Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 09:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

arpheus skrev:
Skal man absolut kombinere noget bevidsthedsudvidende eller centralstimulerende med noget dæmpende, så er det mindst skadelige valg benzoer.

Hvilket du begrunder med hvad?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Dr. Phibes skrev:
arpheus skrev:
Skal man absolut kombinere noget bevidsthedsudvidende eller centralstimulerende med noget dæmpende, så er det mindst skadelige valg benzoer.

Hvilket du begrunder med hvad?

Der er tidligere skrevet mindst ét indlæg, hvor det er diskuteret, hvad der er det mindst skadelige medicinske valg som downer til LSD. Samme argumentation mener jeg kan bruges, hvad angår centralstimulerende stoffer. Der findes adskillige, både videnskabeligt funderede samt praktisk erhvervede erfaringer der underbygger påstanden. Jeg referer her hvad jeg hurtigt har kunne finde:

"Kombinerer man centralstimulerende stoffer med antipsykotisk medicin risikerer man kollaps ved pludseligt at ophæve den stimulerede (hypersympatikotone) tilstand, med tachycardi og labilt blodtryk, der er fremkaldt af det centralstimulerende stof". ("Psykofarmaka", 1998, s. 174).

På samme side anbefales benzodiazepiner mod angst og psykotiske symptomer i den akutte fase, sagt på en anden måde, som downer, fordi det ikke interagerer med centralstimulerende og bevidsthedsudvidende stoffer på samme måde.

Jeg mener i øvrigt benzodiazepiner er et logisk valg, hvis man ser på benzodiazepinernes meget lidt toksiske egenskaber, bivirkningsprofil samt de ønskede egenskaber, både set for sig selv, men i særdeleshed i forhold til de antipsykotiske præparater. Det er selvfølgelig vigtigt at dosere forsigtigt og at bruge det som medicin og ikke som "lammer" (som nogen udtrykker det).

I bogen "dynamisk psykiatri" fra 2002 står der på side 388 om behandling af LSD påvirkede patienter:

"Neuroleptika bør ikke anvendes, da de kan forværre tilstanden, men benzodiazepiner kan eventuelt benyttes, hvis man synes der er behov for medikamentel intervention".

Neuroleptika har tidligere været brugt og nogen mindre vidende psykiatere indenfor dette felt bruger det formentlig stadig. Hvorfor de bruger det fatter jeg dog ikke, det skulle være ret ubehageligt og bliver frarådt af psykiatere der ved noget om hallucinogener. Benzoer er velegnede fordi de ikke interagerer med LSD, men dæmper effekten. Det vil sige, at benzoer ikke kommer i konflikt med LSD, men det gør antipsykotisk medicin. Serenase er et gammelt antipsykotisk middel (med mange ubehagelige virkninger), der specielt har været anvendt. Jeg mener det er et elendigt valg man bør holde sig langt fra. På en hjemmeside hvor de undersøger svampe og lsd's virkning på klynge hovedpine skriver de for eksempel:

"The medications prescribed for psychosis interact with mushrooms and LSD. They can reduce some of the effects, and at least one (haloperidol, or Haldol) can make some of the negative effects of mushrooms, like anxiety, worse."
(Haloperidol er det samme som serenase).

Det er skrevet af læger der bruger psilosybin svampe i deres behandling og de fraråder serenase. Måske er der nogen læger der bruger det for helt at stoppe (blokere) virkningen af lsd, men det er jo kun nødvendigt at dæmpe den effektivt så ubehaget forsvinder og det gør benzoer. Nogen læger og psykiatere, følger bare ikke med i hvad der foregår og er fuldstændig ligeglade med om patienten får det skidt, så længe de får stoppet effekten af det drug "patienten" har taget.

I øvrigt anbefaler psykiateren Stanislav Grof også benzoer som LSD downer, men kun i yderste nødstilfælde og han burde vide hvad han taler om.

Jeg håber du kan bruge mit svar Dr. Phibes.

Most of the physical world is unseen.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Citerer lige Grof, som mig og min homie Phibes jo er enige om er GUD :D

Stanislav Grof skrev:
Thorazine and other major tranquillizers are not specific neutralizers of the LSD effect. Used in high dosages, they have a general inhibiting effect that overrides and masks the psychedelic action of LSD. Detailed retrospective analysis of this situation usually shows that the patient experiences the action of both drugs simultaneously, and that the combined effect is rather unpleasant. [...] If all psychological approaches fail and tranquillizers have to be used, it is much better to start with Librium (30-60 milligrams) og Valium (10-30 milligrams), which seem to alleviate painful emotions without interfering with the course of the session.

Grof, S. 1980. LSD Psychotherapy. Pomona: Hunter House Publishers, s.168-169.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Drupe skrev:
Citerer lige Grof, som mig og min homie Phibes jo er enige om er GUD :D

Stanislav Grof skrev:
Thorazine and other major tranquillizers are not specific neutralizers of the LSD effect. Used in high dosages, they have a general inhibiting effect that overrides and masks the psychedelic action of LSD. Detailed retrospective analysis of this situation usually shows that the patient experiences the action of both drugs simultaneously, and that the combined effect is rather unpleasant. [...] If all psychological approaches fail and tranquillizers have to be used, it is much better to start with Librium (30-60 milligrams) og Valium (10-30 milligrams), which seem to alleviate painful emotions without interfering with the course of the session.

Grof, S. 1980. LSD Psychotherapy. Pomona: Hunter House Publishers, s.168-169.

Ahh, det hele går op i en højere enhed :D

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vind
[quote="itchykill"]

Jeg er velbevandret i brugen af Seroquel og andre psykofarmakapræparater .

Prolong er ikke stærkere end normal Seroquel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]