Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 22:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: 5-htp ?
Junior medlem

Hejsa

Jeg har kigget i tråden MDMA og harm reduction, men der er et spørgsmål som jeg ikke syntes jeg kunne få det svar på i tråden..

5htp? Er det et lovligt kost tilskud og hvor kan man evt købe det? (tænker på butikker og ikke links)

Titel: Re: 5-htp ?
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det er af mærkværdige årsager ikke lovligt at sælge som kosttilskud i Danmark, men kan købes mange steder over nettet.
Det er ikke tilladt at bringe forhandlerlinks her, så du må selv ud og lede med google.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
5-hydroxytryptofan (5-htp) er en naturlig forekommende aminosyre der findes i kroppen, og denne er et forstadie til serotonin. jeg er ikke stødt på det på det danske marked og tror derfor ikke det er markedsført til privatpersoner i danmark, men det kan hentes via nettet.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
der kom du mig lige i forkøbet drupe :wink:

Junior medlem

takker, er det så også ulovligt at købe over nettet eller hvordan? for gider ærlig talt ikke risikere ballade for et kost tilskud hehe

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Det er af mærkværdige årsager ikke lovligt at sælge som kosttilskud i Danmark, men kan købes mange steder over nettet.
Ja det er enligt ret mystisk.. ved du hvorfor det ikke er lovligt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Nu har jeg flere gange læst at man benytter sig at 5-htp efter et mdma trip da det jo tømmer serotonin lageret ved sådan et trip, men er det for at undgå den psykiske nedtur efter et trip eller hvordan forholder det sig med dette 5-htp? Mener også svagt at kunne huske at jeg har læst at andre har brugt det til andet end efter et mdma trip?

Insane psychedelia user!

læs her

Junior medlem

top nice det der link der! :))

Wiki Admin
Brugeravatar

Visias skrev:
Drupe skrev:
Ja det er enligt ret mystisk.. ved du hvorfor det ikke er lovligt?

Ja det er åndsvagt. Tror begrundelsen er at det ikke er godkendt som kosttilskud. Som en ekspedient hovedrystende sagde da jeg spurgte efter 5-htp: "Nej, det må vi ikke sælge længere, for det er noget der rent faktisk VIRKER!"

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er da total hul i hovedet..

Man burde da netop evt opfordre brugere af mdma til at tage 5-htp fra statens side, men på den anden side.. det ville jo også lidt være en blå stempling fra staten side om at det er okay at tage mdma, ihvertfald i deres "nul tollarence" politik.

Mens jeg sidder og læser det link længere oppe er jeg da utrolig glad for at jeg indtager masser af ekstra antioxidanter hver dag 8)
- kan man forresten få for mange antioxidanter? Ved godt at der er forskellige slags antioxidanter, men findes der en "hovedregel"?

Wiki Admin
Brugeravatar

Skou skrev:
Det er da total hul i hovedet..

Man burde da netop evt opfordre brugere af mdma til at tage 5-htp fra statens side, men på den anden side.. det ville jo også lidt være en blå stempling fra staten side om at det er okay at tage mdma, ihvertfald i deres "nul tollarence" politik.

Mens jeg sidder og læser det link længere oppe er jeg da utrolig glad for at jeg indtager masser af ekstra antioxidanter hver dag 8)
- kan man forresten få for mange antioxidanter? Ved godt at der er forskellige slags antioxidanter, men findes der en "hovedregel"?

Som hovedregel kan man næsten ikke få for mange vandopløselige antioxidanter (fx. c-vitaminer), man pisser dem bare ud igen, mens det er farligt at overdosere de fedtopløselige (fx. e-vitaminer). Correct me if im wrong.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jamen her på det seneste er jeg begyndt at indtage mellem 500mg-1 gram c vitamin om dagen, 100 mcg selen og 20 mg zink, og på de finde penta formede æsker står der at med stor og flot skrift at de indeholder antioxidanter, mener blandt andet også at der er noget Mg+"x" i de piller som skulle virke som antioxidanter.

Når det kommer til vitamin E så siger http://www.vitamindoktor.com følgende

Citat:
Overdosering

* Der er ikke kendte bivirkninger af høje doser E-vitamin.
* Doser over 1000 mg kan måske hos følsomme personer give kvalme og diaré i begyndelsen. Start derfor med små doser og stig gradvist.
* En fordobling af blodkoncentrationen kræver en 10-dobling af dosis.

- og til forebyggende brug skal man indtage 10 mg, så det burde ikke være muligt at slå sig selv ½ ihjel med vitamin E 8)

Medlem

Hey, en af mine venner købte det over nettet. Det skulle der vist ikke være nogen problemer i.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
5-htp det virker!

Dog vil jeg personligt anbefale at lade være med at tage for høje doser, da om aftenen at tingene godt kan virke lidt mystisk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
FlæmMing skrev:
5-htp det virker!

Dog vil jeg personligt anbefale at lade være med at tage for høje doser, da om aftenen at tingene godt kan virke lidt mystisk.

Det er jo nok fordi du så har påført dig selv en mild udgave af serotonin syndrom.
Har selv prøvet det, hvor jeg til sidst kom op på 1500 mg 5-htp på en dag, og ja man får det sku lidt underligt :P samtidig hovedpine og kvalme.. MEGET kvalme

- Abraham Lincoln

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Jeg har indtil nu ikke haft noget problem med at bestille 5-htp på nettet. Jeg bestiller mit i sverige (kan ikke lige linket, da jeg ikke er på min egen computer).

Dedikeret medlem

xun skrev:
Jeg bestiller mit i sverige (kan ikke lige linket, da jeg ikke er på min egen computer).

Det må du faktisk heller ikke iflg. Psy's regler.. :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
^ true :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det er fedt opløselig a vitamin man ikke må tage for meget af, da det kan give forgiftning.

Men lider man af a vitamin mangel kan man tage en a vitamin kur af et mærke der hedder biorto, som producerer vand opløselig a vitamin. Og der må man gerne tage store doser, da man også bare kan pisse det ud igen :) :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]