Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg sidder lige og læser en artikel i Illustreret Videnskab der omhandler en "ny undersøgelse" der skulle påvise at "signalmolekyker i hjernen er afgørende for lysten og glæden ved at gøre ting, som vi ved er til skade for os". Altså - er det bare mig? eller er dette ingen nyhed? Man har da lææææææææænge vidst at trængen til alkohol bestemt ikke skyldes intentioner om at få en sund krop? Men snarere lysten til at opleve nydelse - på bekostning af fysisk skade på kroppen?

Nåh, men nok om det. Mit egentlige spørgsmål lyder på; "

De beskriver en række af de signalstoffer (vi alle kender) og deres virkninger på kroppen. Men jeg bed hurtigt mærke i deres beskrivelse af Serotonin. Den lyder nemlig på "Serotonin ... påvirker de bevidste centre forrest i hjernen, så vi tænker, før vi handler. Flere typer narkotika sænker produktionen af serotonin - direkte eller som følge af hjerneskader." Efterfulgt af "Uden nok serotonin handler de bevidste centre i hjernen impulsivt, og så bliver tanken om at eje et par nye sko eller prøve lykken i spillehallen så stor (red. shoppaholisme og ludomanisme), at andre hensyn sættes til side."

Er det bare mig eller er denne beskrivelse ikke helt korrekt? Jeg har da i hvert fald aldrig hørt om denne direkte effekt af sænket serotonin (faktisk havde jeg en opfattelse af det modsatte?), og jeg var da også klart af den opfattelse at serotoninen i stedet var ansvarlig for vores humør, appetit og søvn-regulering? OG så undrede jeg mig også over at "flere typer narkotika sænker produktionen af serotonin" - Er det ikke for det meste lige omvendt?

Kan være jeg tager fejl, er bare nysgerrig :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
De fleste dissociativer som f.eks Ketamin er svjv serotonin antagonister og sænker dermed produktionen af serotonin. Jeg kan dog ikke se hvorfor sænket serotonin skulle føre til impulsive handlinger såsom shoppaholisme og ludomanisme, i hvert fald ikke i forbindelse med narkotika indtag. Jeg kan derimod godt forestille mig, at folk med et lavt serotonin niveau, fra naturens side (eller som følge af hjerneskade), kan have tendens til at opsøge handlinger, som giver udløsning af netop dette stof eg. ludomani og shoppaholisme; tror mere det er det der menes...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Læg du nu mærke til at det også kan være som følge af "hjerneskader" eller ligende. Ecstasy påfører efterfølgende sænket serotonin produktion dagene, måske ugerne efter, og ved overforbrug måske meget længerevarende.

Medlem

Lorten - hvad er det præcis du forsøger at påpege med dit udsagn?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg har også det blad.. jeg hader når stoffer (og f.eks. signalstoffer) skal forklares for de "almindelige" mennesker.. argh 8) I forstår vel hvad jeg mener

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Drugejogge skrev:
Lorten - hvad er det præcis du forsøger at påpege med dit udsagn?

Citat:
Flere typer narkotika sænker produktionen af serotonin - direkte eller som følge af hjerneskader

Citat:
Jeg har da i hvert fald aldrig hørt om denne direkte effekt af sænket serotonin (faktisk havde jeg en opfattelse af det modsatte?)

Okay, jeg formulerede mig måske uklart. Det du har misforstået er at serotonin produceres og sættes på lager, så det er klart til at blive brugt. Rusmidler som udløser serotonin i neuronet, fremmer ikke produktionen, men udløser blot serotoninen der er på lager. Lige så snart en større mængde serotonin afgives end normalt, vil kroppen hæmme enzymet der katalyserer processen for dannelse af 5htp, som derefter ville danne serotonin. Denne sænkede produktion af serotonin er storset direkte, ja, eller som følge af hjerneskader.
Så, ved f.eks Ecstasy bliver frigivelsen af serotonin større, men produktionen hæmmes grundet overstimuleringen.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er meget normalt at miste alle former for hæmninger og tanker før handling på dissociativer som ketamin, så lige på dét punkt kunne de da godt have ret.

Medlem

@Snoezel : ketamin er en NMDA antagonist, hvilket betyder at den blokerer for glutamat receptore. Glutamat er hjernens primære excitatoriske (hvis det er et ord) transmitter altså GABA's modpol. Og jeg syntes ikke at det er så underligt at det virker psykedelisk at slukke for dele af hjernens evne til at modtage signaler fra de andre dele, sanseberøvelse via andre midler (sådan en tank uden lys og lyd f.eks.) kan da også virke psykedelisk har jeg hørt..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
balle skrev:
@Snoezel : ketamin er en NMDA antagonist, hvilket betyder at den blokerer for glutamat receptore. Glutamat er hjernens primære excitatoriske (hvis det er et ord) transmitter altså GABA's modpol. Og jeg syntes ikke at det er så underligt at det virker psykedelisk at slukke for dele af hjernens evne til at modtage signaler fra de andre dele, sanseberøvelse via andre midler (sådan en tank uden lys og lyd f.eks.) kan da også virke psykedelisk har jeg hørt..

Ach so, jeg undskylder for misinformation, mente bare at have læst det et sted.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]