
Så det ultimative vil være i et indendørs grow: Høst, (lave buble ud af høsten= ingen mider i hvis du bruger en stor thesigte) også lave en cleaner i rummet, så man ikke smitter alle de andre/næste stiklingegruppe. evt begynde helt forfra med at spritte potter borde og hele rummet af, og noget nyt frisk jord.

Junior medlem

Citat:
Og ikke for at virke pessimistisk, men har man først opdaget et blad med mider på, er det for sent at udsætte rovmider, og koldtvandstekniken tager ca lige så meget tålmodighed/erfaring/beherskelse som at dyrke planten selv. (min erfaring)
Så det ultimative vil være i et indendørs grow: Høst, (lave buble ud af høsten= ingen mider i hvis du bruger en stor thesigte)

Tak for dit svar, hvad er buble?

Mvh
GooFY0nE

Dedikeret medlem
Brugeravatar

GooFY0nE skrev:
Så har jeg bestilt et Illuminated Pocket 60X to 100X Zoom Microscope til 7$ lol, det skulle være her om et par dage.

Super =)
Leveringstiden er dog omkring 14 dage eller mere, medmindre du har valgt noget alternativ forsendelse.

Junior medlem

Ariaji skrev:

Super =)
Leveringstiden er dog omkring 14 dage eller mere, medmindre du har valgt noget alternativ forsendelse.

Der stod 2-4 dage da jeg bestilte men der står intet om leveringstid i de mails jeg har fået, 14 dage er for længe, der ER det helt sikkert høst tid, må se om ikke en af vennerne har et.

Mvh
GooFY0nE

Medlem

Buble :) densmutsqu....

Boble hash:
Trim: fra planten som man har høstet igennem tiden og som man ikke havde tænkt sig at ryge, især den som man klipper fra skudene ved høst..
2 stk 10 liter maler/gulvspande.
1 thesigte. Bare den mest fine si du kan opdrive virker ok (jo mindre huller des bedre)
kaffefilter + holder.
boremaskine m blander, eller en håndpisker til flødeskum virker også. (helst ingen skarpe sager)
2 meter vandslange.
vand og ca 1 liter isterninger.

1. MASSER af is, vand og 5-7 gode grande håndfulde trim, blandes til ca 5 cm under kanten og piskes med maskine så en sydstatsstraffevogter bliver misundelig, lad stå i fem min.
2. thesigten/sien bruges til at samle al trimmet op igen, press vandet ud af det du får op i sigten. Alt vandet hældes forsigtigt til sidst igennem sigten over i den anden spand for at fjerne det sidste. Lad spanden stå i en 3-5 timers tid.
3. Vandslangen bruges nu til at suge vandet ud op af spanden, vigtigt at du ikke forstyrrer vandet eller suger fra bunden. STOP når du er ca 1.5 cm fra bunden.
4. hæld de sidste 1.5 cm vand(grød) igennem kaffefilteret.
5. det du har i filteret er dine trichromer. (uden mider, de skulle gerne være væk efter trin 2)
6. tør pulveret/massen til det meste er ca knastørt (ikke over 50 C), og ælt det om til en klump.

Bare én måde af få noget ud af planten skulle den være ok mideangrebet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]