Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 16:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej. Jeg har efterhånden læst en del på Psychedelias info om stoffer, og har tænkt på hvad der egentlig menes når der ved DMT står at man kan få livsændrende, spirituelle oplevelser.
Har ikke selv prøvet at tage et Psychadelisk stof, så kunne godt tænke mig at vide om der er nogen som kan definere på hvilken måde at det er livsændrende?
og hvordan?

På forhånd Tak ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CPH
Hej Daniel

Når du tager psykedeliske stoffer påvirkes dine nerver i hjernen (hjerneceller). Det er ikke kun de nerver der styrer dine sanser som påvirkes, men også dem der sender de signaler som udgør dine tanker som påvirkes. Det vil sige at du ikke bare hører, ser og føler anderledes, men dine tanker ændres også når du er påvirket af et psykedelisk stof. Gennem evolutionen er det blevet tilpasset således, at det for mennesket, og dets overlevelse og formering, er bedst at dine nerver, og dermed tanker, fungerer som de gør 'by default' altså uden stoffer. At tage psykedeliske stoffer kan derfor være en oplevelse der er meget forskellig fra det du oplevelser i din hverdag. Det handler simpelthen om at du får et nyt syn, ikke bare på verden, men et nyt syn på hvordan du oplever verden. DMT er et meget stærkt stof og oplevelsen på dette er derfor meget intens, oplevelsen på DMT kan derfor beskrives som livsændrende.
Ligesom folk der ændrer deres liv total efter at have oplevet noget specielt. Det kan være en rejse til Indien der gør dig hindu, et trafikuheld der får dig til at bære hjelm når du cykler eller det kan være ligesom Jens Rhode der ændrer sit syn på straffeloven efter han besøger et fængsel i Danmark.
Når disse oplevelse beskrives som spirituelle, er det ikke bare fordi psykedelika har været brugt i forbindelse med religioner i mange år, men fordi de rør ved noget inde i og uden for dig, som du ikke forstår. Det er i sin enkelhed det som spiritualitet beskriver; konceptet om en verden som er større end, mindre end eller ved siden af os. Om dette er troen på en gudeverden og et forsøg på at beskrive meningen med tilværelsen eller det er søgen på videnskabelig forståelse af vores bevidsthed; det være sig ligemeget. Men da en psykedelisk oplevelse er noget der piller ved din forståelse og opfattelse af verden, kan denne blive spirituel for dig som person.
Et trip på psykedelia kan dog også bare være en fed fredag eller en god måde at sætte den kedelige hverdag i perspektiv.

Der lægges vist op til diskussion...

(og der tages forbehold for fejl)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sommetider kan man være heldig at få en oplevelse, der sætter nogen ting på plads, eller som får nogle sammenhænge til at stå frem med en klarhed, så man bare føler, at man nu VED hvad meningen bag ordene er. Det har en tendens til at ændre ens opfattelse langt ud over trippet. Selv har jeg ikke så meget oplevet, at der er kommet nye ting til som det har været en forståelse af noget, som jeg allerede havde beskæftiget mig meget med i tankerne. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at mange trip arbejder med de ting, der allerede er der.

Så er der andre ting som ego-død (The Void) eller andre ting, som er nærmest umulige at forholde sig til filosofisk, da det er så fremmed en oplevelse. Jeg kender kun selv konceptet filosofisk, men jeg har hørt mange trippere, der har set dette - og mange er ikke glade for det.

Junior medlem

Tak
Wow, det lyder vildt. Troede bare at man fik kraftige visuals og at det var det.
Har i nogen eksempler på at jeres liv er blevet ændret på? (Hvis i har taget det?).

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har ikke prøvet noget decideret livsændrende trip... Har indset en masse ting på diverse trips, som jeg har implementeret i mit liv, men det er ikke sådan, at jeg en dag er vågnet op og indset, at mit liv skulle laves om. Kun i mindre grad. Ofte oplever jeg dog, at jeg føler mig virkelig levende, som om jeg er kongen af universet med al frihed og magt i mine hænder til at gøre alt, hvad jeg vil. Ikke på en ond sadistisk måde, men bare på en fri måde.

