Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt nede på jorden.
Hej Psychedelia!

Long time reader, first time poster, tak for et godt forum og nogen fornuftige og intelligente debatter og råd!

Jeg sidder og skal igang med en AT (Almen studieforberedelse) opgave i 2.g, hvor jeg har om engelsk litteratur og euforiserende stoffer. (nærmere betegnet rejser, hvor jeg vil fokusere på de indre)
Jeg har nu til opgave at finde noget litteratur, der er skrevet af folk der har været påvirkede af psykedelia, eller andre euforiserende stoffer.
Historierne skal ikke som sådan bare være en slags triprapporter, men egentlige noveller der er blevet skrevet mens forfatteren har været påvirket.

Historierne skal gerne være på engelsk, og enhver anbefaling bliver taget imod med kyshånd! :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Du burde ihvertfald gi "Don Juans Lære" et forsøg - der er en del bøger, men bestemt værd, at læse!!

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Naked lunch, den er skrevet imens forfatteren var på LSD. Meget surrealistisk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheRagingPussy skrev:

Har før læst en skrive det her inde... Men det da ikke rigtigt, den er skrevet over en længere periode, imens Burroughs har brugt diverse morfika fast. Jeg mener også der står et sted, at han ikke kan huske at ha' skrevet enkelte dele af bogen - den er skrevet i en "morfika-tåge" :)

Man kan sagtens få det indtryk, at den er kraftigt inspireret af psykedeliske stoffer, men så vidt jeg ved er det ikke tilfældet. Det er morfinens drømmeverden. Hvis jeg husker rigtigt, var det også i Naked Lunch han først brugte sin Cut and Paste metode, hvilket selvfølgelig yderligere bidrrager til det mildt sagt mærkelige udtryk :)

Men ikke desto mindre kunne det være et oplagt valg til din opgave. Dog synes jeg selv, den er måske lige lidt i overkanten at læse på engelsk...

Ellers kunne du også læse Burroughs "Junky", den handler om hans mange erfaringer med morfin-misbrug. Den er meget mere ligetil end Naked Lunch, og den dækker bestemt de retningslinier du oplyser. Og så er den også pisse fed! :P

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Homo Superior skrev:
TheRagingPussy skrev:

Har før læst en skrive det her inde... Men det da ikke rigtigt, den er skrevet over en længere periode, imens Burroughs har brugt diverse morfika fast. Jeg mener også der står et sted, at han ikke kan huske at ha' skrevet enkelte dele af bogen - den er skrevet i en "morfika-tåge" :)

Man kan sagtens få det indtryk, at den er kraftigt inspireret af psykedeliske stoffer, men så vidt jeg ved er det ikke tilfældet. Det er morfinens drømmeverden. Hvis jeg husker rigtigt, var det også i Naked Lunch han først brugte sin Cut and Paste metode, hvilket selvfølgelig yderligere bidrrager til det mildt sagt mærkelige udtryk :)

Men ikke desto mindre kunne det være et oplagt valg til din opgave. Dog synes jeg selv, den er måske lige lidt i overkanten at læse på engelsk...

Ellers kunne du også læse Burroughs "Junky", den handler om hans mange erfaringer med morfin-misbrug. Den er meget mere ligetil end Naked Lunch, og den dækker bestemt de retningslinier du oplyser. Og så er den også pisse fed! :P

Jeg undskylder for min sløsedhed hvad angår at bekræfte påstande fra venner.
Jeg fik det fortalt af min ven, der lånte mig filmen og han plejer at have styr på den slags.
Ikke desto mindre opfylder den kravene og er meget spændende og inspirerende og ulækker :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ann Shulgin har skrevet størstedelen af hendes dele af Pihkal og Tihkal mens hun var på MDMA.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Terence Mckenna - True hallucinations

Episk fortælling om Terencens Mckennas rejse ind i amazonas (og hans bevidsthed) hvor han ville tage DMT med de indfødte og se små mænd... men det er ikke det bogen handler om den handler om det vanvittige eventyr som ham og hans bror gennemgår efter de finder ud af at stedet er fyldt med magic mushrooms. Hans bror ryger i en eller anden form for shamanistisk ektase og mister fuldstændig forbindelsen til omverdenen midt ude i junglen, terence mckenna holder sig vågen i en uge og ser en UFO samt en masse andet herligt stads! du kan også høre terence mckenna læse den højt det er næsten federe.
Det er den rejse der har gjordt ham til den langt ude personlighed han er :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Ken Kesey's "One Flew Over the Cuckoo's Nest" skulle efter sigende være delvist skrevet på lsd og peyote. Og er blevet en klassiker indenfor litteraturen.

Og hvis du vil ha' noget mere baggrund om Kesey og the Merry Pranksters og hele lsd revolutionen i det hele taget kan jeg klart anbefale Tom Wolfe's "The Electric Kool-Aid Acid Test". Super underholdende!!

Held og lykke med projektet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Soma Juice skrev:
Terence Mckenna - True hallucinations

Episk fortælling om Terencens Mckennas rejse ind i amazonas (og hans bevidsthed) hvor han ville tage DMT med de indfødte og se små mænd... men det er ikke det bogen handler om den handler om det vanvittige eventyr som ham og hans bror gennemgår efter de finder ud af at stedet er fyldt med magic mushrooms. Hans bror ryger i en eller anden form for shamanistisk ektase og mister fuldstændig forbindelsen til omverdenen midt ude i junglen, terence mckenna holder sig vågen i en uge og ser en UFO samt en masse andet herligt stads! du kan også høre terence mckenna læse den højt det er næsten federe.
Det er den rejse der har gjordt ham til den langt ude personlighed han er :D

Findes denne bog på dansk, og hvor svær læsning er det? Jeg kunne vildt godt tænke mig at læse den. :!:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Nej den findes ikke på dansk (kan i hvertfald ikke finde den)

Tjaa hvis du kender Terence Mckenna vil du vide at han et ret farverigt ordforråd så den er nok lidt svær.

Men bogen er faktisk en federe oplevelse som oplæsning, han er en mester i at fortælle historier.
Men lige meget hvad er det er den mest spændene rejsefortælling jeg har stødt på.
5 unge langt ude unge hippier går 120 km på en gammel sti ind i junglen på deres livs eventyr. Den indeholder fantastiske personlinger, dmt sex magi, intriger,en psykotisk fruitarian, Terences bror der rent faktisk bliver hængende i et trip (nogle vil kalde det sindsyge, andre ekstase), massere af svampe, en UFO encounter, Terence Mckennas ideer om psychedelia osv. osv. osv.

Hele bogen kan høres oplæst her:
http://www.youtube.com/watch?v=LxDNeEHDrrM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]