Minimal skrev:
Mad og sex er naturligt. Det andet er udnyttelse af, at du kan pille ved din biokemi.
Minimal skrev:
Drupe: Alle er dyr i deres reptilhjerners varetægt. Uanset hvor sjældent og hvor ansvarligt du tager stoffer, så er du ligesom alle andre. Tager du amf, coke, heroin, en af disse, på noget som helst tidspunkt, er det for at opfylde noget i din hjerne. Du får intet ægte ud af det, intet menneske i verden gør, så det er ikke relevant at snakke om generaliseringer. Det gælder ens for alle. Og jo klogere du tror du er, jo dummere er du bare - jo bedre er du til at bilde dig selv ting ind, som får det til at virke bedre.
Javel!
Pas på med at bruge begreber som "ægte" og "naturligt". At en sådan argumentation kan køre helt af sporet kan du fx. se i debatten om homoseksualitet, hvor er stor fløj argumenterer for at det er unaturligt. Hvis der med "naturligt" menes natur-ligt, altså "lig naturen", så er homoseksualitet i hvert fald meget naturligt, fordi det forekommer blandt utallige dyreracer, og tilsvarende kan du finde mange dyr der beruser sig, så derfor må det også være naturligt.
Hvis du med naturligt mener "det, der opfylder kroppes evolutionært betingede behov" eller noget i den stil, så er narkotiske stoffer unaturlige, da de ikke gavner kroppens overlevelse eller reproduktion. I så fald er homoseksualitet også unaturligt. Det er computerspil og beskyttet sex så også i denne sammenhæng.
Mht. til "ægte følelser" er det også ret problematisk at definere. Hvis du spiller et godt computerspil, hvor du gennemfører en svær level eller får et supergodt item eller hvad ved jeg, så belønner din hjerne dig med dopamin. Er dette så også en falsk følelse? Det gavner jo ikke kroppens behov overhovedet. Det samme gælder tilfredsstillelsen ved en god samtale, en smuk solnedgang, en god film etc.
Men ok, jeg kan godt forstå hvorfor du siger at stoffer giver uægte følelser. Det er trods alt et fremmed kemisk stof man introducerer i kroppen, der går ind og piller ved processer i hjernen, der normalt kører af sig selv. Fair nok. Synes dog det føles præcis lige så virkeligt alligevel. En følelse er vel en følelse. Kan stadig ikke forstå hvad der er forkert ved at opnå en rus, hvis det gøres forsvarligt, uden at man mister even til at fungere i hverdagen. Skal der være et "højere formål" med en oplevelse, før den er ok?
Minimal skrev:
Det handler slet ikke om at overleve at tage stoffer, at kunne "styre" sit forbrug eller at kunne fungere ved siden af. Det ændrer ikke en pind ved, hvad stoffer er, og hvad du kan bruge dem til (eller ikke).
Igen, du er et fucking dyr ligesom mig og alle andre, du fungerer ikke på et højere plan (udover et højere plan af selvforblændelse og indbildskhed), og du ville ikke tage stoffer, hvis du ikke kunne lide biokemien, det satte i gang i kroppen på dig. Det gælder alle mennesker, også i alle de kulturer, som du snakker om. Og hvis vi snakker stimulanser og downers, hvad er så din forklaring? Hvilke spirituelle formål har det?
Jeg har aldrig sagt at stimulanser og downers kan bruges til spirituelle formål. Det tror jeg heller ikke, i hvert fald kun i meget lille grad. Den type stoffer tager man jo fordi de giver rare følelser. Jeg kan bare ikke se hvad der er i vejen med det, hvis de bruges med måde.
Din forståelse af hjernen som altdomineret af krybdyrhjernen, mens de mest avancerede lag bare er en slags kompliceret rationaliseringsmekanisme passer ikke overens med hjerneforskningen. Vi ved, at de mere komplekse hjernedele kan hæmme og kontrollere krybdyrhjernens implulser i endda høj grad. Så at reducere mennesket til et impulsivt dyr er simpelhen en overdreven simplificering. Er du slet ikke åben for at dit verdensbillede kan udvides? Du skriver en masse ting om hvordan mennesker er, som var det den åbenbarede sandhed.
Til dit sidste spørgsmål kan jeg jo spørge tilbage, hvilke af krybdyrhjernens belønningsfunktioner et psykedelisk stof tilfredsstiller, siden mange mennesker bruger disse stoffer igen og igen?
Minimal skrev:
Og hvad der er i vejen med at tage narko til noget som helst formål? Jamen hvillet formål har du? Du har det sjovt, fordi din hjerne udskiller stoffer, som burde blive udskilt af, at du opnår noget, men du snyder dig selv og opnår ikke en skid andet end at lære din hjerne ting,. som hæmmer den.
Hvad er der forkert med at have det sjovt? Er du fra indremission eller hvad? (

). At hjernen udskiller stoffer på narko, der "burde" være udskilt af at du opnår noget, er vel nærmest en slags darwinistisk-religiøs opfattelse? At man KUN må blive tilfredsstillet af at æde, skide, bolle, arbejde og sove, og at alt andet er snyd? Det er en meget fundamentalistisk indstilling. Det er fint at du har det sådan selv, og føler skam hver gang du tager narkotiske stoffer. Men du behøver ikke pådutte din "religion" på mig. Jeg kan sgu godt se at stofindtag ikke gavner mit (højere?) evolutionære formål der er indkodet i mine gener, men jeg synes altså ikke at det er særligt meningsfyldt at gøre noget sådant til et dogme der skal opfyldes før en oplevelse/handling er OK. Og som nævnt er der MANGE ting der heller ikke gavner dette, men som intet har med rusmidler at gøre.
Minimal skrev:
Jeg siger heller ikke, at den mest fornuftige metode måde at klare alle problemer på er ved at have loven, som den er nu. Jeg kan bare ikke tåle at høre på selvindbilske Messiah'er, der ikke fatter en skid af, hvor primitive de egentlig er oven i hovedet.
Og jeg kan bare ikke tåle at høre på pseudo-videnskabelige argumenter for, at vi er blinde driftsstyrede dyr, der hverken evner selvrefektion eller ansvar, og hvor intellektets eneste evne er at forsvare selvdestruktiv adfærd. På en måde virker det altså lidt som om du kæmper mod dig selv i din argumentation. Har du tidligere haft et uforsvarligt narkoforbrug, hvor du løj overfor dig selv? Jeg synes der er lidt strengt at du insisterer på at det er dét ALLE gør, når de forsvarer ansvarlig brug af rusmidler.
Minimal skrev:
Hvordan skulle jeg kunne tale for mig selv, når jeg snakker om andre mennesker på psy?
Jeg synes bare du skulle nøjes med at snakke for dig selv, i stedet for at beskylde størstedelen af denne sides brugere for at vare ansvarsløse, selvdestruktive dyr, der gemmer deres usle lyster bag fine ord og rationaliseringer.