Til gengæld har jeg prøvet et så kraftigt realitetsnedbrydende trip på en overdosis af et tryptamin nært beslægtet med DMT, at jeg i uger efter var stærkt i tvivl, om verden overhovedet eksisterer, eller om det er en illusion hevet ned over vores dumme hjerner. Er kommet ind bag livets kode, ind bag DNA'en og set bag kulisserne om bag hele universet og har levet i frygt for at være alene og for mørke, fordi jeg forventede, at de andre dimensioner ville bryde verden ned igen og åbne op til helvede. På den måde kan et trip også være livsændrende.

Psykedeliske stoffer er de bedste stoffer, giver de vildeste oplevelser, og er dem man bedst kan bruge til noget fornuftigt og ikke bare er narko, men det er også de hårdeste stoffer af alle, og man skal aldrig glemme respekten, bare fordi de ikke er afhængighedsskabende decideret.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg synes at det er svært at sige om ens liv er blevet ændret på grund af oplevelser på psychedeliske stoffer, man kan jo ikke vide hvorledes det ville have været foruden. Jeg har aldrig prøvet at bryde rigtigt igennem på DMT, og synes ikke at jeg har taget større beslutninger for mit liv hvor psychedeliske stoffer har været årsagen. Det handler bare om at være parat til en stærk oplevelse, hvis det er noget man har lyst til at prøve. Som Minimal skriver giver de nogle vilde oplevelser, og man skal skældne dem fra stimulanser og dissociativer. De bringer hverken en op eller ned, men væk kan man vist sige.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Farveladeland
Jeg er sgu ikke helt enig med dig Klunk.
Du siger at psychedeliske stoffer hverken bringer en op eller ned, men bare væk?

Når jeg er påvirket er jeg da i den syvende himmel, alting spiller max, og jeg tænker "for satan hvor er der mange folk der går glip af noget".
Man bliver da selvfølgelig blæst, hvilket jeg tror du mener med "væk" - og det er jo også en af de ting man går efter,
men syntes helt sikkert at det får mig op også, og alle andre.

Nu ved jeg ikke om du kun snakker om DMT - det skal jeg ikke kunne snakke med om, da jeg ikke har prøvet det.

;)

Cooker

In our memories
Brugeravatar

Synes godt nok også, at LSD og 2C-B for eksempel (men især LSD!!! :P) kan gøre verden til et fantastisk sted at være i... "Det spiller max" er en meget god måde at beskrive oplevelsen kort på. :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

Ja selvfølgelig kan man føle eufori, men det er mere overraskelsens glæde ved at opleve noget stort, der spiller ind vil jeg vove at påstå. Ligesom man bliver glad af at rejse, og det har jo ikke noget med psykoaktive stoffer at gøre. Her ser jeg bort fra at al glæde jo er styrret af stoffer i hjernen, og gad vide om din glæde på syre ikke skyldes frigivelse af andre stoffer i hjernen under dit trip. Nå nu bliver jeg pessimist, og det er jo heller ikke meningen, jeg synes bare at det skal stå klart at et trip på syre ikke nødvendigvist gør dig glad. Alle sanser "spiller max" ja, og det er en ret vild fornemmelse som bør opleves af alle, men ikke som på MDMA hvor de kun påvirker én positivt.

Som Terrence McKenna sagde "tanken om et liv uden en psykedelisk oplevelse, være lige så skæmmende som tanken om et live uden en seksuel oplevelse"

2cb er sådan en blanding mellem stimulans og psykedelika, så den er jo rent kemisk også lidt opløftende (her mangler en kildehenvisning da jeg ikke har prøvet det på eget sind).

In our memories
Brugeravatar

Jeg vil mene, at der er mere i oplevlsen af syre end oplevelsens glæde... Det forstærker jo alle sanser, indtryk og stemninger, og hvis man synes, at det hele er fedt, så bliver det automatisk endnu federe, helt ud til det vanvittig fede. Man kan få så meget optur over, at hele verden er, som den skal være, og at du er i stand til at være tilstede i dette paradis. Men det er klart, at glædesoplevelsen er noget, du selv skaber ved din indstilling og dine tanker og dit humør, og det ikke er ultrafalskt som på stimulanser. Det afspejles jo netop også i, som du siger, at man kan blive lige så nederen, som man kan blive glad.

