Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 21:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

God aften psY.
Har fundet et maling og lakfjerner produkt der hedder nitromors. Der er en vandopløselig, ikke dryppende pasta, som i følge msds indeholder w/w 70% methylenclorid, ethanol og methanol. hvis jeg nu gerne vil ha 99,9% methylenclorid i stedet, kan jeg så lave en eksra vandig opløsning og distillere skidtet fra ved 39.8C? uden vacum?
På forhånd tak :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Methylenchlorid(DCM) danner en azeotrop med både ethanol og methanol, som indeholder ca 92% DCM og 8% m/ethanol. DCM danner også azeotrop med vand, indeholdende ca 1,5% vand. For at få rent DCM fra den blanding du beskriver, ville jeg først destillere op til ca 40 grader C, og dernæst vaske destillatet 3-4 gange med vand(sig til hvis du har brug for detaljer angående dette). På den måde får du trukket omtrent alt alkoholen fra, og hvis det skal være helt vandfrit også vil jeg anbefale at tørre det med f.eks. MgSO[sub]4[/sub].

Nogle kloge hoveder der synes det lyder helt åndssvagt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det lyder fornuftigt. Du kan også vaske med en mættet saltvandsopløsning i stedet, det trækker også vandet ud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jim fear skrev:
Det lyder fornuftigt. Du kan også vaske med en mættet saltvandsopløsning i stedet, det trækker også vandet ud.

Umiddelbart tænker jeg at en mættet saltvandsopløsning vil være LANGT mindre effektiv til at vaske alkoholerne ud med. Måske vaske 3 gange med vand og så en enkelt gang med mættet saltvand til sidst ville være smartest? Det er mit bedste bud i hvert fald.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
hvor vidt en vaskning er anvendelig afhænger jo af ethanols fordelingen mellem vand og dichlormethanfasen (hvilket jeg ikke kender), men hvis det skal bruges som solvent gør ethanolresterne jo nok ikke den store skade.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

storken skrev:
hvor vidt en vaskning er anvendelig afhænger jo af ethanols fordelingen mellem vand og dichlormethanfasen (hvilket jeg ikke kender), men hvis det skal bruges som solvent gør ethanolresterne jo nok ikke den store skade.

Nu er begge alkoholer jo betydeligt mere polære end DCM, i en grad så de er fuldt opløselige i vand. Derfor forventer jeg at man kan fjerne en stor del af alkoholen ved at vaske gentagne gange med vand. Jeg har ingen tal på fordelingen, men det virker aldeles rimeligt ud fra min viden om og erfaring med kemi.

Og hvis DCM'en skal bruges til ekstraktion af en base fra en vandig opløsning, så vil ethanolen jo blande sig med vandfasen og gøre basen mere opløselig i denne, og dermed gøre ekstraktionen mindre effektiv. Så der er imo god grund til at fjerne alkoholen.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
ethanol er jo foruden vand, blandbar med en masse organiske solventer, så uden en log D værdi for ethanol mellem vand og DCM er det nok svært at give et konkret svar på om en simpel vask ville fungere.
vil give dig ret at ethanolen kan virke som et co-solvent men i så lav en koncentration tvivler jeg på det vil have den store effekt. ydereligere er de oftest anvente freebaser ret apolære, og der er derfor god grund til at tro at fordelingen af base mellem DCM og vand (med lidt EtOH) er stærkt forskudt mod dichlormethanen. ellers er en ekstra udrystning jo altid en mulighed.

Senest rettet af Haremis 14 maj 2009 22:13, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Mit forslag med at vaske med en mættet saltvandsopløsning var med henblik på at tørre den organiske fase, ikke for at trække EtOH ud.

Junior medlem

ok cool med så mange svar. tak.
jeg havde læst om aceotrop, men nok måske misforsteået det lidt. Troede først det blev dannet længere hennne i destilationen, når opløsningen af DCM, methanol og ethanol, havde betydelig mindre DCM i sig, som jeg så havde nået at distillere fra... øv

yeti. "og dernæst vaske destillatet 3-4 gange med vand(sig til hvis du har brug for detaljer angående dette)."- Jeg går ud fra du mener blande med vand(salt måske) og så lade det sepererre, og hælde DCMèn fra?

hvorden kan man enlig tjekke sit færdige destilat som er vasket og tøret, for om det rent DCM, eller om der stadigvæk er alkohol i? og hvor rent et produkt tror i det ville blive < 95%..? måske
tak igen!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

mho10 skrev:
yeti. "og dernæst vaske destillatet 3-4 gange med vand(sig til hvis du har brug for detaljer angående dette)."- Jeg går ud fra du mener blande med vand(salt måske) og så lade det sepererre, og hælde DCMèn fra?

Ja, det er det jeg mener. Få fat i en skilletragt hvis du kan, det gør det meget lettere. Og få en til at vise dig hvordan den bruges, hvis du kender sådan nogle mennesker.

Citat:
hvorden kan man enlig tjekke sit færdige destilat som er vasket og tøret, for om det rent DCM, eller om der stadigvæk er alkohol i? og hvor rent et produkt tror i det ville blive < 95%..? måske
tak igen!

Hvis du har et fintfølende termometer(0,1 grader eller bedre) kan du bestemme kogepunktet på dit produkt, og se om det passer med tabelværdien. Jo større afvigelse, jo lavere renhed. Afhængigt af hvor effektive vaskene med vand er(det afhænger af hvilken ligevægt der indstiller sig, det er det storken snakker om) vil det være et sted imellem 90 og 99,9% rent.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har destilleret DCM fra dette produkt uden vakuum, det virkede fint til hensigten, efter en enkelt vask med vand.

Men det sviner af helvedes til, det er sådan noget grønt gele.

Junior medlem

yeti skrev:
mho10 skrev:

Ja, det er det jeg mener. Få fat i en skilletragt hvis du kan, det gør det meget lettere. Og få en til at vise dig hvordan den bruges, hvis du kender sådan nogle mennesker.

Citat:
tak igen!

Hvis du har et fintfølende termometer(0,1 grader eller bedre) kan du bestemme kogepunktet på dit produkt, og se om det passer med tabelværdien. Jo større afvigelse, jo lavere renhed. Afhængigt af hvor effektive vaskene med vand er(det afhænger af hvilken ligevægt der indstiller sig, det er det storken snakker om) vil det være et sted imellem 90 og 99,9% rent.

Jamen har en super nice skilletragt på 2l. og ved hvordan den skal bruges, så det fint nok.

Men et så fint følende termometer har jeg ikke... i nu! men det vel røv dyrt? Kunne man ikke veje det også? vægtfylde på DCM/alkohol?

Dex- ok cool. Brugte du saltvand?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
mho10 skrev:

Men et så fint følende termometer har jeg ikke... i nu! men det vel røv dyrt?

Ha! Jeg sidder sommetider og kigger med herinde, det er så facinerende alt det I kan slynge ud :D Og nu kan jeg deltage, endda svare på et spørgsmål! Nej, hvor fint.

Jeg har lige fundet et 0,0 termometer til både cel. og far. til kun 4,95$ inkl. P&P(postage & packing). Det var i en elektronisk bugt jeg fandt det. (wink, wink)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]