Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 17:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har i nogen tid nu overvejet at læse et par af de klassiske, tunge værker som Kant eller Kirkegaard. Jeg har bare ingen erfaring indenfor området, og ville derfor høre om nogen herinde kunne smide et par titler, på værker til en nybegynder - Titler/tekster i selv har fundet svar og åbenbaringer i.

På forhånd tak :)

Ps. Er det bare sådan at kaste sig ud i? Jeg har snuset lidt rundt og synes ofte - hvis ikke altid - at materialet kan virke overvældende.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg vil foreslå dig at du også har noget sækundert tekst, gør det ofte en del lettere at fatte idéerne. Anyway... bare forhør dig på bibloteket.

Junior medlem

Med sekundær tekst mener du en tolkning af den oprindelige sideløbende? Ja, jeg kunne selvfølgelig godt forhøre mig på biblioteket, men nu er det jo jeres mening og råd jeg søger.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
Grunden til at dit spørgsmål er lidt svært er fordi, det næsten er umuligt at anbefale en primærtekst, hvis du ikke har nogen erfaring på forhånd eller i det mindste ved, hvilke typer filosofi du kunne tænke dig at få fingrene i. Det er meget få værker man bare sætter sig hen og tilegner, selv et "lille" værk af Kant som fx. Prolegomena, der er en god indføring i Kant's metafysik, er svær at stille synderligt meget op med, hvis man bare går til den for sig selv.

Junior medlem

Lige en lille opdatering. Hvis der skulle være andre som sidder/sad i samme båd som mig, ja så kan jeg anbefale følgende bøger : Menneske, samfund og natur - Forstå Filosofferne - og som opslagsværk : Filosofisk leksikon.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
Nåjaok, hvis du alligevel godt vil have indføringsbøger, kan Hans Jørgen Schanzs Europæisk idehistorie anbefales. Den er selvfølgelig meget "kort", men er alligevel meget god, hvis man skal danne sig et generelt overblik. Hvis du så har fået blod på tand går du bare igang med Til rekonstruktion af kritikken af den politiske økonomis omfangslogiske status
god læselyst og tag lige og meld tilbage når du finder noget du synes er sjovt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]