Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg er ny på dette vidunderlige site, og er derfor ikke 100% sikker på om denne tråd er beregnet til dette forum. Ret mig gerne hvis dette er tilfældet.

Jeg har nogle refleksioner over grunden til hvorfor psykose opstår som følge af indtagelse af Salvia Divinorum, som jeg gerne vil dele med jer / have svar på. Dog skal det siges, at jeg ikke har fået bekræftet om det overhovedet er muligt at få en psykose som følge af indtagelsen af stoffet, da jeg ikke har kunne finde noget information på dette punkt - hvilket faktisk også er en del af årsagen til at jeg har oprettet denne tråd.

Efter hvad jeg har konkluderet, kan en psykose opstå, pga at man ikke har bearbejdet de indtryk man har oplevet under ruset af stoffet. Man har ikke reflekteret ordentligt over indtrykkene, og virkeligt indset at de kun opstod som følge af indtagelse af stoffet - og altså intet havde at gøre med virkeligheden. Selvfølgelig mener jeg ikke, at man får en psykose, hvis ikke man tænker meget over de oplevelser man måtte have oplevet under trippet. Men hvis de har gjort et stort indtryk på dig, på et måske "ømt" punkt (måske ikke engang et "ømt" punkt du vidste du have, før det skete), og med noget uheld, kan man få en psykose. Det er sådan det hænger sammen, efter hvad jeg har forstået.

Det der er med Salvia, i modsætningen til mange andre hallogene stoffer er, at de ting man oplever under ruset føles naturligt. Man bliver ikke overrasket over den udvidelse af virkeligheden man oplever, som man måske ellers kunne hvis ikke man har prøvet at hallucinere før. Så hvis jeg har ret, kan man altså undgå en psykose hvis man tager sig nogle forholdsregler såsom at: forberede sig mentalt, og indser hvor kraftigt et stof Salvia Divinorum er, samt at bruge tid på at reflektere over stoffet efter trippet. Hvis man virkelig indser disse ting, kan man så ikke med sikkerhed undgå en psykose? Disse kriterier gør sig selvfølgelig kun gældne, hvis ikke man allerede har sindssygdomme - eller tidligere har haft.

Er der noget jeg har misset? Har jeg overhovedet ret i mine påstande?

På forhånd tak for jeres svar!

Mvh. Mikkel

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Velkommen til boardet!

En psykose kan komme mange steder fra, og skyldes utrolig meget...

Men det kan virkelig godt anbefales at tænke et trip igennem. Overveje hvad det er man oplevede, hvad det gjorde ved en og hvorfor.. Hvorvidt det kan redde en fra psykoser, skal jeg ikke kunne siges... men det kan klarlægge nogen ting. Et godt værktøj er at skrive tingene ned og eventuelt diskutere dem med nogen.

Det kan sidens triprapport sektion fks. bruges til :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Psykoser opstår vel kun hvis man er genetisk predisponeret og man udsættes for vedvarende stress f.eks igennem sit miljø.

Man kan trippe på mange måder - opfatte trippet på mange måder... Men at sige et trip ikke er virkeligt, det er 100% virkeligt for den som er på det - uanset hvilket hallucinogen der indtaget.

Jeg vil ikke sige man kun skal tænke trippet igennem bagefter, det skal også planlægges - der skal være et formål med at indtage et bevidsthedsudvidende stof, det med at trippe for sjov gør jeg ikke - det bruger jeg stims til.

Salvia er en underlig gudinde - synes dog at LSD er meget mere real da salvia oplevelser er af en helt anden karakter, det nærmest kaos og samling i et og samme sekund - synes ikke der er noget at hente i salvia for mit vedkommende.

En anden ting med salvia, det er ikke et begynder hallucinogen - inden man indtager et potent hallucinogen som salvia, burde man have noget erfaring med f.eks svampetrips inden. Salvia er lige så lidt legetøj som alle andre psykedeliske stoffer er.

