Nå ja, det glemte jeg helt. Der var en artikel om det i Ingeniøren her i mandags:
Bladskærermyrerne er verdens ældste landbrugere. I mindst 50 millioner år har de dyrket skimmelsvampe i deres underjordiske myreboer, der har et rumfang svarende til et enfamilieshus, og hvor der lever op mod 10 millioner myrer. På rent biodynamisk grundlag sørger de for, at kun netop den svampeart, de vil fremelske, vokser og trives uden at bukke under for snyltesvampe.
Myrerne tager bladstykker hjem fra regnskovens trætoppe og tygger bladene til en mos, som svampene så vokser på. Myrerne lever af svampene, men svampene har også gavn af samarbejdet. De bæres fra bo til bo, når nye myredronninger tager en lille klump svampemycelium med på sin brudefærd, og det gør hun altid. Hun lever i 10-15 år og lægger op til 150 millioner æg.
...
Michael Poulsen fra Biologisk Institut på Københavns Universitet, der arbejder som post.doc. ved University of Wisconsin-Madison, har sammen med sine amerikanske kolleger studeret bladskærermyren i Panamas urskov og har haft held med at identificere lige præcis det stof, som myre-bakterien anvender som antibiotikum. Det er et hidtil ukendt stof, som har fået navnet dentigerumycin efter myre-bakterien Apterostigma dentigerum.
»Hvorvidt Dentigerumycin rent faktisk vil ende som et antibiotikum mod Candida, eller andre humane sygdomme for den sags skyld, er uvist. Indtil videre tror jeg ikke det har været muligt at fremstille det syntetisk, hvilket nok vil være nødvendigt hvis det skal kunne fremstilles i mængder store nok til at bliver brugt i medicinsk henseende,« siger Michael Poulsen.
Han peger dog på, at forskergruppens fund bidrager til en bedre forståelse af, hvordan naturlige systemer som myresymbiosen har kunnet benytte antibiotika i millioner af år, uden at Escovopsis-svampen er blevet resistent.
Det er ret sejt at dronningen tager kulturen med sig rundt, det er da noget af en stain der bliver udviklet. Men man må virkelig sige, at de myrer er arbejdsomme og dygtige, det er helt sikkert!
Jeg har nu også altid godt kunne tænke mig en myrekultur.