Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 17:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Halløj!

Jeg har igennem længere tid dyrket Cubensis svampe og været godt tilfreds med dem. Har kun dyrket dem som PF kager, hvilket jo nok er den nemmeste måde, men ikke den måde der giver bedst.

Nu kunne jeg godt tænke mig at dyrke nogle panaeolus cyanescens, har fået anskaffet mig en sporer sprøjte, men så er det jeg bliver lidt i tvivl... kan det overhovedet lade sig gøre at dyrke de svampe som kager, eller skal man i gang med en lidt mere indviklet metode, og i så fald, hvad skal jeg anskaffe mig af ting? Og skal man bruge lort til at dyrke dem?

Har søgt vidt og bredt herinde for at finde en metode der er idiot sikker, hvilket den gerne skulle være i mit tilfælde, men kan ikke finde det!

Åd de svampe i Amsterdam for et års tid siden, og må jo nok sige de gav det vi kalder en ordenlig psykose til aftenkaffen!
Siden da har jeg haft lyst til at dyrke dem!

På forhånd tak!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Du kan nok finde noget her: Svampekompost
Og her: http://www.shroomery.org/34/Panaeolus-Cyanescens

Og der er meget andet at vælge imellem: http://www.google.dk/search?q=panaeolus ... =firefox-a

En metode der er idiotsikker kan du ikke få. Du kan prøve dig frem. Intet får man foræret, især ikke når vi har med naturskabte ting at gøre. Nok skal du ikke betale med klink og kassen, men du bør betale med respekt og kærlighed til det. Det lyder meget hippie-treehugger-agtigt, men du har selv prøvet svampe, så du ved vel hvad jeg mener.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Det er nogle gode links And kom med, men her er også lige min kaffepauseopsummering.
Ja, halm og/eller heste- eller ko-møg er standardmediet. Desuden kræver de i modsætning til cubensis et (meget tyndt) casinglag (fx pottemuld eller spagnum blandet med vermiculite). Så almindelige kager kan kun bruges til at lave den indledende mycelie, som man så blander i sit færdige halm/lort medie. Men til det er kagerne ligeså gode som andre medier.

Svampekomposten er desværre ikke rigtig blevet testet af andre end undertegnedes bekendtes husdyr, alle andre forsvandt fra eksperimentet, så det er nok mere sikkert at skaffe noget rigtig bæ i stedet. Hvis du alligevel vil bruge det så ville jeg anbefale at blande med ca. 30% kokostråde og steriliser eller pasteuriser inden brug.
De er glade for høje temperaturer, så på den her tid af året er det nok en god ide at investere lidt håndkræfter i at bygge en kasse hvor man kan holde temperaturerne i omegnen af 27-29 grader C. Mindre kan også gøre det, men det vil være tiden værd at bruge lidt tid på at indrette et ordentlig 'fruiting chamber'. Derudover høj luftfigtighed og høj luftudveksling, så lidt automatik i form af en akvarieluftpumpe der bobler gennem et glas vand er også en god investering.
Held og lykke :)

Medlem

Jeg siger mange tak for de gode råd og links!!

Tror sgu jeg prøver med svampekompost for lige at se om det ikke kan lade sig gøre, da det er dejlig nemt at få fat i. Det er simpelthen ufatteligt så svært det er at finde lort der hvor jeg bor!!

Medlem
Brugeravatar

Har du prøvet champost til panaeolus cyanescens , And?

EDIT: nevermind, har læst dit link om champost igennem :wink:

hvordan delete'er man sin egene posts her i forum'et?

Dedikeret medlem

Det er nu nemmere at få fat i lort end man skulle tro. Et par kilometer uden for København er der lort at få gratis eller til symbolske beløb lige gyldigt om man kører mod nord, syd eller vest; der er jo nærmest ridehestereservat hele vejen rundt om byen. Og du behøver jo ikke samle mere end et par liter. ;-)
Hvis du vil prøve med champost så husk at få fat i den rigtige - som ikke har været anvendt til svampedyrkning før.

Medlem

Ok, det vil jeg prøve, hedder den rigtige champost noget bestemt, eller skal man bare gå ud i et havecenter ogspørge efter "Champost egnet til narkosvampe"? :D

Dedikeret medlem

Check den danske producetns hjemmeside via google. Det er meget ligetil. :)

Medlem

Super! Har fundet det, mange tak for det!!! Det skal jeg sgu ud at købe imorgen.

