Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 19:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Sørg for at ryge i et godt ventileret lokale hvis du ikke vil have kontaktlinserne til at falde ud på et hvilket som helst tidspunkt.

Der er ikke noget farligt i det med mindre du falder i søvn med en-dags kontaktlinser på.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Medlem

Citat:
det er meget forskelligt hvor længe man har røde øjne nogen får ikke røde øjne af det andre gør men jeg får lidt røde øjne og det er væk igen efter 1-2timer og grunden til man får det er noget med trykket inde i ens øjne det bliver højere det er derfor det hjælper imod grønstær da grønstær gør ens tryk i øjene bliver mindre...

Det er altså helt forkert det der. Jeg har selv grøn stær og det er forhøjet tryk i øjet. Har også hørt det med at det skulle hjælpe, men ved ikk' om det bare er en røver. Nogle der kan opklare det? Kunne være meget interessant at høre mere om.
Jeg bruger både kontaktlinser og briller. Jeg har røget hvor jeg har brugt begge dele og synes sagtens man kan bruge linser. Dog kan de godt genere lidt når det bliver sent, men det skyldes vel også at man er træt og linserne har været i længe.

Moderator
Brugeravatar

Det er så vidt jeg ved grå stær, men ellers er den god nok. ... Men så må det vel også hjælpe på grøn stær, hvis det også skyldes forhøjet tryk i øjnene?

Tjekkede lige efter på wikipedia, http://da.wikipedia.org/wiki/Cannabis Der står i hvert fald det hjælper på grå stær.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Jeg kan fortælle med 100%s sikkerhed, at det drejer sig om grøn stær. Grøn stær (Glaukom) er en følge af forhøjet Intraokulært Tryk (IOT), og behandles ofte med livslang ordinering af dråber, der virker nedsættende på patientens IOT, få gange på mere drastiske måder.
Cannabisstudierne i IOT er ikke mange, og de få der er viser, at IOT falder umiddelbart efter indtagelse af cannabis, men stiger til normalt efter nogle få timer.
Den egenskab er der mange stoffer der har.
Derfor er der endnu ikke 100% klarhed over hvorvidt cannabis bør ordineres til glaukompatienter.

Junior medlem

Okay, jeg siger mange tak for svarene indtil videre.

Og jeg forstår ikke helt.. de fleste stoffer, udvider de ikke pupillerne, og så er det kun få stoffer, der gør dem mindre, eller hvad? Amf og cola fx., det udvider dem, og E gør dem mindre, ikke?

Junior medlem

Og hvis man ikke har linser i eller briller på (og har synsproblemer), kan man så godt se illusioner særlig godt, eller hvad det kaldes - altså hallucinere?
Og det er ikke særlig mange, der overhovedet hallucinerer, når de ryger, vel? :)

Medlem
Brugeravatar

123456 skrev:
Okay, jeg siger mange tak for svarene indtil videre.

Og jeg forstår ikke helt.. de fleste stoffer, udvider de ikke pupillerne, og så er det kun få stoffer, der gør dem mindre, eller hvad? Amf og cola fx., det udvider dem, og E gør dem mindre, ikke?

Jeg er "desværre" ikke så velbevandret udi så mange stoffer. Alt jeg ved er, at du har ret; forskellige stoffer virker forskelligt på pupillae. Det komme an på hvilke hjernenerver og nervesystemer stoffet innerverer. Sammentrækningen og udvidelsen af pupillen styres nemlig af to forskellige nervesystemer.

123456 skrev:
Og hvis man ikke har linser i eller briller på (og har synsproblemer), kan man så godt se illusioner særlig godt, eller hvad det kaldes - altså hallucinere?)

Ja, det kan man. Det er der ikke noget som helst i vejen for. Oplevelsen vil måske blive en lille smule anderledes (?), hvis du har en meget stor synsfejl, men du kan nemt hallucinere uden at være korrigeret for din eventuelle synsfejl.
123456 skrev:
Og det er ikke særlig mange, der overhovedet hallucinerer, når de ryger, vel? :)

Nej, det kan man ikke ligefrem sige. Det er et meget sjældent fænomen. :)

Medlem

Citat:
Tjekkede lige efter på wikipedia, http://da.wikipedia.org/wiki/Cannabis Der står i hvert fald det hjælper på grå stær.

