Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 21:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hello psy! :) så er det blevet tid til at jeg skal prøve metadon, men jeg ved det ikk er vitaminpiller mere, så derfor kommer jeg til jer "hærdede" folk for forhåbentlig at få lidt råd inden. Jeg er 19år, har røget hash dagligt i et par år, men ellers kun taget amfetamin engang imellem, så tolerance er der ikk meget af. Jeg har en håndfuld 20mg piller, men overvejede at tage 10mg første gang, men er det for meget eller for lidt? Har læst mig frem til at rusen kunne vare op til 36 timer, men skal man løbende spise lidt mere, eller er det nok kun med den ene pille, og så kører hovedet bare derudaf i 2 dage? Jeg tager det ret seriøst, da jeg altid har været lidt noia overfor nye stoffer :)

På forhånd mange tak!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hey der=)

20mg er alt for meget, start med 5 (det er også det der kaldes en "don" dvs du har 4 "doner pr pille")
Og ja det virker i sygeligt lang tid, og du skal væbne dig med tålmodighed mht virkningen, den kommer langsomt snigende, så lad være med at redosere!
Imo er det et kedeligt opioid, specielt når du 1½ dag senere stadig er skæv....

Fedt, at du spørger før du kaster dig ud i det, metadon er ikke for sjov!
Håber du kan bruge dette til noget, ellers så spørg igen! =)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Hvordan er det egentlig med afhængighed af metadon? Er det værre end nogle af de andre opiater som oxycontin og lign, eller er det lettere at styre end mange af de andre opiater?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Clearice: metadon er småfarligt i kombination med utålmådighed - især den slags narkofile har, hvor de egentlig allerhelst vil tage noget og hurtigt ramme peak. F.eks. havde metadon flere liv på samvittigheden end heroin for et par år siden i Danmark.

Virkningskurven er rimelig flad grundet den langsomme indgift, og derfor kommer du også næppe til at "køre derud af" i 2 dage (ikke mindst fordi opioder godt kan være lidt skuffende for nogen af os). Faren er derfor, at brugeren redoserer indtil den ønskede virkning indtræder, men at den kumulative effekt til sammen er giver OD nogle timer senere. Det er sådan lidt som at drikke vodka+æblejuice i hastig fart indtil man er stinkende beruset.

Så pas på med redosering. Vi mennesker er ikke rigtig bygget til at forstå ting med så langsom virkning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Skou skrev:
Hvordan er det egentlig med afhængighed af metadon? Er det værre end nogle af de andre opiater som oxycontin og lign, eller er det lettere at styre end mange af de andre opiater?

Det er sgu ret relativt....=)

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
IMO kan metadon være meget hyggeligt hvis jeg for eksempel er syg og derfor skal ligge i sengen eller sofaen alligevel. Den lange virkningstid kan dog være lettere irriterende i alle andre situationer.

Hvis jeg var dig ville jeg starte med 5 mg altså en kvart pille. Herefter skal du vente minimum 6 timer med at redosere. Metadon kan snyde noget så voldsomt.

Junior medlem

Ja, man er sgu nødt til at respektere stoffet før man bare kaster det i hovedet.. Men har forstået at virkningen er lidt heroin-agtig, men holder man sig stadig vågen ligesom på f.eks. amf, eller kan man falde i søvn? Og må man egentlig blande det med noget(hash, alkohol, amf osv.) ?

Junior medlem

generalissimo: er det fra du har taget den sidste pille der kan gå over et døgn til rusen aftager?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Personligt har jeg svært ved, sådan rigtigt, at falde i søvn, men pånår en slags lucis dreaming i stedet for... Lad være med, at kombinere med alkohol, lidt tjald sker der nok ikke det store ved.. Ej heller amf - men syntes du bør mærke virkningen af stoffet i sig selv, før du kaster dig ud i kombinationer..

Junior medlem

HopIFjordeN: Ja, det har du selvfølgelig ret i :) Har du oplevet nogle bivirkninger dagene efter du har været på dem?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, har ingen bivirkninger oplevet, lige udover det, at være påvirket i et par dage..

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
jeg har prøvet metadon nogle gange, og kan kun advare som de andre -> Start med 5mg, og lad under alle omstændigheder være med at redosere før der er gået 6 timer. Jeg har oplevet at virkningen først indtrådte erfter 4 timer, og det kan selvfølgelig variere.

Derudover bør alkohol, benzoer, ghb og andre downere holdes uden for billedet.

Jeg har haft probæemer med at jeg, når jeg har været skæv længe nok, har lagt mig til at sove... og derpå vågnet dagen efter og stadig været skæv - hvor det ikke har været ønsket at være skæv! kvalme og generel irritation til følge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hvad mener folk med at være skæv? er der nogle der gider at uddybe virkningen lidt nærmere for mig? :P

- God vind :D

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Første gang jeg tog Metadon,spiste jeg 20 mg,og det var lige på kanten til at være for meget.Jeg startede med 15 mg,men da der 4 timer efter ikke var sket noget endnu,bortset fra noget varme der kom krybende tog jeg 5 mg til.En time efter var jeg så ramt jeg knapt kunne gå.Dag jeg vågnede dagen efter startede jeg med at brække mig,for jeg var lige så skaæv som dagen før.Det var utroligt så længe det virkede.
Brug forsigtige skridt med Metadon,specielt når du ingen tolerance har,der er vitterligt stærke varer. 8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Skou skrev:

Alle opioder kan ved tungt, vedvarende brug resultere i tolerans - og så får man det som bekendt rimelig skidt under abstinenser.

Om det er "afhængighedsskabende" er IMO lidt mere tricky. Min holdning er at mekanismerne minder meget om alkoholens. Alkohol er også "afhængighedsskabende", men vi ved alle, at der er folk, der aldrig udvikler afhængighed af alkohol - mens alkoholikerne viser noget andet. Der er jo også et utal af mennesker, der har ligget med et morfindrop i armen i 1-2 uger på hospitalet uden af udvikle andet en tolerans og som efter "kold tyrker" ikke føler noget videre trang til at opsøge morfinen igen. Og så er der narkomaner, der har taget de første 10 kolde tyrkere for igen og igen at vende tilbage til stoffet.

For de fleste skal der ofte noget ekstra til for at opioderne kan "skabe afhængighed". Hvis opioderne trækker umanerlig meget i dig efter blot et par gange, så pas på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]