Snakkede nu ikke om, at sanserne spillede max, men mere, at verden, ens personlighed og humør og andre mennesker bare spiller max i en større enhed.

Ved sgu ikke lige, om jeg vil sige, at 2C-B har noget stimulans over sig. Det er faktisk utrolig lidt stimulerende og er nemt at sove efter det. Så er LSD værre. Jeg tror bare, uden at være sikker, at glæden ved 2C-B lægger sig op af, at man netop får forstærket sin positive indstilling, uden at man bliver gravet i psyken. Det kan jo næsten kun være et godt trip, hvis man er glad i forvejen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Her er hvad LSD har gjort for mig:
Jeg startede med at være sådan ret badboy i måden jeg så ud og opførte mig på. Rigtig gangsta tøj og store kæder. Efterhånden som jeg blev ved med at tage lsd blev jeg mere og mere hippie minded. Skiftede tøjet ud med noget løst og farverigt og kæderne ud med nogle vævede nogle.
Jeg absolut hader vold nu (gjorde jeg nu egentlig også før bare ikke i samme grad) og så har jeg fundet en masse andre værdier i livet.
Jeg er også blevet meget meget mere følsom, kan jo fandeme næsten sidde og tude til visse film nu og så jeg blevet meget mere opmærksom på, hvor smuk hvores verden kan se ud. Derfor har jeg også fået lyst til at rejse alle mulige steder hen i verden for at opleve den og nyde den.
Så jo lsd har ændret meget for mig og det kun på 2-3 år.-
ps. Det fik mig også til at indse, at man skal huske at vise omsorg og kærlig overfor dem man holder af, for en dag er de der ikke mere.
EDIT: Skal lige siges jeg så nok også har taget mere syre end de fleste kommer til at tage på et helt liv :P

Medlem

og du kan bekræfte at det skyldes LSD\'en ?
og havde den ikke nogle negative sider

Junior medlem

Er der nogle af jer som har haft en oplevelse som var svær at integrere dagen efter selve trippet?

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
Darkpsyc0 skrev:
Her er hvad LSD har gjort for mig:
Jeg startede med at være sådan ret badboy i måden jeg så ud og opførte mig på. Rigtig gangsta tøj og store kæder. Efterhånden som jeg blev ved med at tage lsd blev jeg mere og mere hippie minded. Skiftede tøjet ud med noget løst og farverigt og kæderne ud med nogle vævede nogle.
Jeg absolut hader vold nu (gjorde jeg nu egentlig også før bare ikke i samme grad) og så har jeg fundet en masse andre værdier i livet.
Jeg er også blevet meget meget mere følsom, kan jo fandeme næsten sidde og tude til visse film nu og så jeg blevet meget mere opmærksom på, hvor smuk hvores verden kan se ud. Derfor har jeg også fået lyst til at rejse alle mulige steder hen i verden for at opleve den og nyde den.
Så jo lsd har ændret meget for mig og det kun på 2-3 år.-
ps. Det fik mig også til at indse, at man skal huske at vise omsorg og kærlig overfor dem man holder af, for en dag er de der ikke mere.
EDIT: Skal lige siges jeg så nok også har taget mere syre end de fleste kommer til at tage på et helt liv :P

det du beskriver, er det at blive voksen! kæder og gangsta atitude vokser de fleste jo fra uden lsd så helt sikker kan du ikke være på at det er lsd der fik dig til at "se lyset" jeg har selv kun prøvet lsd ca 30 gange ( men masser af svampe, kaktus, lsa, dmt og hash og amf i kilovis ) man skal ikke tro at løsningen på alt er lsd !!!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Løsningen på alt er ikke LSD nej - men det kan blot grave dybt ned i sindet

Jeg har selv prøvet det 3 gange nu - og det mest, ikke livsændrende - men nærmere personlighedsudviklende trip (dog også mest skræmmende) jeg har haft, var her i lørdags.