"Champost er et produkt bestående af hestegødning og gyllefibre"

Så skal der koges pis og lort fra morgen til aften! Fra morgen til aften siger jeg!!

Medlem
Brugeravatar

http://www.youtube.com/watch?v=Scrfvy3SYTs

her er en video som ku hjælpe. Tek'en er lidt anderledes men enkel.

Du skal bruge en US ip for at se video'n

Medlem

Mange tak for den video, det ser sgu ud til at være meget nemt!

Nu er jeg dog blevet forsinket lidt i mit projekt da min trykkoger skulle være kommet med posten idag, hvilket den ikke er!

Mine andre projekter har jeg ordnet med en almindelig gryde, men er træt af at halvdelen af mine glas bliver inficeret af et eller andet skidt, og har lovet mig selv at jeg ikke laver noget før min trykkoger kommer! Men den metode ser bestemt ud som noget der skal prøves! Har dog lige købt 50 liter Champost idag som jeg vil lave en række forsøg og blandinger med først!

Endnu en gang tak til jer alle for hjælpen!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
jeg havde tænkt mig at blande 1 del halm og 1 del komposteret kogødning. lægge det i blød ,og når så det havde dryppet af, så koge det i trykkogeren. efter det så blande det med nogle fuldt kloniseret kager, sætte det ved 29 grader. når så halm/gødnings mediet er fuldt kloniseret så proppe et casinglag over og så ind i growboxen med den. lyder det som en god ide? eller skal det gøres anderledes?

Medlem

Jeg regner med at lave nogle kager som jeg splitter ad og blander op med Champost. Er lidt spændt på om Champost kan bruges alene eller om der er nødvendigt at blande halm eller andet skidt i det. Jeg må jo indrømme at jeg er noget ny i det her...

Én ting jeg dog har lært, er at når man køber Champost skal man kigge godt efter huller i sækken, da der ellers kan drysse noget ildelugtende skidt ud i ens bil så den får en svag lugt af pis! Især hvis man ligesom jeg havde fyldt bagagerummet med alt muligt andet, så Champosten blev placeret inde i kabinen. Grisseri siger jeg!!!

Dedikeret medlem

Kogødning/halm opskriften lyder fin! Jeg synes også det er nemmest at sterilisere i trykkogeren, hvis man alligevel kun skal bruge en lille portion. Hvis man skulle forberede mere end hvad man kan have i et par glas er det klart nemmere at pasteurisere det i en stor balje, i badekaret eller hvad man nu har.

Mht champost - bland det evt op med kokostråde (aka coco coir), hvis du kan finde det. Champosten består i forvejen af - et skud - 80% halm, eller deromkring.

Medlem

Om shanti skrev:
Kogødning/halm opskriften lyder fin! Jeg synes også det er nemmest at sterilisere i trykkogeren, hvis man alligevel kun skal bruge en lille portion. Hvis man skulle forberede mere end hvad man kan have i et par glas er det klart nemmere at pasteurisere det i en stor balje, i badekaret eller hvad man nu har.

Mht champost - bland det evt op med kokostråde (aka coco coir), hvis du kan finde det. Champosten består i forvejen af - et skud - 80% halm, eller deromkring.

Ok, har lidt svært ved at finde de modbydelige kokostråde, kan du evt. give mig et hint til hvor de kan anskaffes, eller bare hvad de ellers bruges til så jeg har en ide om hvor jeg skal lede?

Dedikeret medlem

Måske i dyrehandler. jeg ved man kan købe det på ebay, men det er jo lidt bekosteligt at få sådan noget sendt fra England. Ellers kan man jo begynde at spise mange kokosnødder. :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jeg så coco coir på en planteskole for 3 uger siden.

Medlem

Hehe, jamen det er sgu da også det mest useriøse materiale jeg har hørt om. Er der ikke et eller andet der er lige så godt som det vederstyggelige affald?

Medlem

Flimmer skrev:
Jeg så coco coir på en planteskole for 3 uger siden.

Ok, mange tak!

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Kan man ikke bruge menneske-fekalie? Jeg tænker på f.eks. vegetarer som undertegnedes bæ måske er brugbart?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]