Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 22:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey psy.

jeg har her i 4-5 månder taget truxal P.ga. søvn forstyrrelser, efter en speed "psykose" jeg fik i november.
Før jeg fik udskrevet truxal var det sådan at jeg havde det næsten overhoved ikke havde nogle symtomer når jeg lige var vågnet, men så efter en times tid begynde de at komme tilbage.

Men så efter at jeg begynde på truxal er det visuelle så stærkt at jeg næsten ikke kan se ud at øjne når jeg vågner, der efter går der ca. 10 minutter også har jeg det okay.

Tror i at truxal gør at jeg ikke sover på den rigtigt måde, så min krop ikke danner nok serotonin eller sådan nået.
eller hvad tror i der kan være galt?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

\\.ERROR

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Hvis du tager truxal på dalig bacis, kan det være at du blot skal have en højere dosis.
Der er en rimelig hurtig tilvænning med truxal. Så hvis du har haft samme dosis hele tiden ville det være en god ide at snakke med din læge om en evt. højere dosis og mere efterchek for at finde ud af hvornår du får et maximalt og stabilt virkning af truxalen.

Her er hvad medicin.dk skriver om bivirkninger man kan forvente med truxal:

Meget
almindelige
(> 10%) Mundtørhed, øget spytsekretion.
Svimmelhed, sedation.

Almindelige
(1-10%) Øget appetit, vægtøgning, kraftesløshed, træthed.
Kvalme, dyspepsi, obstipation.
Takykardi.
Myalgi.
Dystoni, hovedpine, søvnløshed, nervøsitet, agitation, nedsat libido.
Øget svedtendens.
Akkommodationsbesvær.

Ikke
almindelige
(0,1-1%) Nedsat appetit, vægttab.
Opkastning, diarré, leverpåvirkning.
Hypotension, hedeture.
Muskelstivhed.
Tardive dyskinesier, parkinsonisme, kramper, akatisi, okulogyration.
Hududslæt, pruritus, fotosensibilitet, dermatitis.
Urinretention, erektil dysfunktion, ejakulationsforstyrrelser.

Sjældne
(0,01-0,1%) Forlænget QT-interval, dyspnø.
Trombocytopeni, agranulocytose.
Hyperprolaktinæmi, hyperglykæmi, gynækomasti, galaktoré.
Allergiske reaktioner, anafylaktisk reaktion.
Amenoré.

Meget
sjældne
(< 0,01%) Icterus.
Malignt neuroleptikasyndrom.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det lyder ikke godt. Det kan selvfølgelig skyldes den oprindelige tilstand, som du fik ordineret Truxal mod, men det kan også skyldes bivirkninger. Antipsykotisk medicin kan give en lang række mærkværdige bivirkninger. Ingen har i virkeligheden helt styr på det. Truxal er et gammelt præparat og mange læger har en forkærlighed for præparatet, men jeg kan komme på flere langt bedre valg set ift. bivirkningsprofil. Et eksempel er Seroquel, som virker på de samme symptomer, men som mange tolererer bedre, selvom der er individuelle forskelle. Præparatet tilhører den nyere gruppe af antipsykotisk medicin, som kaldes atypiske. Der er flere præparater indenfor den gruppe og derfor flere muligheder. Hvis jeg var dig ville jeg tale med min læge om et præparatskift.

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

arpheus skrev:
Et eksempel er Seroquel
:?

Jeg har haft fået udskrevet seroquel. Det giver mig koldsved, og binder et par knuder på min hjerne.
Så det er nået jeg ikke skal have smidt i hoved igen.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
har du det stadig som beskrevet foroven eller har du ændret på noget til værre eller bedre? Jeg håber du har fået det bedre :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

ERROR skrev:
arpheus skrev:
Et eksempel er Seroquel
:?

Jeg har haft fået udskrevet seroquel. Det giver mig koldsved, og binder et par knuder på min hjerne.
Så det er nået jeg ikke skal have smidt i hoved igen.

Hvor meget Truxal fik du og hvor meget Seroquel fik du? De har det med at smide en ordentlig røvfuld i hovedet på en og det kan måske ha noget med det at gøre. Det kan også være bivirkninger der går over efter relativt kort tid (ca.14 dage). Hvad får du nu og hvordan har du det?

Medlem
Brugeravatar

jeg tager ca. 40mg truxal, og har fået det i snart 5 månder. Også 40mg seroquel.
Min tilstand svinger meget både i det visuelle og psykiske.

