spiffeh skrev:
Okay, er der en anden der kan forklare mig hvad han mener med de 3 kræft indslag så?
jo altså, nu skal du høre...
phornuphto skrev:
Jeg har jo ikke sagt at det er entydigt sundt men at der er fordele ved det såvel som ulemper. Sådan er det jo med så meget.
det tolker jeg som at phornufto mener, at skadeligheden af stoffer i særlig grad bliver negativt fremhævet frem for andre ting.
phornuphto skrev:
Ikke for at fortsætte denne diskussion unødigt men lad mig lige illustrere min pointe så der ikke kan være tvivl:
Onani øger risiko for kræft :
http://avisen.dk/onani-oeger-risiko-for ... 02898.aspxKød øger risikoen for kræft:
http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1135480.eceNatarbejde øger risiko for kræft:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-9183430.htmlJeg kunne jo blive ved. Det er derfor jeg ovenfor skriver
"Samtidig virker det lidt intetsigende at skrive "skadelig effekt" uden at lave ordentlige sammenligninger. Der går jo ikke en dag uden at man på tv kan høre hvordan det ene og det andet produkt har den og den skadelige virkning (som ingen med almindelige kostvaner sjovt nok oplever i deres hverdag)."
Min pointe er ikke at vi skal ignorere disse advarsler fuldstændig. Men der kommer også et punkt hvor man må sige: hvorfor ikke bare nyde livet (så længe forbruget er moderat og ik påvirker min hverdag negativt)? Eller skal vi holde øje med alt hvad vi spiser og drikker og gør hele tiden?
som jeg opfatter det, forsøger phornufto med dette indlæg at synliggøre den skævvridning han tidligere påstod eksisterer. som jeg, og sikkert også Spiffeh og Phibes ser det, er indlægget snarere et eksempel på at der også findes bollox forskning og journalistisk sensationalisme, indenfor de trivielle hverdagsfristelser.
den med onanien er jo et fremragende eksempel på journalistisk skævvridning. ud fra overskriften kunne man godt få den tanke det er selve den selvstimulerende akt, som fører til prostatakræft. læser man artiklen fremgår det dog tydeligt at sammenhængen består i, at både sexlysten (dermed onani) og prostatakræft, fremmes af det samme hormon. om det så overhovedet er sandt er stadig ret tvivlsomt for forskningen på området peger i hver sin retning.
de to andre links omhandlende rødt kød og natarbejde tager du med ligesom for at trivialiserer det hele. "se, helt almindelige ting som rigtig mange danskere gør er også kræftfremkaldende. hvorfor skal vi gøre så meget ud af stofferne".
phornuphto skrev:
"Samtidig virker det lidt intetsigende at skrive "skadelig effekt" uden at lave ordentlige sammenligninger. Der går jo ikke en dag uden at man på tv kan høre hvordan det ene og det andet produkt har den og den skadelige virkning (som ingen med almindelige kostvaner sjovt nok oplever i deres hverdag)."
de ting har måske ikke indflydelse på din hverdag nu, men det kan de meget vel få senere! du er jo ung nu, og dit forsvar mod mutationer er stærkt. men husk på at dine celler skal dele sig rigtig mange gange endnu, og her er det af afgørende betydning at kroppen ikke belastes med unødigt oxidativt stress, som det er tilfældet med stimulanser. med hensyn til de ting du nævner, så er det jo noget som rigtig mange har taget til efterretning, og lever efter. rigtig mange, især kvinder, går jo meget op i deres udseende og det at leve sundt, og undgår derfor i det store og hele rødt kød. det er derfor at en "tøseburger" nu universelt forstås som en burger indeholdende kyllingefilet.
mænd har det med at reagere trodsigt som du på den slags nyheder. "jeg har sgu aldrig taget skade af en go' bøf... bla bla ofte med en reference ala "min tante fra færøerne, som aldrig åd andet end friturestægt grindehvalspæk, blev 103 år gammel og havde aldrig været syg før en lungebetændelse som hun pådrog sig under New York Marathon, i en alder af 87." de der freak cases kan man nemt finde. det er bare ikke videnskabeligt. derimod er det et videnskabeligt fact at mænd i snit lever ca. 5 år kortere end kvinder, pga. deres mere chancebetonede livsstil.
sundhed er som et budget. der er de gode ting på plussiden som skal vejes op imod dine synder på den anden side. så er der selvfølgelig individuel variation som spiller ind også, og derfor er det ikke til at sige om lige netop du kan slippe afsted med de ting du gør. stoffer er altså noget af det som vejer virkelig tungt på minussiden. det kan vi se rent statisktisk. de fleste stoffer er måske ikke så direkte fysisk skadelige som alkohol og rygning, men de har til gengæld en tendens til at gøre dig hurtigere og mere afhængig, og det får hele sundhedsbudgettet til at vælte og så er den helt gal.
så mit svar på det oprindelige spørgsmål; kan man leve helt uden skadevirkninger ved moderat brug? ja, muligheden foreligger, men man er oppe imod nogle hårde odds og uanset hvad må man tage chancer. du kunne f.eks være disponeret for at udvikle parkinsons. i den forbindelse kunne et stimulansforbrug fremprovokere et tidligere udbrud af sygdommen, og du kunne sidde som Michael J. Fox i en alder af 30 år.
det er ikke til at vide.
til sidst, phornuphto, det mest oplagte modargument. har du tænkt på at manglen på forskning i stoffers positive virkninger skyldes at der ikke rigtig er nogen

. det ville ikke undre mig om dem som er virkelig godt inde i stoffers virkemekanismer, indser den mulighed for at være så usandsynlig at det ikke er værd at spilde tid på. selvfølgelig også set i det perspektiv at en evt. lille gevindst, ikke ville kunne måle sig med den negative virkning. du indtager typisk et bestemt stof/kemikalie(og nogle gange flere andre stoffer som du er uvidende om. endnu en usikkerhed) som har mere eller mindre specifik virkning på nogle receptorer i din hjerne og CNS, som bevirker en forskubbelse af kroppens elektro-kemiske balance. hvis du ellers er rask og lever sundt, så er din baseline den sundeste tilstand i kroppen. man skal ikke ret langt væk fra den balance, temperaturmæssigt, pH-mæssigt, hormonelt og kemisk før man nærmer sig noget sygeligt. og siden stoffet ikke har noget næringsværdi er det eneste du opnår at stresse kroppen, da den skal arbejde ekstra hårdt for at komme tilbage til baseline hurtigst muligt.
så det er mit meget uvidenskabelige gæt, at der ikke findes nogle positive effekter af gængse stoffer, udover selve rusen og de specifikke medicinske anvendelsesmuligheder som vi allerede ser implementeret i dag. opiater som smertelindring og beroligende medicin, amfetaminer til ADD o.s.v.
videnskab 1 > 0 phornuphto