arpheus skrev:
Jeg synes det er ret tankevækkende, hvor meget du og andre herinde (Odden, Phibes, Dankdawg osv.) taler om objektivitet i mange sammenhænge også indenfor videnskabelige fag der enten ikke er strengt objektive eller også befinder sig på grænsen. Mener i, at filosofi er en objektiv videnskab? Er der nogen videnskab i mener IKKE er objektiv?
Hvilke sammenhænge og videnskabelige fag mener du ikke er strengt objektive? Og hvilke befinder sig på grænsen?
Og hvad mener du med begrebet "objektiv/objektivitet" og "strengt objektiv/streng objektivitet"?
Jeg spørger ikke for at "udfordre" dig eller så tvivl om hvorvidt du har ret i det du siger, men simpelthen for at få begrebsafklaring, og finde ud af, hvad du mener - det fremgår ikke rigtig af det du skriver. For sålænge jeg ikke rigtig ved hvad du mener, kan jeg ikke rigtig svare på dine spørgsmål eller diskutere med dig.
Jeg KAN dog sige noget, nemlig at jeg slet ikke mener, at Filosofi er en videnskab. Filosofi er en slags meta-videnskab, der IKKE er underlagt nogen specifikke regler, og IKKE er tvunget til at holde sig indenfor et bestemt genstands-felt/undersøgelses-område. Filosofi "kan alt". Det er bl.a. derfor, at filosofien kan undersøge og kritisere videnskaberne.
Så kommer der selvfølgelig nogle problemer med, hvordan noget der ikke er underlagt nogen "objektive" regler eller normer (som jeg hævder filosofi ikke er) kan garantere, at videnskaberne den undersøger, retter og kritiserer og dét, den producerer og hævder er "objektivt" og sandt. Det orker jeg ikke at prøve at forholde mig til eller svare på lige nu.
Desuden: (og jeg har - desværre - ikke gennemtænkt dette særlig gundigt) Så er jeg lige ved at tro, at jeg ikke vil kalde noget for "videnskab", hvis det ikke er objektivt. "Den videnskabelige metode" skal - som jeg nævner i det indlæg du citerer - sikre, at forsøg, læsninger, fortolkninger osv. giver samme "output" og resultat, lige gyldig på hvilket sted eller tidspunkt de foretages, og af hvem de foretages.
Det er selvfølgelig problematisk, når man så skal undersøge den sociale virkelighed ("samfunds-fag"), eller kulturprodukter og mennesker ("humaniora"), da disse genstandsfelter/ting rent ontologisk er anderledes end naturen og det materielle. Og selv hvis de kan reduceres til rent materielle bestanddele, så vil det måske stadig ikke kunne lade sig gøre at studere dem som man studerer naturen og det materielle.
MEN... så meget værre for "litteraturvidenskab" og tåget samfunds-snak. Det er tit noget relativistisk gøgl, og det kan tit ikke bruges til noget som helst. Det bærer i høj grad præg af sofisteri. Sådan!
Mange folk vil nok mene at jeg er idiot, og simpelthen ikke magter at forstå hverken samfunds-teori og humaniora, og det er måske også rigtigt, men jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor det var/er nødvendigt med "videnskaber" omkring samfundet - altså økonomi kan jeg godt forstå behovet for, men hér mener jeg "snakkende" videnskaber, som f.ex. tåget kontinental sociologi, der IKKE formår at forklare eller forudsige begivenheder, men KUN kommer haltende bagefter historiens gang og "forklarer" ting der allerede HAR fundet sted - eller omkring kulturprodukter (der i høj grad er "smag og behag"). Jeg synes det er åndssvagt at forsøge at dyrke videnskab omkring fortolkninger af litteratur, eller af kunstværker, ligesom jeg synes at det er åndssvagt, at staten giver penge til en akademisk industri, der beskæftiger sig med fortolkninger af litteratur, kunst osv.. Det er interessant nok at læse bog-anmeldelser, eller se "Smagsdommerne", men det er netop på dette plan at "humaniora" skal dyrkes - og IKKE som en "videnskab" på fakulteter med stats-betalte forskere. There - I said it!
Jeg vil desuden lige gøre opmærksom på, at selvom du sætter mig, Odden, Dr. Phibes og Dankdawg i samme båd i denne sag, så udtaler jeg mig selvfølgelig kun på mine egne vegne. Og jeg er faktisk ret sikker på, at vores meninger - også på dette område - er forskellige og nuancerede i forhold til hinanden.
Jeg tror f.ex. heller ikke at Dr. Phibes er specielt interesseret i at udtale sig om eller diskutere filosofi, da han er mere naturvidenskabeligt orienteret, og jeg tror måske at Dankdawg vil mene, at en økonomisk/politisk/samfundsfaglig tilgang til virkeligheden er mere givende og fornuftig end en "rent filosofisk". Og Odden lægger nok en del vægt på religion, religiøsitet og mysticisme - hvilket vi andre du nævner slet ikke gør i så høj grad. Vi har alle forskellige "synsvinkler" og udtaler os nok om lidt forskellige aspekter af virkeligheden og videnskaberne, så det er nok mere forvirrende end opklarende hvis du sætter os i samme kasse, og prøver at gøre os til en slags fælles front i en eller anden "kulturkamp" omkring objektivitet, naturvidenskab, religion/mysticisme osv..