Medlem
Brugeravatar

Opis skrev:
har du det stadig som beskrevet foroven eller har du ændret på noget til værre eller bedre? Jeg håber du har fået det bedre :)

Det er ikke blevet en skid bedre...

jeg tager ca. 40mg truxal, og har fået det i snart 5 månder. Også 40mg seroquel.
Min tilstand svinger meget både i det visuelle og psykiske, men kan for det meste godt passe mit arbejde.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

ERROR skrev:
Opis skrev:

Det er ikke blevet en skid bedre...

Min tilstand svinger meget både i det visuelle og psykiske, men kan for det meste godt passe mit arbejde.

Jeg er ikke helt med. Du skrev tidligere, at du aldrig skulle ha seroquel igen, så jeg går udfra at du nu "kun" tager 40 mg. truxal om dagen og ikke seroqel. Så vidt jeg ved findes seroquel i 25, 100, 200 og 300 mg., så du fik formentlig 50 mg.

Som Opis foreslog, så lyder det som om du er undermedicineret. Det er ihvertfald ikke tilfredsstillende at du har det sådan. Er de ubehagelige symptomer du har, de samme som dem du fik ordineret medicinen imod? Så tyder det jo på undermedicinering eller et præparat der ikke virker tilfedsstillende på dine symptomer. Hvis du aldrig har oplevet symptomerne før, så tyder det på bivirkninger. Jeg synes du skal fortælle din læge, hvordan du har det og at det ikke er tilfredsstillende. Lægen må finde på bedre løsninger og det skal du efter min mening insistere på.

Medlem
Brugeravatar

arpheus skrev:

Jeg er ikke helt med. Du skrev tidligere, at du aldrig skulle ha seroquel igen, så jeg går udfra at du nu "kun" tager 40 mg. truxal om dagen og ikke seroqel. Så vidt jeg ved findes seroquel i 25, 100, 200 og 300 mg., så du fik formentlig 50 mg.

Seroquel tager jeg ikke længer, og det var selvfølig 50mg (25mg x 2) og cirka samme dosis med truxal.

Mine symtomer er nogenlunde de samme. Det er har indret sig til at det psykiske og visuelle er der lige fra jeg vågner, hvor der normalt gik ca. en times tid før de kom.

Senest rettet af ERROR 30 jun 2009 13:04, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

ERROR skrev:

Seroquel tager jeg ikke længer, og det var selvfølig 50mg (25mg x 2) og cirka samme dosis med truxal.

Mine symtomer er nogenlunde de samme. Det er har indret sig er at det psykiske og visuelle lige fra jeg vågner, hvor der normalt gik ca. en times tid før de kom.

Ok :) Så lyder det ikke som om det har noget med truxal at gøre, men mere som om en forværring af din oprindelige tilstand. Det vil sige, at du enten ikke får nok truxal, skal ha et andet præparat, eller evt. et supplerende. Hvis du får medicinen udskrevet af din læge vil jeg foreslå, at du i stedet bliver henvist til en psykiater. Som jeg ser det bliver du ikke medicineret ordentligt. De har heldigvis startet ud med lav dosis, nogle psykiatere har det med at fyre nogle gevaldige doser af fra starten, så man bliver overvældet af virkningen og nægter at få det igen, men det lyder heldigvis ikke som om det er tilfældet med dig. Nogle kan bare ikke tåle visse former for medicin.

Jeg har selv prøvet både truxal og seroqel. For mig var 25 mg. seroquel passende, tog jeg 50 mg. så var jeg helt i brædderne, andre får helt op til 800 mg., men de er selvfølgelig også svært psykotiske. Truxal fik jeg (ligesom dig) efter en speed psykose får mange år siden. Efter nogle måneder gik det over af sig selv, så du må ikke fortvivle. Jeg tror bare det er et spørgsmål om at bruge det rigtige præparat i den rigtige dosis, indtil du er kommet helt ned igen, så vil det formentlig forsvinde med tiden.

Det er vigtigt, at du er meget præcis med at fortælle psykiateren/lægen om dine symptomer. Det kan tit være svært at få sagt det hele, hvis man bliver afbrudt eller lign. Hvis det er tilfældet, så vil jeg foreslå, at du be'r om at få to minutter til at tale uden afbrydelser, han/hun kan så stille spørgsmål bagefter. Det kan de ikke andet end sige ja til.

