Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 16:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Hej folkens.
Jeg er temlig meget i tvivl om der maaske er raad i min San Pedro..!
Jeg har i oejeblikket intet kamara til at fotografere det, men det er er noget lysere end selve kaktussen og det er ret bloedt i det.
Det er min stoerste San Pedro jeg har, saa jeg vil vaere ked af at miste den!
Hvad goer jeg?, skal jeg skaere den over hvor det ikke er?
Eller skal jeg maaske give den naaet goedning?

Er der evt. nogle der har billeder af en kaktus med raad?
Haaber nogle kan hjaelpe.

(Jeg kan ikke lave ae, oe, aa...)

Medlem

Geografisk sted: syd for storstrømmen
Bryder lige ind i tråden, da jeg også har et s.pedro prob.

- jeg har en san pedro (peru.t), som i løbet af den sidste måneds tid er blevet knald kul sort i de øverste ~ 2 cm. Planten er ca. 50 cm. Området er (lidt) blødt, og der er løbet en smule sort farvet væske ned af planten fra området.

Er for dum til at oploade billede, men det kan ses her:
http://gallopinto.dk/huminta.html

Har aldrig oplevet noget lignende en sådan kamæleon forandring før, og overvejer om jeg har fået overvandet den? Den ligner i hvert fald ikke nogen sygdom, jeg har set før?

Hvad skal den - lades stå og komme sig, eller skal jeg skære toppen af i en fart?
anybody - klausen !?!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Buddha: Det hedder black rot. Skær toppen af når den er så medtaget. Ellers hvis det kun er en lille plet plejer de sagtens at kunne overleve det.

Troldmanden: Hvor er det på planten den ser anderledes ud? Hvis den er svampet nede ved roden ville jeg skære den over et godt stykke over det angrebne område. Et billede ville hjælpe rigtigt meget.

Medlem

Geografisk sted: syd for storstrømmen
Tak for svaret has oak

har forsøgt at søge lidt efter black rot, også på erowid, men synes informationen er lidt kort. Der står blot, at det kan fremkomme ved cuttings og som konsekvens af overvanding, og desuden som du foreslår, at skære området af.

Så for at være lidt besværlig: Hvad kan det skyldes? Og hvor stort et område vil du foreslå jeg skærer af (altså, hvor langt længere nede end det angrebne område)? Det bekymrer mig lidt, at det tilsyneladende kan komme ved beskæringer - når jeg nu tilsyneladende skal til at skære i den ?! Kan jeg behandle skæringen med noget (alkohol?), for at forhindre yderligere spredning?

-Z..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Black rot forekommer som regel når en kaktus har været udsat for fugt og kulde, det er i sær fugt i kombination med kulden der gør udslaget, da Trichocereus i deres oprindelseslande tit bliver udsat for nattekulde der er tør eftersom de vokser i ørkenområder.

I stedet for at bruge alkohol, ville jeg bruge svovl blomme (pulver) der kan købes i matas.

1. Skær kaktussen over en cm eller to under det angrebne område. Kødet skal være fint lysegrønt og ikke have nogen misfarvninger.
2. Lad skæringsoverfladen tørre.
3. Påfør svovl pulveret på overfladen.
4. Stil kaktussen et meget lyst sted og vand den når jorden er tør. Vent en måneds tid eller to og observer med fryd hvordan kakussen vil sætte nye skud.

Medlem
Brugeravatar

Det der Black rot ser ik for godt ud. Det er dog ikke saadan det ser ud paa min.
(er traet af at jeg ik lige har noget at fotografere det med.... :( )
Men det er nede ved roden, og lidt laengere oppe.
Den er 28 cm. hoej. Og de underlige groen/gullige plamager er fra roden og 14 cm. op.
Men det er kun paa den ene side af kaktussen..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Troldmanden: Det lyder umiddelbart som solskoldning/solstress. Så længe planten er fast og ikke er squishy er der ingen fare på fære.

Medlem
Brugeravatar

Has Oak skrev:
Troldmanden: Det lyder umiddelbart som solskoldning/solstress. Så længe planten er fast og ikke er squishy er der ingen fare på fære.

Okay, at den altsaa har faaet for meget sol?
Jeg er lige flyttet ind paa et andet vaerelse hvor der faktisk naesten ik er direkte sol. Men paa det gamle vaerelse var der direkte sol halvdelen dagen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, nej. Flyt endelig pedroen tilbage i lyset, den har bare fået et chok. De har brug for direkte lys og meget af det, ellers bliver de lange og tynde. Jeg tror bare skiftet vinter-forår-sommer her i Danmark kan være rimeligt voldsomt for kaktus.

Medlem
Brugeravatar

Den er rykket tilbage i lyset. :)
Og jeg har også fået mulighed for at tage billeder igen! :D
Her er der billeder af min San Pedro, med det underlige gullige...??

Billede
Billede

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Nok skal den have lys, men direkte sollys i en vindugskarm er ikke fedt for den. Den er solskoldet hvis man sige det sådan. Sæt den på borde, hylder der får meget af dagslyset men ingen direkte sol lige gennem glas, det bliver for varmt for den. Og nej, de får ikke sådan stress... det er kun katuser man har tenk skal blomstre der helst ikke skal flyttes sådan rundt på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig kan planter da få stress. F.eks ved omplantning og pludselige forandringer i vækstvilkår.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Has Oak skrev:
Selvfølgelig kan planter da få stress. F.eks ved omplantning og pludselige forandringer i vækstvilkår.

Ja, den kan, men det er ikke det normale, faktis sjældent, så ikke noget man sådan skal bekymre sig om. Medmindre man omplanter engang om ugen. har en del katusser, har sku aldrig oplevet at der er sket noget ved at plante dem om. De flæste skal sådan set til at plantes om igen, jeg oplever kun at de får det bedre ved at blive plantede om.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]