wow der kom mange svar hurtigt

. okay først vil jeg lige sige.
Drupe skrev:
Tag nu ham manden der er vokset op under ulykkelige omstændigheder og har været udsat for vold og følelseskulde som helt lille. Hans kæreste har fundet en anden, og i det øjeblik vælder hele hans barndoms smerte op og hele hans emotionelle tilstand koger over med jalousi og hævntørst som han reagerer på og begår vold mod kæresten. Her kan man næsten sige at hans adfærd er fuldstændig determineret af hans fortid qua din teori. Men hvad hvis han vælger blot at observere de voldsomme indre følelser uden at handle på baggrund af dem? Det er rent faktisk en mulighed. Her træder han ud af skæbnen, ved ikke at reagere som hans fortid eller "tilskynder" ham til med stor kraft.
hvad for manden til blot at obsevere de negative hændelser uden at gøre nogen fysisk eller psykisk skade på hende. hvis han ikke har lært at det er forkert at gøre skade så ved han det jo ikke. og hvis han tidligere havde haft en positiv hændelse i hans liv som havde lært ham at det at skade andre ikke var okay, så ville han jo ikke gøre skade på hende.
så kan man så diskutere at folk ikke altid gør hvad der er rigtig og forkert selvom de godt ved hvad der er rigtigt eller forkert. men jeg giver lige endnu et eksempel:
en pige stjæler en masse tøj fra en tøj butik, hun ved godt at det er forkert og at hun tager det fra nogle andre. men i hendes dårlige liv er der ingen der forstår hende, og de "gode" veninder hun har ligger gruppe pres på at hun skal stjæle noget til dem. og så er det jo tydeligt hvorden det ender.
en anden måde at sige det på er, at for vær action, er der en reaction osv. ting sker ikke bare lige pludselig, alt sker for en grund.
Psyklon-b skrev:
Prøv nu at hør her, det jeg vil nå frem til med min definition af determination, er at det ikke er bestemt på forhånd af guden, hvad der kommer til at ske. Fx. Det er tilfældigt at denne planet har været hjem for den evolutionære process, men denne tilfældighed har været determinerende for at jeg kan skrive dette indlæg. Sådan er der en millard processer, kendte og ukendte, men alle tilfældige, som har været determinerende for at denne forum eksistere.
Skift evt. determinerende ud med bestemmende eller afgørende, hvis det er giver mere mening
det er præcis det her jeg mener, desvære er jeg ikke så god til at fatte mig i korthed