Måske ved du godt noget af det jeg har skrevet, jeg fortæller bare hellere for meget end for lidt og håber du kan bruge det. Skriv endelig, hvis der er noget eller der sker nyt.

Hilsener herfra.

Medlem
Brugeravatar

hvilken dosis truxal fik i endelig besked på at tage?
jeg har nemmelig lige fået besked på at tage mellem 100 - 150mg om dagen, lidt efter behov.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
ERROR: Har du været på ferie eller? Syntes ikke jeg har set dig så meget på det sidste..... :) Men det da træls at høre du stadigvæk ikke er tiptop i orden.... jeg stadigvæk ret sikker på at de fjolser som fyldte det amf på dig har haft blandet et eller andet, andet i det..... kunne gå ud i stuen og trampe den ene af dem lige nu, men da det er min nieces kæreste pt - er det desværre et no-go - selvom du ved jeg gerne vil gøre det.... samme flok var jo næsten tilstede da dabbe røg rundt på krydsere, ritalin og alkohol... Dog var svinet der ikke, men flokken du var sammen med er sgu heller ikke lige det sundeste selskab for en gut på din alder... desuden ligger de langt under dit intelligens niveau - men wtf shit happens..

See you soon i hope

P.L.U.R der

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Du tager ikke nogle former for Fenemal overhoved vel ?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Han æder sgu da ikke fenemal..... Medmindre nogle af de fuckhoveder i den her pisby har giver ham nogle....
Former for fenemal?

Lizardman hvad snakker du om.

Fenemal er Phenobarbital - et barbiturat.... Det er ikke en stofgruppe for sig selv, altså fenemal..... Men derimod bare et salgsnavn for phenobarbital

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

ERROR skrev:
hvilken dosis truxal fik i endelig besked på at tage?
jeg har nemmelig lige fået besked på at tage mellem 100 - 150mg om dagen, lidt efter behov.

Det lyder ikke usædvanligt. Når det er efter behov kan du jo forsøge dig frem til rette dosering, så længe du ligger indenfor de 100-150 mg. Jeg mener jeg fik 25 mg. efter behov. Tog dem vist 3-4 gange om dagen.

Medlem
Brugeravatar

Child of aum: Nej. jeg har ikke været på ferie, men dog et længer ophold hos en ven fordi min tilstand er blevet værre :?
Det er også rart at høre at du støtter mig, fordi det hælper mig sgu en hel del psykisk. tak for det man :peace: jeg kommer forbi her en af dagene :)

Senest rettet af ERROR 20 jul 2009 15:03, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Det lyder ikke usædvanligt. Når det er efter behov kan du jo forsøge dig frem til rette dosering, så længe du ligger indenfor de 100-150 mg. Jeg mener jeg fik 25 mg. efter behov. Tog dem vist 3-4 gange om dagen.[/quote]

jeg tror også jeg har fundet ud af at jeg skal holde mig til de 150mg, det giver mig en søvn på 8-9 gode timer.

Medlem
Brugeravatar

arpheus skrev:
Det lyder ikke usædvanligt. Når det er efter behov kan du jo forsøge dig frem til rette dosering, så længe du ligger indenfor de 100-150 mg. Jeg mener jeg fik 25 mg. efter behov. Tog dem vist 3-4 gange om dagen.

jeg tror også jeg har fundet ud af at jeg skal holde mig til de 100mg, det giver mig en søvn på 8-9 gode timer. også er jeg heller ikke så smadret når jeg vågner.

Senest rettet af ERROR 20 jul 2009 14:55, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Child of Aum skrev:
Han æder sgu da ikke fenemal..... Medmindre nogle af de fuckhoveder i den her pisby har giver ham nogle....
Former for fenemal?

Lizardman hvad snakker du om.

Fenemal er Phenobarbital - et barbiturat.... Det er ikke en stofgruppe for sig selv, altså fenemal..... Men derimod bare et salgsnavn for phenobarbital

Fordi jeg engang fik det på næsten samme måde/ oplvede noget der lignede da jeg havde fået truxal- og ved en fejl Fenemal Dlf..
Så nu slapper du lidt af man ! salgsnavn... ja ? eeh.. så man må heller ikke sige krydser osv mere herinde ? okay.. så blev jeg da så klogere.. ta dig nu lidt sammen...

Jeg har lov til at poste et spøgsmål uden du behøver lege politimand... tsk.. fede baby.. hyg dig ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]