Husk: At noget er let og kan udføres af enhver betyder ikke at det dermed er ringere end noget, der kræver specielt udstyr eller ekspertise.

Fordelene ved at bruge rugkerner eller fuglefrø er primært at det kan spare tid og penge når man skal producere store mængder substrat. Det er lettere at bryde op (slå glasset mod låret et par gange og kernerne er løse), så man kan let lave grain-to-grain transfer og på den måde få mængden af koloniseret substrat til at vokse eksponentielt. Det er meget mere besværligt og meget dyrere at gøre med PF tek kager. Men hvis man køber sin rug i den lokale helsekost så er der ingen nævneværdige pengebesparelser i forhold til ris og vermiculite - der skal købes stort ind. Bruger man så efterfølgende flere timer om dagen fordelt over 3 dage på at tilberede rugen ("fractional sterilization") kunne man på samme tid ligeså let have lavet og smuldret et par hundrede PF tek kager... og hvor var det så lige tidsbesparelsen blev af?
PF TEK kager er som startsubstrat til dyrkning på en lille skala 100% ligeså effektivt som rug eller fuglefrø. Har man en trykkoger er det et spørgsmål om smag og behag hvad man bruger. Jeg kommer i hvert fald aldrig til at dyrke psilocybinsvampe på noget der så meget som minder om en skala hvor PF TEK ikke vil være mit foretrukne valg. Hvis man skulle dyrke spisesvampe kunne man nok hurtigt komme op på en produktionsskala hvor PF tek ikke længere giver mening - men hvis man vil købe en trykkoger med henblik på det så ville jeg anbefale at man overvejede at købe en på mindst 20 liter, da det ellers let kunne blive et nyt irritationsmoment at der aldrig er plads i kedlen.
Rug og fuglefrø kan i øvrigt godt males til mel og bruges i PF TEK kager der også kan kogesteriliseres, men fungerer ikke ligeså godt som rismel i den sammenhæng. Når hele rug ikke kan kogesteriliseres er det vel fordi de indeholder en stor mængde bakterier og 'endosporer', som kræver mere gas for at blive nedbrudt.