Take Care

P.L.U.R

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psykoser opstår ikke kun hvis man er genetisk disponeret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychosis#Causes

Jeg tripper udelukkende for sjov, men derfor kan mine trips stadig godt give mig stof til eftertanke :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

my bad:=)

Junior medlem

Grunden til at Salvia er det eneste jeg tager er, at det ikke er skadeligt. Der er heller ikke, i hvert fald hvad jeg har kunne komme frem til, chance for psykose (hvis man ikke lider af nogle sindssygdomme), ved indtagelse af det. Jeg vil ikke tage svampe, eller kemisk fremstillede stoffer, da man, med noget uheld, kan fucke op. Endvidere, bliver din personlighed også ændret en smule ved hvert af de trip. Det er ikke på samme måde med Salvia?

Medlem

din personlighed bliver jo ikke ændret lige meget hvad af svampe. Det kommer udelukkende an på, hvad du går ind i trippet med.
Hvis du bare vil lamme dig og have det sjovt med vennerne, ændre det sku ikke rigtig noget. hvis du derimod sidder alene og tripper, og virkelig for dig en øjenåbner så kan det ændre noget ja.

Junior medlem

Men du kan vel altid stadig være uheldig? Det er det jeg ikke ønsker at opleve..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=35557
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=1666

... Jeg tror ikke der findes bivirkning og uheldsfrie rusmidler.. desværre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

basssher skrev:
din personlighed bliver jo ikke ændret lige meget hvad af svampe. Det kommer udelukkende an på, hvad du går ind i trippet med.
Hvis du bare vil lamme dig og have det sjovt med vennerne, ændre det sku ikke rigtig noget. hvis du derimod sidder alene og tripper, og virkelig for dig en øjenåbner så kan det ændre noget ja.

Din bevidsthed bliver ændret, man tænker andre tanker - både under trippet og dagene derpå - oplevelsen, trippet - altså den psykedeliske oplevelse, vil uanset hvad du selv ønsker - ændre på dit jeg - ligesom alle andre oplevelser gør det.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Du kan ligeså nemt være "uheldig", hvis du da vil kalde det det, med salvia som du kan med så mange andre psykedelika. Alle nye stoffer kræver tilvænning, desto mere man vænner sig til rusen, desto mindre bliver chancen for et badtrip også.
Psykoser handler ligeså meget om personlighed, som det handler om din hjernes fysiologi, man kan dermed aldrig med sikkerhed sige, at man ikke får en psykose; det er chancen man tager når man experimenterer med sit sind...

Junior medlem

Jeg ved, at lige meget hvad kan er der altid en chance for at få en psykose når man tager stoffer. Men jeg snakker ikke om ekstremtilfælde - ligesom ved få en hash psykose (hvis da ikke man i forvejen lider af sindssygedomme). Efter hvad jeg har forstået, lider kroppen ingen skade af indtagelse af stoffet, og der er ingen reel chance for at få psykose.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil sige at i perioder hvor jeg/man eksperimenterer meget, der man sgu grænsepsykotisk i sine tanker det meste af tiden.... selv hvis man bare er weekendskikseklapper.. det eneste der betyder noget er jo weekenden, festen og de mennesker der er der... det jo også sygt på sine egen lille måde - ikke at det ikke er fedt....

Der altid en reel chance for at få en psykose - altså set og setting betyder jo alt - hvis nu det ændres udenfor din kontrol og det bliver til noget virkelig bad karma shit - så der sgu stor chance for at hjernen den fucker op i et stykke tid - måske permanent - da dit trip så bliver til en traumatisk oplevelse pga trippet som regl forstærker det som sker og eller gør en hjælpeløs i en kritisk situation.... så der altid en chance.... men sådan er livet - uden chancer ingen dopamin rush.. eller noget..

Junior medlem

Kan godt se hvad du mener.. Man skal altså bare have nogle forholdsregler - mht setting, sitter og forberedelse, og så bare generelt være forsigtig - så har man formindsket risikoen for at få psykose markant.. Jeg har faktisk fået alt den information jeg behøvede - tak for jeres svar, gutter :) Det har hjulpet mig til at forstå noget mere om hvordan en psykose - og stoffer generelt fungere, og hvorfor den opstår.

Trip well, mvh. Mikkel :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]