Ikke desto mindre er det muligt at gennemføre en uddannelse også med topkarakterer med hverdagsrygning, modsat hvad regeringen mener. DERMED IKKE SAGT AT ALLE KAN DET! Det er meget individuelt og hænger imo sammen med disciplin og at ryge med måde. Enhance i stedet for at dope, så kan man få de gode ting ud af røgen uden de dårlige.
Personligt bliver jeg mere fokuseret, koncentreret og skarp når jeg skal fremlægge, forsvare eller forklare noget som jeg har 100% tjek på. Det kræver så også at man har det!
Mht. til indlæring så besværliggøres det hvis der ryges for meget eller for tung hash (indica, sort hash, varmepresset rød kashmir etc.) og dette skal efter min mening undgås hvis det kan. Sativa er godt, det sætter tankerne og idéerne igang.
Interessen for emnet spiller helt klart ind hos mig, idet stof der interesserer mig glider lige ind og bliver der. Jeg bliver mere fokuseret og kan sidde i timevis og knokle, nogengange kan det være svært at slippe fordi man er så meget inde i det. Tankegangen giver mig nogle værktøjer og muligheder for at se tingene fra flere vinkler uden at stirre mig blind på det, samtidigt med at idéer, tanker og spørgsmål flyder frit og effektivt. Sammenligner det nogengange med min egen lille cache, idéer og tanker ligger stakket og klar i bufferen før de sendes "afsted". Mere ordnet
Modsat har jeg problemer hvis emnet rager mig en pap-and, ikke betyder noget eller bare er fremlagt kedeligt, uinspirerende eller næsten det værste: Langsomt.
Der har jeg lagt mærke til at min hjerne mister tålmodigheden og begynder at flyve langt væk i tankerne i stedet. Dermed er der meget lidt hvis overhovedet noget der kommer med fra undervisningen.
Det stiller krav til en selv men også at undervisningen, uddannelsesinstitutionen, underviserne og materialet samt udstyret er af et vist niveau. Dertil kan jeg sige at det nok ikke er smart med matematik på højt niveau og masser af røg, der er discipliner hvor hashen begrænser mere end det hjælper. Specielt matematik og programmering er ulideligt imo hvis det skal læres under en koger. Derimod så vælter idéerne ind når det er problemløsning og kreativ tankegang der skal bruges.
Jeg tror helt sikkert at ikke det er smart for alle at ryge i forbindelse med uddannelse, specielt fraråder jeg det i folkeskolen hvor jeg mener at man under ingen omstændigheder bør ryge!
Som i sikkert kan gætte har jeg selv lidt erfaringer med hash og uddannelse, både op og nedture. Nedtur hver gang jeg har røget for meget til at det var godt for motivationen og det at stå op om morgenen, samt optur hver gang jeg får gode resultater på trods/grund af tjalden. Det er en balancegang på en knivsæg og sikkert ikke særlig smart men sådan har det nu engang været og alt i alt har det gået meget godt. Lad mig sige det sådan her: De mangler en højere karakterskala hvis jeg skulle blive klogere af IKKE at ryge

En anekdote: Ven + lærer, censor og mig ryger en smøg efter endt eksamination og helt tilfældigvis kommer censor ind på rygning og uddannelse, hvorefter lærer udbrød at han da var overbevist om at det var det værste man kunne gøre for sin uddannelse, det ville uden tvivl medføre væsentligt lavere karakterer og bla bla. Han hidsede sig op og rasede over disse uduelige mennesker der spildte deres liv.
Min ven og mig morede os derimod gevaldigt, vel vidende at jeg ½ time før min eksamen røg 0,4g sativa skunk og fik et 13-tal af selv samme lærer 1½ time efter. God ryger

Egentligt tror jeg også at folk der ryger et par gange i ugen kan have større problemer end en der har røget hver dag, men det er bare en teori. Det skal da heller ikke være en hemmelighed at jeg har forbandet tjalden (specielt hashen) laaaangt væk mange gange, det kan uden tvivl give nogle heftige problemer ligesom et godt alkoholmisbrug garanteret også gør.