Jeg har ellers haft flere personlighedsudkilkende trips på LSA (som jeg har prøvet 15-20 gange vil jeg tro)

Hver gang er det som om jeg bliver mere ''voksen'' - jeg er godt nok stadig kun 16 - men mentalt bliver jeg mere dannet for hver gang (hvis jeg altså sætter mig for at få noget ud af trippet - og ikke bare sjov), som at sætte sindets udviklings-hastighed op i en dag.

Ens hoved bliver fyldt med nye tanker - man kan få ideér til hvad man vil her i livet, og finde ud af nye ting om sig selv.
- Hvorfor man gør som man gør, siger hvad man siger og er som man er.

Under et trip føler jeg mig ofte stærkere (det KAN også have den modsatte effekt - men det har noget at gøre med hvordan jeg har det med sig selv i forvejen)

Så livsændrende/personlighedsudviklende - ja - nye ting går op for en, hvordan livet, dit eget sind, og din opfattelse af verden hænger sammen og hvordan du selv kan påvirke det hele til noget mere positivt.
Som sagt er der også negative sider ved psykedeliske stoffer - går det galt på en eller anden måde, kan det påvirke dit syn på dig selv, livet og verden negativt.
- Dette er selfølgelig noget man kan arbejde med - og kan gøre en meget klogere på livet med tiden :)

- Abraham Lincoln

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
det der menes med at DMT kan give livsændrende oplevelser kan du få en forklaring på her:

Psychedeliske stoffer ER bevidsthedsudvidende det vil sige at du bliver i stand til at beskue dig selv i højere grad udefra.
Så hvis du render rundt og har nogle forudfattede meninger kan de blive udfordret.

Jeg blev selv åbnet spirituelt efter meget kort tid med disse ting, og hver et trip har blot forstærket mig. Din virkelighed kan simpelhent blive smadret i sådan en grad at du aldrig ville kunne samle den samme virkelighed igen.
Du kan opleve overnaturlige ting som forskellige sanser bliver til en sans, ESP (extra sensory perception), telepati, egodød OSV... derfor er det klart at når du har oplevet bare lidt af dette, at dit liv vil ændre sig.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Malkavian skrev:
Så er der andre ting som ego-død (The Void) eller andre ting, som er nærmest umulige at forholde sig til filosofisk, da det er så fremmed en oplevelse. Jeg kender kun selv konceptet filosofisk, men jeg har hørt mange trippere, der har set dette - og mange er ikke glade for det.

Jeg vil vove påstanden, at de "mange" ikke har nået fuldstændig transcendens, og derfor stadig knytter sig til egoet. Det er der skaber angsten, og det er ikke nemt at slippe de tilknytninger. På vej til en såkaldt ego-dødsoplevelse bliver ens grænsesituation som menneske helt erfaret, og den skaber angsten, og en fornemmelse af død, men den sande "død" er når tilknytningerne helt er sluppet og man blot er åben for og i virkeligheden...
Og jaja, jeg er godt klar over de filosofiske problematikker ang. begrebet ego-død, men dem ser jeg bort fra nu.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Odden hvad er de filosofiske problematikker ang ego-død? Jeg har selv haft en sådan oplevelse og det er aldrig faldet mig ind at der var nogen filosofisk problematik omkring denne oplevelse.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg taler om begrebet, ikke oplevelsen.
Men det er problematisk at tale om "ego-død" i religioner og filosofier der opererer med begreber som an-atman etc, som betyder ikke selv. Men for os i en tradition med en stærk præget individ tanke giver det mere mening at tale om dette begreb.

Dedikeret medlem

Uden at tage stilling til eventuelle filosofiske problemer ved egodød (jeg er ikke velbevandret i østlig filosofi :P ), vil jeg også sige at de jeg kender, som har gennemgået egodød, og ikke bare "snuset til det", har oplevet det som en fantastisk og spirituel oplevelse. Men de, som kun nåede at opleve grænselandet mellem ego og egodød, og altså ikke "brød igennem" har haft det sværere med det... Det er jo også en af de ting, som The Psychedelic Experience beskæftiger sig med - at overgive sig til oplevelsen, og ikke klamre sig til ego'et.

Hm, ovenstående blev vist lidt new age-agtigt at høre på :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]