Grøn stær er forhøjet tryk i øjet som en anden også skriver.
Heldig som jeg nu engang er, har jeg også grå stær, så jeg ved hvad det drejer sig om. Grå stær er hvor linsen i øjet er grålig og det slører selvfølgelig synet. Det behandles ved at den grå linse tages ud og enten sættes en kunstig ind eller også bruges linser/briller. Kan ikke se, at hash på nogen måde skulle kunne hjælpe der. Det ser ud som om der byttes om på grå og grøn stær på wikien.
Mht. om hash nedsætter trykket i øjet, synes jeg det er meget rart at vide at det gør det, også bare hvis det er nogle timer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

123456 skrev:
Og hvis man ikke har linser i eller briller på (og har synsproblemer), kan man så godt se illusioner særlig godt, eller hvad det kaldes - altså hallucinere?

Bare lige for at slå fast, så er det ikke hallucinationer, men visuals :)
Enten får man visuals man kan se selvom man har åbne øjne, eller visuals man kun ser når man lukker øjnene.

Og jo, hvis man ryger en kraftig skunk eller lignende, så er der i særdeleshed mulighed for at opleve visuals. Især med lukkede øjne.
Det har jeg personligt oplevet rimelig mange gange.

Selvfølgelig ikke stærke visuals, men de kan skam opstå i et mildt omfang :)

Medlem
Brugeravatar

Roland skrev:
Citat:

Kan ikke se, at hash på nogen måde skulle kunne hjælpe der. Det ser ud som om der byttes om på grå og grøn stær på wikien.
Mht. om hash nedsætter trykket i øjet, synes jeg det er meget rart at vide at det gør det, også bare hvis det er nogle timer.

Du har helt ret, det er en fejl på wikien.
Du kan selv prøve at søge lidt rundt i amerikanske lægeskrifter mht. cannabis' indvirkning på dit øjentryk.

Senest rettet af Dagny 24 sep 2010 01:05, rettet i alt 1 gang.

Medlem

@Andro

Når du siger det er på over 30 mm HG er det så den værdi man får oplyst, når det bliver målt? Hvis ja så er det da ret højt? Men det er vel kun hvis du ikke drypper?
Drypper ned både lumigan og combigan men har aldrig ladet være at dryppe selvom jeg har røget meget en dag. Er det fordi du synes det er ubehageligt, at du ikke gør det, hvis du har røget meget?

Medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af Dagny 24 sep 2010 01:06, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sådan som jeg har forstået det, så lader han være med at dryppe, fordi han ryger. Cannabis hjælper umiddelbart på at sænke det IOT :)
Så når han ryger har han ikke brug for øjendråberne.

edit: der var jeg så lige lidt for langsom

Medlem

Jeg synes ikke lumigan irriterer, men jeg havde engang nogel andre dråber der gjorde. Du kunne evt. spørge din læge om du kunne få nogel andre? Der er en del forskellige produkter, der nedsætter IOT.
Af ren nysgerrighed har du så prøvet diamox?

Medlem

kviksølv !? i øjnene ?!??!?! what!

Medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af Dagny 24 sep 2010 01:07, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Synes helt klart du skulle høre om alternativer. F.eks. combigan.
Diamox er det værste præparat, der er imo. Det er på pilleform og virker meget kraftigt. Det har dog bivirkningen at man i op til 6 timer efter indtagelse ikke kan fordrage smagen af kulsyre. WTF.

Junior medlem

Amendir, det var også de der visuals, jeg mente :D

Får de fleste ikke visuals så, når de ryger? Altså svage.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Både ja og nej.
Jeg har sjældent visuals hvor jeg ikke er i tvivl om jeg egentlig ser noget eller ej. Og hvis jeg får dem er det fordi jeg har røget noget meget kraftigt skunk. Og meget af det.

Men jeg synes ofte at have oplevet at jeg bliver god til at "skabe mønstre" når jeg ryger. Eksempelvis hvis jeg sidder og kigger ind i et bål, på en klar stjernehimmel eller vandpytter i regnvejr. Alskens forskellige billeder opstår, noget jeg virkelig nyder.
En mild form for visuals, men dog stadig en visual :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg har kun kontaktlinse i mit ene øje, men har tit prøvet efter en lang dag, at jeg blev mega skeløjet og slet ikke kunne læse underteksterne på den film jeg så. Ellers plejer jeg ikke at have de store problemer. :) Men ellers hvis du har et par briller, på med dem og så chill og ryg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]